Åh vad jag inte ville skriva om detta för det är så urbota dumt på något sätt. Men, jag kan inte hålla mig. Jag är en åsiktsmaskin och jag måste protestera lite mot det svartvita beteendet jag ser lite varstans i den debatt som fortfarande är rätt så ickeexisterande men som på något sätt alltid landar hos de som som är ärligast och därför egentligen hamnar helt fel.
Den senaste tiden har jag valt att inte skriva om Verum, Fitflops och Groupon. Det intresserar mig inte. Jag har valt att skriva om kokosvatten, Merrell och Grönt Vatten. Det intresserar mig.
Det finns mycket åsikter om hur bloggare förhåller sig till information och produkter de får. Men vad vet egentligen du som kritiserar? Exakt vad vet du om hur många företag som kontaktar oss och hur mycket vi sållar bort? Lägg av med att skriva att bloggare gillar allt de får – det är en grov generalisering som bygger på sådant du tror men egentligen inte vet. Är du bloggare så vet du vad du får. Du vet vad du väljer att skriva om. Du vet vad du gör.
Det är smått fantastiskt att just kokosvatten blivit symbol för de frågeställningar som tas upp av bland annat Sofy. Alla går till attack. Var har ni alla läst om det där kokosvattnet? Jag kan knappt komma på 3 bloggar som skrivit om kokosvatten – men jag vet att jag själv skrivit om det flera gånger: eftersom jag tycker att det är en bra grej! Hörde ni? Jag tycker att det är en bra grej!
Jag har skrivit vad jag tycker om smaken på kokosvatten och jag har skrivit hur jag helst dricker mitt. Jag tycker förresten att det är helt fantastiskt hur en naturell smak kritiseras i en handvändning – för att det senare ska kritiseras att en produkt har tillsatt smak.
Jag tycker det är sjukt ironiskt att vi så länge pratat om att träningsbloggnischen är dold och bortglömd av företagen och sedan när det händer grejer och just vår nisch äntligen uppmärksammas av företag – ja då är det också fel. Då har man sålt sig. Då är det för mycket produktplacering. Då är det för mycket fokus på produkter överhuvudtaget oavsett.
Jag och Sofy var på samma möte med samma kille för ett tag sedan och det jag minns tydligast är hans budskap att den grupp på internet som är sämst på att tjäna pengar på vad de gör är unga tjejer. För killar är det självklart att få tillbaka på det man gör. För tjejer – not so much, bloggande är ju “en rolig grej”. Vem tror ni är mest aktiv? Som bloggar mest?
Jag är extremt trygg med att skriva om produkter i den här bloggen. Jag skriver om sådant jag köpt och sådant jag fått med den gemensamma nämnaren att det är sådant jag gillar. Som Lantto precis skrev. Det här är en blogg om hälsa och träning och jag gillar produkter som har med hälsa och träning att göra. Tadaa!
Jag är också extremt medveten om värdet av det jag får och värdet på den här bloggplatsen. För att ge ett exempel: jag har fått 3 förpackningar kokosvatten i 2 goodiebags den senaste tiden. Jag har aldrig varit på ett event med fokus att kränga kokosvatten. Jag är extremt medveten om att värdet av det jag skriver om kokosvatten är väldigt mycket högre än värdet på det kokosvatten jag fått. Men jag tycker ju att kokosvatten är en bra grej. Jag köper kokosvatten och jag har börjat använda det ofta. Exakt varför ska detta tips bli så utskällt helt plötsligt? Ska vi börja skälla på alla som tränar crossfit också? Det läser man ju om i var och varannan blogg. Är det inte så tröttsamt så säg? (Ja jag var ironisk för er som inte förstod)
Jag tipsar om Blueberry flera gånger om eftersom jag gillar det stället massor. Jag tipsar om massor med grejer jag gillar eftersom jag gillar dem. Merrell, Fivefingers, Adidas, Craft, Nike, Åre eller Jessica Clarén. Saker, kläder, ställen, personer.
