Jag är förskonad från oombedda råd från sådana som heter Mårten. Men häromdagen så damp det ner ett råd. Egentligen inte tips och råd i sig jag är emot. För input är alltid bra. Men, sådana som Mårten levererar dem avigt. Du, precis som jag, vet att det är ofta inte vad som sägs. Utan hur det sägs. Mårten sällar sig till den skara män som inte har vett att förstå det.
Såhär skrev jag på Instagram (klicka på länken så kan du läsa kommentarerna också)
Ämnet för min instacaption har varit återkommande när jag träffat människor som rest runt. Jag tänker ofta på det. Såhär är det: jag väntar mig inget exceptionellt när jag köper en grillad french på OKQ8 i valfri ort på landsbygden, det ligger inte i deras varumärkeslöfte att ge mig något annat än just den där korven jag beställt. Ibland noterar jag att personalen är sur, men jag återkommer ändå eftersom det är korven jag vill ha. Inte kundupplevelsen.
Men åker jag till ett hantverksbageri där brödet kostar det dubbla jämfört med brödet i plastpåse som marknadsförs som “färskt” på matbutiken, ja då vill jag köpa hantverksbrödet med vetskapen att det är värt. Att personalen i kassan kan svara på varifrån mjölet kommer. För jag sällar mig till den typ av kund som vet att det är skillnad på mjöl och mjöl och därför tycker det är värt dubbla priset för att det innerhåller virveldinkel. Eller vad det nu kan vara.
Det blir ännu viktigare på en restaurang där upplevelsen består av mer än “in & out”. Att få maten presenterad, veta varifrån t.ex. ostarna kommer från om den ambitiösa och småskaliga restaurangen som har ost på menyn förmodligen också lovar “ost från lokal gård”. Två högst rimliga följdfrågor på det är: Från vilket gård? Och vad är det för ostar? Då går det inte att personalen inget vet och inget kan och svarar “det där är brie och det där är grönmögelost”. Jag förstår att det vore ett högst rimligt svar för den som inte är intresserad av ost, men den personen beställer förmodligen inte heller in ost för 200 spänn efter varmrätten.
Förstår du var jag vill komma?
Jag fattar att det kommer finnas hur mycket folk som helst som tycker att jag är befängd med mitt inlägg. Men just dessa människor har inte heller mat som intresse och köper hellre Lingongrova än surdegsbröd med virveldinkel på hantverksbageri. Och det är inget fel med det. Detta inlägg är inte för dig, precis som hantverksbagerier och restauranger som envisas med lokal mat är din första prioritet.
Det främsta problemet uppstår när en mathantverkare står och sliter på ett ohållbart sätt i bageriet eller köket, inte förmår sälja sina produkter för att den som möter kunden eller gästen inte kan något, och att personen i köket sedan bränner ut sig eller blir bitter på att kunderna inte förstår vikten av mathantverk. Då blir det dåligt för alla.
Du som mathantverkare har som ansvar att förstå värdet av ditt mathantverk, det ingår i din business. Har du okunnig personal i kassan eller okunnig personal som serverar din mat, så har du genast nedvärderat den till något helt annat och dessutom fått missnöjda kunder som sprider ordet av sin upplevelse vidare.
Och så har vi Mårten då, som genom sitt IG-konto skrev såhär:
Mårten är nog inte intresserad av mat. Jag förstår att han förmodligen köper pizza på kvarterskrogen och det är inget fel med det. Jag köper ju korv på OKQ8. Men problemet med Mårten, och män som Mårten, är inte vad de skriver utan hur de skriver det (#inteallamårten JAG VET). Jag svarade honom att om han vill ha specifikt exempel från Jämtland så kan han skicka ett DM så ska jag leverera det. För det finns.
Jag frågade om pizzadegen på just det där stället som finns och som jag var till häromdagen (nej jag la inte upp något alls i stories om det). Det är inte en särskilt ny trend att pizzor blivit en grej. Du vet, vissa ställen utmärker sig med sina Napoletanska pizzor medan andra snackar mycket om stenugnsbakade pizzor eller surdegspizzor, och så tar man betalt därefter eftersom man utmärker sig med något som man marknadsför som en exklusivare produkt, ibland även en hantverksprodukt.
Jag frågade sommarlovspersonalen på ovan onämnda stället vad pizzadegen var gjord på och hon såg frågande på mig. Jag fattade att hon inte fattade, och förtydligade min fråga: är degen gjord på jäst eller på surdeg? Det klickade hos servitrisen som skulle gå till köket och fråga. Och eftersom det var tyst i lokalen så hörde jag konversationen som förlöpte ungefär såhär:
Servitrisen: vad är pizzadegen gjord på, är det surdeg eller?
Köket: eh.. ja det är mjöl och vatten och salt och jäst…
Där fick svar både på pizzadeg och ambitionen i köket. Och där fick stället en missnöjd gäst eftersom pizzan kostade nästan 300 kr (285 kr för att vara exakt) vilket är ett högt pris på en pizza, särskilt om den serveras utan vare sig kunskap eller ambition.
Det var allt.
6 kommentarer
Jag har ett matintresse och ställer gärna frågor, precis som du: för att jag vill veta! För att det är därför jag valt X istället för Y och därmed betalat A istället för B. Jag försöker inte “sätta dit” någon, jag försöker inte hålla förhör eller så, utan jag är genuint intresserad. Tack och lov har jag ganska sällan mött något som drar ner nämnvärt, men det är ju för att det har haft kunskapen och matglädjen. Saknas den så kan man inte förvänta sig nöjda gäster, även om rätten i fråga säkert smakar gott. Det handlar ju exakt NOLL om en mästrande ton.
ja jag är som du, det är intresset som är anledning till frågorna!
Så sant det du skriver. Ofta små saker som gör stor skillnad för hela konceptet. Monika Björn var också inne på samma spår, tror att det kanske var i hennes stories, för jag hittade inte det hon skrev nu. Det hon menade var att när man betalar på ett fik, så borde det också vara självklart att det ingår god service. Jag har upplevt exakt det du skriver på det ställe där bilden var tagen, anledningen till att jag ändå återkommer är att själva produkten är bra. Får bestämma mig innan att inte reta upp mig på oengagerad personal????
ah, inte sett det hon skrev!
helt rätt!
det är ju bara att hoppa pa trenden och sälja med fancy ord, men de har ingen aning. och oförskämt och magstark att pizzan kostar 285 spänn. även dyr mjöl och stenungsbakad och blabla rättfärda inte ett sa högt pris för ja, egentligen mjöl, vatten och lite palägg.
jättebra att du lyfter det! kag tycker om man vill marknadsföra trendmat sa maste man har en aning om det ocksa, allt annat är oärlig och otrovärd.
obs: länken länkar till bloggen, inte till insta!
ja, man måste ha aning. även personalen som serverar, och inte bara i köket.
ps. hos mig går länken till instagram,?