Sara Rönne
  • HEM
  • OM MIG
  • JOBBA MED MIG
  • HYR I JÄRVSÖ!
  • KATEGORIER
    • Livet med mera
    • Livet utomhus
    • Tips till Åre
    • Äventyrshuset & renovering
    • Gravel & stigcykling
    • Overlanding, snöskoter & fiske
    • Biohacking, hormoner & hälsa
    • Jobb & framgång
Instagram
Sara Rönne
Sara Rönne Sara Rönne
  • HEM
  • OM MIG
  • JOBBA MED MIG
  • HYR I JÄRVSÖ!
  • KATEGORIER
    • Livet med mera
    • Livet utomhus
    • Tips till Åre
    • Äventyrshuset & renovering
    • Gravel & stigcykling
    • Overlanding, snöskoter & fiske
    • Biohacking, hormoner & hälsa
    • Jobb & framgång
  • Jobb & framgång

Besöksnäringen i Hemavan: utmaningar och möjligheter

  • 17 mars, 2025
  • 7 kommentarer
Total
0
Shares
0
0
0

Hemavan står inför en utmaning som handlar om hur man anpassar sig efter nya turistströmmar. Medan stora delar av norra Sverige har en sämre snötillgång än vanligt har skoterturismen strömmat till Hemavan. Här har snön fullkomligt dumpat ner under koncentrerade perioder och det har varit i princip fullbokat sett till kommersiella boenden.

I Hemavan räknar man på 240 000 kommersiella gästnätter – och 204 000 skiddagar enligt statistik från 2017, dvs ett tag sedan. Den klassiska turismen DÅ var skidturismen, och jag gissar att den utgår till hög grad utifrån skollovsperioderna.

Året 2025, med fokus på de senaste två veckorna (framförallt helgerna) har det varit fullbelagt i Hemavan (kommersiella gästnätter) och det är inte av skidgäster i samma utsträckning som enligt statistiken från 2017. Medan klassiska skoterdestinationer, t.ex. området kring Jorm i Jämtland, rapporterar om avbokningar på 90%, fylls Hemavan till bredden av skotergäster (mig själv inkluderad).

Sett till exempel i övriga fjällen är det många anläggningar som tjänar mer på en skotergäst än en skidgäst, men man behöver förstå det och man bör dra nytta av det genom sitt utbud av tjänster och produkter oavsett om man är verksam inom handel, restaurang eller boende.

Skiftningen av gäst medför möjligheter och utmaningar, och framförallt andra perspektiv. Det är precis som med allt annat: man behöver förstå sin gäst. Några exempel:

En skidgäst har lagt 20k på sina skidor. En ny skoter kostar idag 250k. Vad kostar din bil? Ute på parkeringen här i Hemavan ser jag fler skotrar som kostar mer än bilarna bredvid, men på anläggningar som inte riktar sig till skotergäster hänvisas man att parkera sin skoter bakom en byggnad – ofta i skymundan. Det gör jag själv ogärna. En skoter – och delarna på den – är stöldbegärliga. Anläggningar som däremot riktar sig mot skotergäster har ofta sin skoterparkering precis framför entrén, för man förstår att skotrar är något som gästerna går runt och kollar på, jämför och är stolta över.

En liten detour i texten angående ovan, för det finns fler aktiviteter som väldigt få boenden tar hänsyn till: cykelturismen. Även när man kallar sig cykelhotell, eller erbjuder cykelpaket, så behöver man kunna erbjuda en lämplig cykelförvaring som tar hänsyn till att en cykel idag mycket väl kan kosta över 50 000 kr – och långt däröver. Som cyklist vill jag inte lämna min cykel i ett olåst utrymme, och jag vill till exempel heller inte att någon annan ska hantera min cykel och luta den mot andra cyklar eller andra föremål.

Vidare till ordinarie innehåll:

Det finns, lite skojsamt, ett namn för skidåkare (framförallt turskidåkare). Apelsinskalare. Skulle du sätta ett gäng apelsinskalare i baren, tillsammans med motorbrölare, så kan jag säga dig att skotergästerna (motorbrölarna) lämnar med en större nota.

Alpina skidåkare då? Och AFTER SKI? Ja, här spenderas det pengar. Men så vitt jag vet är det bara i Åre som after ski rullar de flesta dagar i veckan och dessutom på flera parallella ställen. I Hemavan är det traditionsenlig after ski två dagar i veckan (ish) och här samlas ”alla”. Det går att utläsa från varumärkena på kläderna vem som kör skoter och vem som åker skidor. After ski är after fjäll.

Kan det vara så att ju dyrare utrustning till din aktivitet, ju mer pengar spenderar du också hos kommersiella aktörer.