Det finns inget skäl för mig att tipsa om sådant jag inte gillar. Och det är så jäkla lustigt att många tror att bara för att jag gillar en grej – så ska alla andra också gilla det. Jag gjorde en juice en gång som en bloggare tyckte var jätteäcklig. En annan bloggare gillar inte ett proteinpulver som jag gillar. Det är inget konstigt med det. Det konstiga är när man tror att alla ska gilla allt. Eller när man själv tror man har rätt i allt.
Jag har alltid varit petig med att man ska skriva ut när produkter är gratis och när de är köpta. Det stör mig när det smygs med det när jag läser andras blogginlägg. Jag filtrerar inte inlägget på något annat sätt när jag vet att det är en testprodukt jag läser om – men det är beteendet jag ogillar. Jag fattar inte varför man utelämnar det.
Däremot tror jag att vi går mot en bloggframtid där just den där gratisaspekten inte spelar så stor roll eftersom det kommer vara så självklart att en del grejer är spons eller för test. Jag tror att just därför kommer en bloggares förtroendekapital bli än mer viktigt – men eftersom alla vet att eftersom en bloggare är aktiv i en miljö med produktplacering (tänk artister och idrottare) så är det redan självklart att vissa grejer är spons men det spelar ingen roll för det är vad bloggaren rekommenderar som är viktigt. Alltså HUR (om det gick att fetmarkera ytterligare skulle jag göra det) bloggaren förvaltar rollen som en slags “sållare”.
Jag själv tillhör den bloggläsargeneration som kommer ha svårast att förstå detta: vi är fast i en skarv mellan 2 beteenden. För yngre läsare är det här redan självklart. De vet redan hur det funkar – att bloggare får grejer gratis är redan en del av deras världsbild. Eftersom de redan vet hur det är så vet de hur de ska förhålla sig till det.
En annan extremt lustig grej är hur det är helt okej att det upplevs som mer okej att få gratis eller rabatterade produkter via arbetet eller liknande. Well hello vad är skillnaden? Ligger det en prestation som är lite mer värd och lite finare i en sådan roll än att vara bloggare?
En möjlig orsak till att läsare upplever att de inte vet ut eller in är att bloggare tenderar att representera många varumärken samtidigt. Det är en styrka och en svaghet. Charlotte Kalla sponsras av Craft. Det gör hon alltid. Det är tydligt och förväntat och inga konstigheter. Inget ifrågasättande. En bloggare kan prata gott om Craft ena dagen och Helly Hansen andra dagen. Det skapar oreda i huvudet. Vad ska man tro på? Hur ska man förhålla sig till det man läser och hör? Denna förvirring faller förmodligen på vår egen (i rollen som läsare) förmåga att bortse från att världen är svartvit. Man gillar inte Nike eller Adidas. Man gillar olika saker från Nike och Adidas.
Annie har pratat gott om Trimtex länge och har nu fått grejer från dem att använda och testa. Jag blir förvånad om hon skulle få några kritiska kommentarer på det inlägget. Dels har hon en otroligt tacksam ton i inlägget att jag inte tror att någon ens kommer på tanken att kritisera – men Annie har varit konsekvent tydlig med att hon gillar Trimtex och varför. Det är liksom inga konstigheter – det är Annies sätt att förvalta sitt förtroendekapital. Det HUR som jag menade var nyckeln i hela det fetmarkerade stycke (se en bit ovan) i den här evighetslånga blogginlägget jag tänker avsluta nu.
23 kommentarer
Pricken över i:et! Grymt bra Sara. Tror jag måste skriva nu med.
Jag har inte läst träningsbloggar så länge så har missat hela denna debatt. Det första som kommer till mitt huvud är iaf att de som är kritiska förmodligen lider av avundsjukan. Gillar man inte att läsa om sponsrade produkter är det ju individens fria val ett helt enkelt scrolla förbi. Att du ens måste skriva hela detta långa inlägg är svårt att förstå…. svar på tal gav det dock!
Det jag tycker är sååå himla bra med just din blogg och andra stora bloggare är just att man får tips och idéer på olika saker, oavsett om de varit gratis köpts utomlands eller vad det än vara månde så, som man kan testa!! Man testar kanske en pryl/vara just för att många älskar den och sen bildar man sig en egen uppfattning! Jag gillar tex inte kokos och dricker/äter därför inget som innehåller det.. Man får väl använda sitt sunda förnuft lite.. Älskar din blogg !
