Sara Rönne
  • HEM
  • OM MIG
  • JOBBA MED MIG
  • HYR I JÄRVSÖ!
  • KATEGORIER
    • Livet med mera
    • Livet utomhus
    • Tips till Åre
    • Äventyrshuset & renovering
    • Gravel & stigcykling
    • Overlanding, snöskoter & fiske
    • Biohacking, hormoner & hälsa
    • Jobb & framgång
Instagram
Sara Rönne
Sara Rönne Sara Rönne
  • HEM
  • OM MIG
  • JOBBA MED MIG
  • HYR I JÄRVSÖ!
  • KATEGORIER
    • Livet med mera
    • Livet utomhus
    • Tips till Åre
    • Äventyrshuset & renovering
    • Gravel & stigcykling
    • Overlanding, snöskoter & fiske
    • Biohacking, hormoner & hälsa
    • Jobb & framgång
  • Livet med mera

#jagsmygerinte

  • 18 december, 2015
  • 18 kommentarer
Total
0
Shares
0
0
0

Det allra viktigaste du har som bloggare och social medie-profil är dina följare. De ser upp till dig. De inspireras av dig. De litar på dig. Om du rekommenderar något till dem så kommer de att tro att du är ärlig. Du vill inte svika det förtroendet. 

#JagSmygerInte är ett upprop från Better Bloggers, ett yrkesnätverk för bloggare och online influencers, för att uppmana dig att följa marknadsföringslagen och vara öppen och tydlig mot dina läsare vilket innehåll som är köpt i dina kanaler.

De orden inleder kampanjen #jagsmygerinte från Better Bloggers; en kampanj som jag har skrivit på här.

Alla inlägg som jag har fått ekonomisk ersättning för att skriva; så kallade sponsrade inlägg, är givetvis utmärkta så att det framgår att det är ett sponsrat inlägg – och har så alltid varit. Jag tycker att det är rätt så självklart!

Konsumentverket har nyligen kommit med riktlinjer för sponsrade blogginlägg och efter att ha hört en presentation från dem så inser jag att det fortfarande finns mycket att jobba på.

Men i ärlighetens namn så är det inte helt enkelt. Att annonsmärka köpta blogginlägg där det har skett en ekonomisk transaktion i utbyte är inga svårigheter. Men; dagens storbloggar är inte som Aftonbladet där man kategoriserar vissa artiklar som journalistik och andra som advertorials. Numer “köper” företag bloggare, inte bara plats på bloggen.

Jag skulle vilja beskriva bloggare som sportstjärnor. Sportstjärnor är sponsrade utifrån person och prestation – och driver egna stora sociala mediekonton eller syns på stora arenor oavsett om de är fysiska eller digitala.

Idag är många bloggare sponsrade utifrån person och prestation – och driver egna stora sociala mediekonton eller syns på stora arenor oavsett om de är fysiska eller digitala.

Och hur gör man då? När ett sponsrings- eller samarbetsavtal inte handlar om att ett företag köper tre blogginlägg; utan snarare att synas i samband med personen i sig.

Vet ni vad konsumentverket svarade när jag ställde en fråga angående just det, och använde Zlatan som exempel? Jo, de sa såhär: alla vet ju att Zlatan är sponsrad.

Det är nu gråzonerna tar fart. När övergår något från att vara lite i smyg till att bli vedertaget? För att ta en annan sportstjärna: vet alla att Anna Haag är sponsrad av Helly Hansen när det klädmärket råkar synas i hennes sociala mediekonton?

Plocka fram en sportstjärna som du inspireras av. Vet du vem hen är sponsrad av? Har du någon gång tänkt på det? Ofta är det företaget själv som lyfter fram sponsringen – snarare än sportstjärnan. Och det är därför vi vet; för att Nike eller Salomon eller Helly Hansen eller ÅF vill att vi ska veta. Men har du någon gång läst det på en sportstjärnas sociala medier?

#Jagsmygerinte när det gäller sponsrade inlägg – men ängsligheten är ibland en kvinnofälla. Som en affärsperson sa en gång: om killar hade bloggat i större utsträckning hade de tjänat mer pengar för länge sedan. Om killar hade läst bloggar i större utsträckning hade den här debatten inte varit lika stor. När det gäller Zlatan till exempel, så var det inte så viktigt: alla vet ju.

Men nu är vi tjejer som skriver och läser och då granskas det ut i fingerspetsarna trots att extremt få bloggare tjänar pengar på sponsrade inlägg – 99% tar emot produkter som någon slags kompensation eller förutsättning för att ens kunna uttala sig om produkten – vilket egentligen kan vara en mycket större fråga att diskutera.