Åter till Hemavans utmaning: under helger när väldigt många skotergäster samlas i Hemavan blir det fullbokat, och det kan potentiellt bli på bekostnad av skidåkare i liftsystemet. Potentiellt. För det kan vara så att bokningsmönstret ser olika ut: att skidåkare bokar tidigare och är lite mer oberoende av väder och snömängd, och att skotergästerna bokar kort inpå för snön betyder allt. Eftersom säsongen är kort åker man dit snön är flera helger i rad. Man har trots allt köpt en dyr snöskoter och då vill man använda den.

En dag under föregående helg uppmätte man ca 275 skotrar på en dag i samband med en broöverfart (enligt uttalanden så kräver mätaren mer justeringar innan statistiken är helt tillförlitlig). Säg att det eventuellt kan uppmätas till 400 för att inkludera de få andra överfarter och utgångspunkter som finns. Enligt Wikipedia har Hemavan för övrigt 299 invånare (år 2023). Utifrån antalet skiddagar (statistik från 2017) och hur många liftdagar Hemavan har i år (1 dec-4 maj) så blir snittet på skiddagar per liftdag ca 1316. Hur ser ökningen ut av skotergästerna i förhållande till de liftburna skidgästerna? Retorisk fråga.

Det har de senaste åren satsats rejält på utbyggt skidsystem i Hemavan, inklusive gondol och ski in ski out-boenden, som kommersiella investeringar som ska ge ekonomisk avkastning.

Vidare läser jag om skoteråkning på olika sidor som representerar Hemavan och informationen att “i Storumans kommun finns många eldsjälar som preparerar lederna för att du ska få en skön skotertur” (har fått input om att i västra Hemavan Tärnaby kommun så puttas det in pengar från kommunen och näringslivet genom sponsorskap till stor del).

Alltså: kommersiella boenden hyrs denna vinter ut till en högre andel skotergäster som inte har som intention att tillbringa sin tid eller spendera sina pengar i skidområdet med tillhörande kringservice. De lägger istället sina resurser på det som eldsjälar lägger sin energi på, eller som man får sponsrade pengar för.

Det samlas många utmaningar i denna situation. Dels behöver alla destinationer ha koll på sina gästströmmar och flöden för att analysera mönster och förstå hur man ska driva nyttan av besöksnäringen framåt så att den kommer samhället till gagn genom att det blir bättre för både de som är tillfälliga gäster och de som är invånare.

Kanske är tanken om ledbevis passé nu när snöskoter har blivit en allt större del kommersialism, som man reser för att utöva. Kalla det skoterentré och ge tillgång till fjällets godkända områden, inklusive preparerade leder för att ta sig dit, och ta betalt för det. Pengar som ska gå till att ordna bra leder, tid för markägarkommunikation, underhåll och allt annat som behövs och som det idag jobbas med – men på till stor del ideell basis.

Förstå din kund och anpassa ditt utbud till fickan därifrån pengarna kommer.

Ha koll på ditt gästbeteende. Den senaste helgen hörde jag om mat som var slut på O’Learys i Hemavan, jag upplevde själv att en hel kategori från middagsmenyn var slut på Wärdshuset och bränslet var helt slut i pumpen på bensinmacken i byn. Har Hemavan inte koll på sin beläggningsstatistik eller använder man inte den data som finns när man fattar beslut i sin dagliga verksamhet?

Ovan är varken ett nytt fenomen eller rocket science. Utveckling pågår hela tiden och de som anpassar sin produkt och sin verksamhet utifrån det som pågår och de som poppar upp påverkar sin framgång. De som inte gör det får leva i kaos längre.

Resultatet när vintersäsongen är slut kommer vara att vissa aktörer i Hemavan gör en stark säsong sett till intäkt, vissa räknar väldigt mycket övertid – men framförallt tror jag att det finns mycket outnyttjad potential, och det är den jag ser. Det är potential jag jobbar med i min yrkesroll, och att maximera den.

Jag har hittills denna vinter tillbringat nästan 20 dygn i Hemavan i kommersiella boenden: Airbnb, Hemavans Fjällcenter och på Wärdshuset. Jag tycker väldigt mycket om Hemavan och vill gärna hit även i sommar. Jag hade gärna åkt hit även för att åka skidor, och för att prova mer av restaurangutbudet. Jag är en gäst med stor outnyttjad potential.

Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Pin it 0
Sara

I believe in "träningsglädje" - to train happy. I believe in experiencing life and a thousand feelings in a pair of running shoes or on a bike - with sweat on my forehead. I don’t remember my personal bests but I remember all the feelings. The journey is the reward.