Kärlek på din väg
Åsa
Sara du är klok och förnuftig. Men det visste jag redan. Kanske glömmer många att vi träningsbloggare har det här som vårt största intresse och faktiskt lägger en heldel pengar på våra träningskläder för att det just är det bästa som finns, förutom träningen som är Nr 1. Jag köper mycket mer träningskläder än “vanliga kläder” 🙂
Det är väl därför man läsare bloggar?! För att få lite tips! Däremot tycker jag att set är lika viktigt att skriva om någonting som man provat och kanske inte tycker är så bra! 🙂
Jag har absolut inget emot sponsring och/eller att bloggare får saker gratis, vem vill inte ha saker gratis? Däremot tycker jag, som Madde/Fitnesscoachen skriver att det sällan är någon som skriver att/om den/de inte gillar en grej (då kanske det inte skrivs alls??). Jag tycker dock att väldigt många är väldigt tydliga med att “det här har jag fått”. Ibland är tydligheten dock sämre och då tappar jag förtroendet direkt. Det kan också vara så, som jag skrev hos Erika, att jag tappar intresset/förtroendet för ett företag/märke om de öser ut “för mycket” grejer över “för många”, särskilt om “alla” bara skriver positivt om dem.
Jag tycker att det är ganska tråkigt och ointressant att läsa om samma produkter hos hälften av bloggarna jag läser, men då låter jag bara bli så det är ju inget problem egentligen mer än att bloggaren i fråga kanske tappar en läsare om det blir för mycket testande.
Det är en intressant diskussion det här och jag uppskattar att den förs!
Väldigt bra inlägg! Jag säger som jag sa inne hos smaljeansen igår, att så länge man som bloggare står för det man skriver så spelar inte resten någon roll. Det är ju liksom inte så konstigt EGENTLIGEN att hylla Craft ena dagen och nästa skriva om Helly Hansen nästa. De gör ju båda bra produkter, man kanske inte gillar alla hos det ena men kompletterar med det andra. En helt vanlig dag hos en vanlig människa liksom 🙂
Tack för du finns Sara med all din distans och klokhet!
Kramar!!
Du är klok som en bok! Nu går vi vidare med grejerna vi gillar och ibland ogillar och fortsätter ösa kvalitet!
Jag läser produktinlägg för att jag vill veta hur ni upplever produkten innan jag själv köper. Jag tycker det är intressant att se andras synvinkel på produkten och skiter faktiskt i (ursäkta ordvalet) om ni har köpt den eller fått den. Det är er åsikt som räknas och där hoppas jag att ni är ärliga för bloggare har makt i vad som sägs. Jag hoppas att ni alla som får produkter vågar stå på er och säga ärligt vad som tycks om en produkt och inte bara ta upp positiva grejer.
BRa inlägg Sara! Jag tycker ni yngre tjejer är så bra – ni har skinn på näsan och tar för er! Det är super!
Jag är en sucker på att testa saker och jag hämtar min inspiration lite här och lite där – på TV, i olika tidningar och så förstås på bloggar. Och testar – nya träningsformer, nya styrkeövningar, ny löpteknik, nya prylar som jag köper (japp, jag har så blygsamt liten och ointressant blogg att ingen ger mig nåt gratis), maträtter, nya grönsaker, fotbehandlingar och gud vet vad. Jag är tack vare dessa tips genom åren många tusen kronor fattigare men ack så rikare på upplevelser av olika slag. Det finns olika bloggar; en del tipsar bara om nya övningar etc, andra om nyttig mat, andra om träningsassocierade prylar. Det finns bloggar som blandar. Jag väljer att läsa inläggen på bloggarna beroende på vad jag törstar efter. Är jag trött på det materialistiska så går jag inte in på bloggar som har en tendens att skriva mycket om prylar och tvärtom! Alla typer av bloggar och inlägg behövs. Det behövs tester av prylar. Killar gör ju sånt, min man tex, och det är rumsrent. Jag vill bara veta när det är test för att man fått nåt gratis och när man utvärderar nåt helt spontant bara för att man gillar/ogillar något. Glöm inte att ni bloggare inspierar en stor massa och sprider vatten på konsumtionskvarnen så var ärliga!
