Sara Rönne
  • HEM
  • OM MIG
  • JOBBA MED MIG
  • HYR I JÄRVSÖ!
  • KATEGORIER
    • Livet med mera
    • Livet utomhus
    • Tips till Åre
    • Äventyrshuset & renovering
    • Gravel & stigcykling
    • Overlanding, snöskoter & fiske
    • Biohacking, hormoner & hälsa
    • Jobb & framgång
Instagram
Sara Rönne
Sara Rönne Sara Rönne
  • HEM
  • OM MIG
  • JOBBA MED MIG
  • HYR I JÄRVSÖ!
  • KATEGORIER
    • Livet med mera
    • Livet utomhus
    • Tips till Åre
    • Äventyrshuset & renovering
    • Gravel & stigcykling
    • Overlanding, snöskoter & fiske
    • Biohacking, hormoner & hälsa
    • Jobb & framgång
  • Jobb & framgång

Snedtänkt: AI vs. Det personliga

  • 16 april, 2025
  • 2 kommentarer
Total
0
Shares
0
0
0

AI-kommentatorn i en av fotbollssändningarna har fått stor tumme ner. Såklart. Jag förstår det teoretiskt logiska i att ha en “objektiv analys” av en fotbollsmatch men det är snedtänkt.

Som människor vill vi inte ha en objektiv sanning när vi kollar på match. Vi vill bli medryckta, engagerade, känna gemenskap, uppleva saker. Här matchar inte AI med det mänskliga. En AI-kommentator eller en AI-analys kan vara bra men ska användas i rätt sammanhang.

Jag blir irriterad när jag får felaktiga automatiska mail. Automatiskt är inte automagiskt. Köpte gardiner från Gotain och fick ett “blev du nöjd med produkten”-mail långt innan jag fått gardinen. Min första reaktion var att ni bryr er inte ett dugg om mig för ni har satt upp ett felaktigt flöde och det finns ingen person eller välvilja bakom detta. Ni vill bara ha mina pengar.

Klart Gotain vill ha mina pengar, det är hela affärsidén och det förstår jag. I gengäld får jag en lösning på ett problem jag har. Men det störde mig med det där felaktiga mailet som ska låtsas vara personligt fastän det är precis tvärtom.

Därför vill jag inte ha några AI-mail alls. Inga AI-captions. Jag vill ju bli sedd och bekräftad som människa när jag tar emot kommunikation från företag. Däremot får AI gärna lösa mina tråkigheter. Dvs hjälpa mig få till analysen från ett excel, kolla igenom mina dokument för att se mönster. Ja allt sådant.

Just när det kommer till kommunikation mellan företag och kund blev jag påmind om kraften av det mänskliga när en person berättade om sin upplevelse i samband med ett köp från en webshop där hon också fått ett litet kort med ett handskrivet tack. Den upplevelsen kommer följa med henne, och hon är – endast tack vare det handskrivna tack-kortet – en ambassadör för företaget under lång tid framöver. Väldigt effektiv marknadsföring, i en tid då AI tagit på sig hatten för att vara det mest effektiva man kan hålla på med.

AI är fantastiskt, men det är den mänskliga hanteringen som felar.

Vill du läsa fler spaningar om AI? Här är några tips jag genom mänsklig selektering valt ut till dig:

“AI skulle göra oss mer kreativa, men jag blir dummare”

Norrland trendar när AI och världsläget gör stadsfolk odugliga

Relationerna är den nya hälsotrenden 2025

Om du gillar inlägg som dessa så får du gärna klicka i hjärtat här nedanför.

Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Pin it 0
Sara

I believe in "träningsglädje" - to train happy. I believe in experiencing life and a thousand feelings in a pair of running shoes or on a bike - with sweat on my forehead. I don’t remember my personal bests but I remember all the feelings. The journey is the reward.

Tidigare inlägg
Föregående artikel
  • Äventyrshuset & renovering

Hjälp, har jag blivit vuxen?

  • 14 april, 2025
Läs mer
Nästa artikel
  • Livet med mera

Manifestera våren

  • 21 april, 2025
Läs mer
Förmodligen gillar du de här inläggen med
Läs mer
  • Jobb & framgång

Att destinationer samarbetar med influencers är självklart

  • 30 april, 2025
Läs mer
  • Jobb & framgång

Mina principer för pengar

  • 25 mars, 2025
Läs mer
  • Jobb & framgång

Besöksnäringen i Hemavan: utmaningar och möjligheter

  • 17 mars, 2025
Läs mer
  • Jobb & framgång

Maximera mina sociala medier: såhär tänker jag

  • 31 januari, 2025
Läs mer
  • Jobb & framgång

Lögnen om den stora friheten

  • 20 januari, 2025
Läs mer
  • Jobb & framgång

Min dag om ett år

  • 14 januari, 2025
Läs mer
  • Jobb & framgång

Från döskallekällare till kontor

  • 3 januari, 2025
Läs mer
  • Jobb & framgång

Bäst och sämst 2024

  • 29 december, 2024
2 kommentarer
  1. Maria skriver:
    17 april, 2025 kl. 07:38

    Hej! Jag tänker att om AI gör det ”tråkiga” jobbet så kommer vi till slut även tycka att det roliga är tråkigt. Typ som med lösgodis. Man köper ju sina favoriter, de godaste godisarna men ändå ligger det inte-så-himla-goda-godisar kvar när de goda är uppätna 🙃 Iallafall. Om AI gör det tråkiga en längre tid kanske vi på sikt får svårt att även tycka det roliga är roligt. Eller så ändras bara preferenser och vi börjar längta efter det tråkiga igen 😉 Glad påsk 🐣

    Svara
  2. M skriver:
    16 april, 2025 kl. 16:35

    Jag är ganska säker på att det är det personliga som blir det coola ganska snart. För det som inte är helt perfekt blir mer värt i längden. Tackkortet med lite knagglig handstil, målningen som kanske inte är perfekt men har känsla. Vi vill bli sedda och bekräftade. AI kan få göra tråkjobbet. Kanske. Ibland kan även tråkjobbet fylla en funktion.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Sara Rönne
  • HEM
  • OM MIG
  • JOBBA MED MIG
  • HYR I JÄRVSÖ!
  • KATEGORIER
Sara Rönne. En blogg om frihet, upplevelser och äventyr

Input your search keywords and press Enter.

Vi använder cookies på vår webbplats för att ge dig den bästa upplevelsen genom att komma ihåg dina preferenser och återkommande besök. Genom att klicka på "Acceptera alla" samtycker du till användningen av ALLA cookies. Du kan dock besöka "Cookieinställningar" för att ge ett korrigera ditt samtycke.
Cookie inställningarAcceptera alla
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Alltid aktiverad
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieVaraktighetBeskrivning
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SPARA OCH ACCEPTERA