Tidigare inlägg
Föregående artikel
  • Livet med mera

Influencers har jättemycket ansvar

  • 12 mars, 2025
Läs mer
Nästa artikel
  • Livet med mera

Saker jag längtar efter när det är vår(vinter)

  • 19 mars, 2025
Läs mer
Förmodligen gillar du de här inläggen med
Läs mer
  • Jobb & framgång

Att destinationer samarbetar med influencers är självklart

  • 30 april, 2025
Läs mer
  • Jobb & framgång

Snedtänkt: AI vs. Det personliga

  • 16 april, 2025
Läs mer
  • Jobb & framgång

Mina principer för pengar

  • 25 mars, 2025
Läs mer
  • Jobb & framgång

Maximera mina sociala medier: såhär tänker jag

  • 31 januari, 2025
Läs mer
  • Jobb & framgång

Lögnen om den stora friheten

  • 20 januari, 2025
Läs mer
  • Jobb & framgång

Min dag om ett år

  • 14 januari, 2025
Läs mer
  • Jobb & framgång

Från döskallekällare till kontor

  • 3 januari, 2025
Läs mer
  • Jobb & framgång

Bäst och sämst 2024

  • 29 december, 2024
7 kommentarer
  1. Chris skriver:
    20 mars, 2025 kl. 00:22

    Intressant läsning!
    Vad hade Åre kunnat göra för att bli en bättre skoterdestination?
    Tänker osökt på att Duved hade kunnat bli något liknande som Hemavan, oerhört mycket vild natur söder, väster och norr om Duved. Underbar natur.
    Hade ju varit underbart om alla fina hotell och pensionat kunde fyllas med andra gäster då Åre tar så mycket av skidturismen.
    (En Peak-2-Peak-gondol mellan Tege och Rödkullen hade onekligen spridit ut åkandet och boendet men då den nog inte blir av så känns det som turistnäringen i Duved går lite i stå)

    Svara
    1. Sara skriver:
      21 mars, 2025 kl. 12:16

      Duved byggs just nu upp som ett samhälle för bofasta men skidturismen frodas där då fler skidåkare hittar till dessa backar och liftar och minskar trängseln i hela systemet, vilket är positivt. Duved har faktiskt allra flest nästan helårsöppna lunchställen i byn, sett till Duved-Åre-Undersåker vilket jag tycker är mycket intressant. Och liften du pratar om har inte med dålig investeringsvilja att göra, utan som du förmodligen vet andra orsaker. Vilket belyser besöksnäring som industri ur ett större perspektiv: vem ska betala för marken som används kommersiellt? Oavsett om det handlar om att bygga lift eller anordna en guidad tur.

      K är viktig för all typ av aktivitet inom besöksnäring. Skoterturismen har ökat Åre, inte friåkning men däremot upplevelseturer som fler aktörer tjänar pengar på och som är en intressant form av “instegsturism” för snöskoter. Alla bör inte friåka, och ska inte friåka. Det fanns planer på skoterhotell i Kall men det blev överklagar. Ser en stor potential i just upplevelsekörningen över fjäll: har ju själv kört Åre-Funäs som exempel, en helt fantastisk tur som är vild och vacker på led. Finns många möjligheter åt flera håll.

      Svara
      1. Chris skriver:
        21 mars, 2025 kl. 13:12

        Bra poänger, tack för svar!

        Svara
  2. åsa skriver:
    18 mars, 2025 kl. 15:33

    Jag reagerade på att bränslet tog slut i pumpen, så blir det även i saxnäs och med tanke på avstånd är det svårt att köra bil/skoter någon annanstans för att tanka. Varför det blir så måste ju bero på logistik. Eller?

    Svara
    1. Sara skriver:
      18 mars, 2025 kl. 21:30

      Missbedömt efterfrågan?
      Det går att beställa påfyllning oftare.

      Svara
  3. Nina skriver:
    17 mars, 2025 kl. 22:40

    Stor igenkänning gällande parkering. Det samma gäller sommarens bil+mtb. Verkligen något som påverkar var man väljer att stanna.

    Svara
    1. Sara skriver:
      18 mars, 2025 kl. 07:02

      Tack för kommentar, det ska jag lägga till i texten!

      Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Sara Rönne
  • HEM
  • OM MIG
  • JOBBA MED MIG
  • HYR I JÄRVSÖ!
  • KATEGORIER
Sara Rönne. En blogg om frihet, upplevelser och äventyr

Input your search keywords and press Enter.

Vi använder cookies på vår webbplats för att ge dig den bästa upplevelsen genom att komma ihåg dina preferenser och återkommande besök. Genom att klicka på "Acceptera alla" samtycker du till användningen av ALLA cookies. Du kan dock besöka "Cookieinställningar" för att ge ett korrigera ditt samtycke.
Cookie inställningarAcceptera alla
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Alltid aktiverad
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieVaraktighetBeskrivning
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SPARA OCH ACCEPTERA