OCh en sak – ta rejält med betalt. Du Sara och några till har otroligt bra och välskrivna bloggar med täta inlägg med vackra foton varje dag; ni lägger ner åtskilliga timmar varje vecka på bloggandet! TA BRA MED BETALT, hur? det får var och en välja!
Keep writing!
Bra inlägg som alltid!
Jag pratade med Sofy för ett par dagar sen & blev förvånad att hon vågade lägga ut att hon får saker p.g.a. skattemyndigheten. Därför har jag försökt smyga in vad jag fått, men det är alltså bättre att gå ut med det. Så inte för att låssas vara rik & ha råd med alla träningskläder.
Sen råkar det bli att man skriver om vissa saker av tillfällighet eller för att man gillar dem. Eller för att tipsa då jag tror att många är intresserade. Så tänker säkert du också 🙂
Kram!
Det är gött att ni testar så att jag kan skaffa lite koll innan jag köper en träningspryl själv. Tänk vad jobbigt det skulle bli om varit tvungna att betala alla dyra grejer själva! Då hade det kanske knappt blivit några tester, som jag sen kan ha nytta av. Nä, klart att ni ska kunna få spons. Och blir man så fasligt avis får man väl lägga när mängder av tid på att skapa en egen framgångsrik blogg? Eller inse att man bara inte alltid kan få allt. Att livet är ok ändå.
Du är toppen!
Bra skrivet. Det finns några få rötägg testar man en produkt ska man vara mycket tydlig med att det är just ett test och en gratisperson. Tycker jag. Jag tror många bloggorskor inte vågar vara kritiska om de fått en produkt gratis, de tror att det kommer att bränna sina broar och aldrig mer få nått gratis. Jag har jag slutat läsa rätt många bloggar som uppenbart är “köpta” och inte vågar stå för vad de tycker. Och personligen tycker jag att det är både tröttsamt och ointressant att läsa om ett och samma produktevent på tio-femton bloggar.
Problemet som jag ser det är att många väljer att skriva om det de gillar men aldrig om det de ogillar. Då tiger man bara ihjäl det. För bloggaren själv, som vet om allt man /(jag/du/nån annan ) valt bort blir det inte så svårt att se att allt inte alls får plats i bloggen men för läsarna syns ju aldrig de grejorna. Därför sjunker trovärigheten, tycker jag.
Jag tycker absolut att pr-byråerna fattat grejen när de riktar sig till blggare, vi har inflytande, så det jag säger är inte att vi borde sluta få grejor. Jag bara menar att istället för att tiga ihjäl sånt man ogillar kanske det ibland går att skriva att hey, den här fick jag och den var skit.
Du gör det, så du ska inte ta åt dig, jag pratar generellt nu. 🙂
Jag tänker så här: att det är roligt för er “storstadsbloggare” att få gå på såna events och sånt, och att jag självklart skulle göra det om jag fick möjligheten! Sen kan jag tycka att det är trist att “alla” skriver om samma sak, men det problemet ligger ju hos mig! Vill jag inte läsa kan jag bara bläddra förbi vad just du eller Elbe, eller Anna eller vem som helst skriver om kokosvatten eller Merellskor eller vad det nu kan tänkas vara… Ganska enkelt, eller hur?! 😉 Det finns ju så mycket annat bra och roligt ni skriver om och ibland är det ju även kul att höra flera åsikter om samma sak.
En annan sak jag tänkt på, som hänger ihop lite med detta, är att ju fler läsare man har, desto mer okej är det att kritiseras. Som att folk bara måste säga negativa saker och tala om vad de INTE vill läsa om etc, ofta på ett nonchalant och arrogant sätt, men jag fattar inte varför? Det är ju bara att sluta läsa!!! (Själv har jag inte kommit dit än, men hoppas slippa kritik även om jag får många läsare 😉 Nu blev det långt, men poängen är att jag tycker att du skriver om det du vill skriva om, och jag tycker det är kanonbra att du biter ifrån då och då! Åsiktsmaskin = bra! 🙂
För mig bottnar allt detta i, som flera säger, helt vanlig avundsjuka. Varför inte bara vara glad över att någon anna får saker att testa?
