Efter kvällens träning ska jag sticka till Hemköp en sväng. Ikväll vankas här lite raw food-bakande! Grabben kommer att sucka när jag springer omkring på Hemköp inne i stan, på listan står mest nötter och frön och en och annan avokado. Han har inte joinat min nya livsfilosofi än. Det är fågelmat, som han säger. Riktigt bra mat, som jag säger – särskilt efter att ha läst Bibeln. Den förklarade på ett så himla vettigt sätt varför det är värt att lägga pengar på ekologisk mat. För att det är miljövänligt, visst – men framförallt för hur våra hormoner styrs så lättvindigt av allt det knepiga som finns i icke-ekologisk och tillsatsrik mat.
Jag har trillat in på en sajt som berättar om senaste mattrenderna: Ridderheimsrapporten (en undersökning från Ridderheims i samarbete med Kairos Future). I Sverige är det tillsatserna i mat som diskuteras mest, i Norge handlar debatten om mat som är för söt, i Danmark diskuterar man presentation av mat och i Finland är det fett som är det hetaste samtalsämnet.
Trenderna kring mat kan oftast spåras från landsbygden. Det är de äldre som initierar dem och de yngre som tar dem in till stan. Lustigt nog så påpekar rapporten att de unga på landet inte förstår det trendiga utan mest tycker att det är mossigt. Jag tänker själv på syrade grönsaker: superhett i stan, men säkert tycker ungdomar på landet att det är 1800-tal.
I RidderheimsRapportens trendspaning tror man på “bottom up luxury” och förklarar det som en slags hushållningstrend. Allt ska tas om hand (man steker upp gårdagens grötrester till exempel) och det som är äkta vinner mark. Med mitt nyårslöfte att gå tillbaka till allt som är riktigt känner jag mig hur trendig som helst!
Allra roligast är den makt som sociala medier har: “de sociala medierna är matvärldens nya maktfaktor”. 60% av deltagarna i en nyligen gjord undersökning hittar sin matinspirationen på nätet – jämfört med 13% från förra undersökningen (som jag inte vet när den genomfördes…). Då är det extra påpassligt att Superfood på Svenska snart lanseras (just nu håller den på att kläs upp lite).
Alla trender och hela rapporten kan du läsa här.
5 kommentarer
I’d wish – det blir tyvärr svårt, för där är det de stora livsmedelstillverkarna som skyltar stort med budskapet, som kvalitets- och försäljningsargument. “Mjölkfritt” här låter ju snarare som någonting smaklöst och dötrist som skall stå i specialkosthyllan, som de där horribla margarinerna som tagits fram för mjölkallergiker. Och “utan vete”? Vore intressant att veta folks attityder till det här.
Gullfot: du får importera trenden!
Pilla: vad bra att du är nöjd, det gör mig glad!
Ingela: hoppas du gillar den, jag har fått ett helt nytt tänk kring ekologisk mat – och varför det är viktigt…
så var “bibeln” beställd, Tack för bra tips!
Glömde tacka för svaret ang. byte av bloggadress. Tycker din blogg gör sig mer rätt här! Speciellt ibland när reklamen/sponsen på sidan var raka motsatsen till budskapet i bloggandet! Lycka till med den nya och fräscha bloggen!
Får man önska sig en trend? Dairy-free & wheat-free. Såg det först i LA när jag var där 2007, sedan i UK 2008.