Oavsett om man är bloggare, rockstjärna eller elitatlet så lever man på framförallt två saker utifrån ett sponsringsperspektiv tycker jag: prestation och popularitet/förtroende.

De går lite hand i hand. Ju sämre man är på prestationsbiten, desto mer populär måste man vara – och tvärtom – för att vara ett vinnande koncept som företag vill sponsra. Vi som bloggare lever högt på förtroendet; vi gör ju inte så många mål som direktsänds i TV eller så. Däremot har vi många som lyssnar på oss och köper det vi tipsar om.

Förtroende är ett nyckelord som påverkare i sociala medier har som både som maktmedel (att göra business på) och som en skatt att vara rädd om (för sina läsares skull). Oavsett vilka regler som finns så är det just detta som varje framgångsrik bloggare förstår.

Om du också vill göra ett statement av #jagsmygerinte så tycker jag att du ska skriva på kampanjen här.

Här är några inlägg som handlar om bloggbusiness på olika sätt som jag har skrivit:

> “Kul betalar inte min hyra” (jag ryter ifrån)

> Om sponsring på bloggar

> Här ryter jag till igen; om spansk tomatmarmelad – och pr-byråer

> Podden blogg business

> …och ett podavsnitt om blogg business

sara rönne halmstad IMG_0723

Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Pin it 0
Relaterade ämnen
  • Better Bloggers
  • blogg business
  • bloggar konsumentverket
  • bloggbusiness
  • jagsmygerinte
  • pr på bloggar
  • reklam på bloggar
  • smygreklam på bloggar
  • sponsrade bloggar
  • sponsrade blogginlägg
  • sponsrade inlägg
Sara

I believe in "träningsglädje" - to train happy. I believe in experiencing life and a thousand feelings in a pair of running shoes or on a bike - with sweat on my forehead. I don’t remember my personal bests but I remember all the feelings. The journey is the reward.

Tidigare inlägg
Föregående artikel
  • Halsa
  • Livet med mera

En vecka till jul

  • 17 december, 2015
Läs mer
Nästa artikel
  • Halsa
  • Tips till Åre

Vintern är i Åre

  • 18 december, 2015
Läs mer
Förmodligen gillar du de här inläggen med
Läs mer
  • Livet med mera

Roadtrip bland vingårdar – och att planera den

  • 21 maj, 2025
Läs mer
  • Livet med mera

Det lilla livet får ta plats

  • 10 maj, 2025
Läs mer
  • Livet med mera

Jag började veckan med…

  • 7 maj, 2025
Kallbad
Läs mer
  • Livet med mera

Vad är (grejen med) Wild Saunas?

  • 2 maj, 2025
Läs mer
  • Livet med mera

En tyst påminnelse om att tiden går, och relationer förändras

  • 1 maj, 2025
Läs mer
  • Livet med mera

Bröllopsfesten på Jacy’z i Göteborg

  • 28 april, 2025
Läs mer
  • Livet med mera

Manifestera våren

  • 21 april, 2025
Läs mer
  • Livet med mera

Människor avskyr verkligen detta

  • 10 april, 2025
18 kommentarer
  1. Ingrid skriver:
    29 januari, 2023 kl. 19:12

    Hej Sara, Den sidan finns inte längre kvar? Oavsett tycker jag mycket hänt på området.

    Svara
    1. Sara skriver:
      30 januari, 2023 kl. 06:50

      Ja, inlägget skrevs ju ändå för nästan 10 år sedan 🙂

      Svara
  2. La Linda / Better Bloggers skriver:
    19 december, 2015 kl. 19:32

    Tack för ett jättebra inlägg och viktiga poänger att lyftas. Som du säger finns det mycket kvar att göra och vi tjejer MÅSTE bli bättre på att ta för oss! Men vi är på god väg och du är en av våra bästa ambassadörer! <3

    Svara
    1. Sara Rönne skriver:
      19 december, 2015 kl. 22:10

      tack Linda

      Svara
  3. Resfredag/Annika skriver:
    18 december, 2015 kl. 21:12

    Juridiken ligger hopplöst efter verkligheten, som alltid. (Jodå, efter drygt 5 år på juristlinjen är jag luttrad.) Hörde att det eg. inte räcker med “inlägget är skrivet i samarbete med…” Känns märkligt faktiskt.

    Men visst är det otroligt viktigt att vara tydlig med att märka ut sponsrade inlägg, jag tappar snabbt förtroendet för bloggare som konsekvent skriver inlägg med länkar som jag vet är köpta utan att läsaren har en aning om att så är fallet.

    Det är en viktig kampanj som verkligen behövs. Jag har självklart skrivit på!