Och gillar man inte det bloggaren skriver är det ju lätt som en plätt att sluta läsa.
Eller hoppa över just det inlägget.
I morgon far jag till fina Halmstad. Se till att det blir varmt och soligt tills dess! 🙂
Ja, många tankar som poppar upp. Jag har inte följt någon debatt men märkt att det är en fråga som dyker upp då och då. Det jag inte förstår är varför man som läsare blir upprörd. Passar inte inläggen – läs en annan blogg. Det är ju inte viktiga debattinlägg direkt utan reflektioner och rekommendationer kring produkter du gillar. Det finns så mycket skumma saker folk rasar över. Som när tidningrna skriver upprört om “fusket” i så ska det låta eller nåt liknande. Det är underhållning! Byt kanal!
Själv följer jag bloggar som intresserar mig (blandannat din), då och då skrivs det inlägg som inte intresserar mig. Då skriver jag inte upprörda kommentarer utan jag, slutar läsa 😮
Är det inte bara den vanliga tråkiga svenska avundsjukan??
Jag är gillar att ni träningsbloggare skriver om olika produkter/kläder/skor/recept/träningsupplägg och har väl adrig någonsin brytt mej om att ens tänka tanken ifall ni fått produkter eller köpt själva…Känns väl inte precis som det viktiga i det ni skriver om! Ide´n är att iallafall för mej att jag blir inspirerad att prova, och det kan gälla kläder, skor, träningstips eller recept eller vad som och sedan bilda mej en egen uppfattning, det ger mej som vanlig motionär en större isikt i vad som faktiskt finns att välja på! Fortsätt blogga på samma sätt och strunt i dummingar!!
Tycker det är spännande att läsa om vad olika bloggare tycker – med andra ord – kul att du också skrev om din syn på saken! Särskilt eftersom du har en stor blogg och säkerligen får mycket förfrågningar från olika företag. Jag gissar att du väljer bort hur mycket som helst – ja! Jag vet att du är kritisk och har höga krav. Det märker man i bloggen.
Kul iaf att min förhållandevis lilla blogg kan få ringar på vattnet.
Men det låter som att det jag skrev om igår redan har debatterats på andra ställen och det har jag helt missat (förutom hos Smaljeansen som jag länkade till). Förutom det där med vad som är gratis och inte men det känns nästan lite.. uttjatat? Men du skriver iaf om någon redan pågående debatt som jag inte sett? Var finns den? Vilka är det som är så kritiska till att man skriver om kokosvatten t ex? Vilka är “alla”? “Alla går till attack”? Jag har i alla fall missat det. I min blogg kommenterade du och skrev att alla skriver “alla bloggare” och att även jag gjorde det, men det stod ju faktiskt ingenstans. Fast nu går alla till attack 🙂
Jag tycker inte att det måste vara ett problem att få grejer gratis att testa (men kan vara!), man är ju ärlig och tydlig och så vidare – det jag skrev om var mer ett sidospår att jag, jag personligen, kan ha svårt att förstå varför någon har skrivit ett visst inlägg, i vilket syfte och att det kan kännas konstigt. Och att jag själv ibland har svårt att förhålla mig till hur jag ska skriva om produkter jag gillar så att det blir bra. Och så var jag förstås nyfiken på vad andra tyckte. Men ja, för att ta Craft som ett exempel. Ibland ÄR det svårt att skilja på vad som är vad och varför det som skrivs, skrivs. Men om jag (och andra?) blir förvirrade tänker jag att det är en bra grej att diskutera och som alla (seriösa) bloggare är intresserade av ska funka bra. Därför blir jag lite förvånad när jag anar en viss iriterad ton. Men det kanske beror på kokosvattenfolket som gått till överdrift…
Oavsett är det ju kul att träningsbloggande har stigit i status! Men det gör ju samtidigt att sådana här frågor blir än mer aktuella.
Nu har jag varit ärlig så att det räcker för hela helgen 🙂
Tack Sara för ett väldigt bra inlägg, jag håller med dig! Det handlar precis som du säger om HUR vi bloggare väljer att sålla och inte om vi får sponsrade produkter eller inte.
Underbart! Jag satt i knåpade på ett inlägg i samma ton!