Det finns de som hävdar att influencers inte ska påläggas en ansvarsroll. Jag tycker tvärtom att influencers har jättemycket ansvar. Men poängen är att de själva bestämmer sitt ansvar genom sitt agerande, eller icke-agerande. Utifrån det tycker jag att man utifrån förstår hur vettig en influencer är. Den uppfattningen är inte objektiv, det bestämmer vi var och en utifrån våra egna filter – precis som vi uppfattar vilken annan människa som helst. En influencer är aldrig objektiv.
Det problematiska med influencers är att de ena dagen vill vara ett företag och andra dagen vill vara en människa. De (vi) är alltid påverkare. Och det behöver vi förstå. Vi påverkar med allt vi visar upp och effekten av det är upp till oss själva att bedöma.
”Våra fjäll gråter, varför marknadsför du snöskoter” fick jag som en kommentar.
Jag är mycket väl medveten om att jag kör fossila fordon och att det inte är bra sett till utsläppen. Det finns rätt mycket som inte är bra. I den värld som jag vill nå; dvs snöskoterförare, så vill jag absolut påverka. Framförallt vill jag påverka så att man sköter sig enligt de lagar och regler som finns, att man kör med vett och säkerhet, och att om man ska köra snöskoter så ska man vara förberedd och kunnig om vad det innebär.
Det hade varit mycket märkligt om jag själv inte förstod den impact jag skapar när jag visar upp min snöskoterkörning. Precis som att varje influencer som flyger och visar upp det också ska veta att man inspirera till att resa. Det är dåligt sett till utsläpp. Men det är också bra sett till ekonomiska möjligheter för företagare i andra länder. Inget är svart eller vitt.
Det finns influencers som vill inspirera till minskad konsumtion, men det vill inte jag.
Jag vill stimulera konsumtion av tjänster och produkter. T.ex. lägga pengarna på en keramikkurs för att det är en stunds digital avkoppling från stressen på social. Köpa PT-timmar från en enmansföretagare här i byn där jag bor. Absolut gå ut och äta jätteofta på en av mina favoritrestauranger som lagar mat utan spill och att någon del av råvaran ska förgås. Köpa grönsaker av de som odlar i den otacksamma växtzonen här till fjälls. Ja, listan över allt jag vill spendera pengar på är lång.
Det är inte en objektiv sanning vad som är rätt och fel, allt är grått. Och allt kommer med konsekvenser. Det jag vill säga är att du ska välja dina. Och att du står du rakryggad för dem för att du tänkt tanken vad som påverkas positivt och negativt.
Jag har lyssnat på några podavsnitt (Det skaver podcast avsnitt 273+ Tabberaset podcast och avsnittet “nyskild och nysmal”) om hur ”smala kvinnor är en produkt av samhället”. Just avsnitt 273 tar upp frågeställningen “smala kroppars ansvar” genom en diskussion som är nyanserad och intressant och där jag tycker att trion tidigare duckat. I Tabberaset-avsnittet går Klara ut med att hon använder Ozempic och Frida pratar om att många nyskilda blir “nysmala” och plötsligt visar upp kroppen på ett helt annat sätt i SoMe – och hon skäms över att hon själv gjort samma sak.
De båda diskussionerna återkommer bitvis till att kvinnan är offret och en produkt av samhället, som att det inte skulle finnas något annat val. BS, tycker jag. Vi har absolut egna ansvar över den produkt vi själva skapar. Vill du ha ett annat samhälle – agera annorlunda. Det civilkuraget behöver vi ha och problemet är att det finns mindre av det idag i många frågor.
Men: alla agerar inte utifrån samma frågor och det behöver vi också förstå. Det är därför en Paow alltid kommer ha följare som beundrar henne. Och att en Underbara Clara blir en förebild inför en helt annan målgrupp. Sämst blir det om vi ryggar undan och inte vill stå för något, bli rädd när vi får frågor eller inte inse det ansvar vi har när vi också har andra människor runt omkring oss oavsett om det är digitala följare eller livs levande människor. Vi behöver förstå att det ansvaret har vi alla som människa, och som medmänniskor inför om varandra.
3 kommentarer
Intressant‼️
Jag skickade frågan om ansvar som influencer vidare till
https://vanjawikstrom.femina.se/
👏🏼👏🏼👏🏼