    Svara
    1. Sara Rönne skriver:
      18 december, 2015 kl. 21:50

      nä precis; dessutom är det en märklig differentiering mellan blogg/magasin – det verkar vara helt två olika spelregler. man måste kanske skaffa utgivningsbevis för sin blogg… 😉

      Svara
  4. Nellie skriver:
    18 december, 2015 kl. 20:16

    Jag har självklart redan skrivit på, även om det inte är så aktuellt för mig ännu. Mycket intressant med tanke med prestation och förtroende.

    Svara
    1. Sara Rönne skriver:
      18 december, 2015 kl. 20:57

      🙂

      Svara
  5. Camilla skriver:
    18 december, 2015 kl. 19:32

    Väldigt intressant och inte helt lätt alltså. Många gråzoner..
    Bra skrivet!

    Svara
    1. Sara Rönne skriver:
      18 december, 2015 kl. 20:57

      det är svårt att boxa in det tänker jag

      Svara
  6. Karin Ivarsson skriver:
    18 december, 2015 kl. 08:49

    Tycker inte alls att det är konstigt med varken reklaminlägg eller sponsrade bloggar. Det är så det ser ut, och vi måste acceptera. Dessutom måste vi förklara för våra barn hur det fungerar, för de läster inte bloggar som skriver på #jagsmygerinte och de har inte heller fullt utvecklat koncekvenstänkande, vilket innebär att de har svårare att se hela kejdan.
    Och appropå att veta att du har ett samarbete med Craft, som på bilden, gör ändå att så länge du som profil är noga med vilka samarbeten du gör och behåller ditt förtroende, ja då har du en inkomst som gör att du kan fortsätta lägga tid och engagemang på bloggen.

    Svara
    1. Sara Rönne skriver:
      18 december, 2015 kl. 09:50

      jag tror att unga i större utsträckning förstår mer än vad vi lite äldre gör!

      Svara
      1. Karin Ivarsson skriver:
        18 december, 2015 kl. 14:27

        Absolut.
        (OMG hur har jag stavat ovan. Skyller på telefonen…)

        Svara
        1. Sara Rönne skriver:
          18 december, 2015 kl. 20:57

          😉

          Svara
  7. mari skriver:
    18 december, 2015 kl. 08:42

    Sjukt intressant!

    Svara
    1. Sara Rönne skriver:
      18 december, 2015 kl. 09:51

      ja!

      Svara
  8. Kari skriver:
    18 december, 2015 kl. 08:01

    Det är en viktig och svår fråga det där. Jag har precis blivit erbjuden att köpa friluftsmat från ett viss märke till rabatt för vårt Gröna Bandet äventyr och är osäker på hur jag skall förhålla mig till det. Det är ett märke vi gillar och skulle köpa oavsett men rabatten gör det ju mer komplicerat – inte bara med tanke på transparens för läsare (det är enklare) utan också vad gäller skatt. Jag vill ju göra rätt för mig! Här tror jag att det går att lösa men som du säger så finns det ju flera gråzoner!

    Svara
    1. Sara Rönne skriver:
      18 december, 2015 kl. 09:55

      oj, jag reagerar på två saker:
      1. att du tänker att det är problematiskt att du får rabatt – inte för att låta nedlåtande nu MEN det är inget journalistiskt du skriver (alltså ta verkligen det där på rätt sätt) och 2. att de inte föreslog att ni skulle få produkterna inför ert äventyr eller göra någon form av annat samarbete i samband med det. Det finns ju långsiktigt win win här för alla parter. Skattebiten är en ytterligare fråga; men vad händer alla andra gånger en person får rabatt? Och en fjärde aspekt; vi alla har ju ett jobb och färgas mycket av det: du gör ju PR (eller icke-PR) för Bryssel till exempel, och jag själv jobbar med Craft så därför syns de mycket för att jag jobbar med dem i ett helt annat sammanhang än det som rör bloggen. Sådana saker spiller över på bloggen och vilken hänsyn ska man ta till det?

      Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Sara Rönne
  • HEM
  • OM MIG
  • JOBBA MED MIG
  • HYR I JÄRVSÖ!
  • KATEGORIER
Sara Rönne. En blogg om frihet, upplevelser och äventyr

Input your search keywords and press Enter.

Vi använder cookies på vår webbplats för att ge dig den bästa upplevelsen genom att komma ihåg dina preferenser och återkommande besök. Genom att klicka på "Acceptera alla" samtycker du till användningen av ALLA cookies. Du kan dock besöka "Cookieinställningar" för att ge ett korrigera ditt samtycke.
Cookie inställningarAcceptera alla
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Alltid aktiverad
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieVaraktighetBeskrivning
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SPARA OCH ACCEPTERA