AI-kommentatorn i en av fotbollssändningarna har fått stor tumme ner. Såklart. Jag förstår det teoretiskt logiska i att ha en “objektiv analys” av en fotbollsmatch men det är snedtänkt.
Som människor vill vi inte ha en objektiv sanning när vi kollar på match. Vi vill bli medryckta, engagerade, känna gemenskap, uppleva saker. Här matchar inte AI med det mänskliga. En AI-kommentator eller en AI-analys kan vara bra men ska användas i rätt sammanhang.

Jag blir irriterad när jag får felaktiga automatiska mail. Automatiskt är inte automagiskt. Köpte gardiner från Gotain och fick ett “blev du nöjd med produkten”-mail långt innan jag fått gardinen. Min första reaktion var att ni bryr er inte ett dugg om mig för ni har satt upp ett felaktigt flöde och det finns ingen person eller välvilja bakom detta. Ni vill bara ha mina pengar.
Klart Gotain vill ha mina pengar, det är hela affärsidén och det förstår jag. I gengäld får jag en lösning på ett problem jag har. Men det störde mig med det där felaktiga mailet som ska låtsas vara personligt fastän det är precis tvärtom.
Därför vill jag inte ha några AI-mail alls. Inga AI-captions. Jag vill ju bli sedd och bekräftad som människa när jag tar emot kommunikation från företag. Däremot får AI gärna lösa mina tråkigheter. Dvs hjälpa mig få till analysen från ett excel, kolla igenom mina dokument för att se mönster. Ja allt sådant.
Just när det kommer till kommunikation mellan företag och kund blev jag påmind om kraften av det mänskliga när en person berättade om sin upplevelse i samband med ett köp från en webshop där hon också fått ett litet kort med ett handskrivet tack. Den upplevelsen kommer följa med henne, och hon är – endast tack vare det handskrivna tack-kortet – en ambassadör för företaget under lång tid framöver. Väldigt effektiv marknadsföring, i en tid då AI tagit på sig hatten för att vara det mest effektiva man kan hålla på med.
AI är fantastiskt, men det är den mänskliga hanteringen som felar.

Vill du läsa fler spaningar om AI? Här är några tips jag genom mänsklig selektering valt ut till dig:
“AI skulle göra oss mer kreativa, men jag blir dummare”
Norrland trendar när AI och världsläget gör stadsfolk odugliga
Relationerna är den nya hälsotrenden 2025
Om du gillar inlägg som dessa så får du gärna klicka i hjärtat här nedanför.
2 kommentarer
Hej! Jag tänker att om AI gör det ”tråkiga” jobbet så kommer vi till slut även tycka att det roliga är tråkigt. Typ som med lösgodis. Man köper ju sina favoriter, de godaste godisarna men ändå ligger det inte-så-himla-goda-godisar kvar när de goda är uppätna 🙃 Iallafall. Om AI gör det tråkiga en längre tid kanske vi på sikt får svårt att även tycka det roliga är roligt. Eller så ändras bara preferenser och vi börjar längta efter det tråkiga igen 😉 Glad påsk 🐣
Jag är ganska säker på att det är det personliga som blir det coola ganska snart. För det som inte är helt perfekt blir mer värt i längden. Tackkortet med lite knagglig handstil, målningen som kanske inte är perfekt men har känsla. Vi vill bli sedda och bekräftade. AI kan få göra tråkjobbet. Kanske. Ibland kan även tråkjobbet fylla en funktion.