Sara Rönne
  • HEM
  • OM MIG
  • JOBBA MED MIG
  • HYR I JÄRVSÖ!
  • KATEGORIER
    • Livet med mera
    • Livet utomhus
    • Tips till Åre
    • Äventyrshuset & renovering
    • Gravel & stigcykling
    • Overlanding, snöskoter & fiske
    • Biohacking, hormoner & hälsa
    • Jobb & framgång
Instagram
Sara Rönne
Sara Rönne Sara Rönne
  • HEM
  • OM MIG
  • JOBBA MED MIG
  • HYR I JÄRVSÖ!
  • KATEGORIER
    • Livet med mera
    • Livet utomhus
    • Tips till Åre
    • Äventyrshuset & renovering
    • Gravel & stigcykling
    • Overlanding, snöskoter & fiske
    • Biohacking, hormoner & hälsa
    • Jobb & framgång
  • Jobb & framgång

Att destinationer samarbetar med influencers är självklart

  • 30 april, 2025
  • 2 kommentarer
Total
0
Shares
0
0
0

Konsumentverket granskar just nu ett stort antal influencers utifrån reklammärkning. Parallellt pågår en annan debatt som handlar om att destinationer använder influencers i reklamsyfte. Debatten verkar ha lyfts av media själv, som vill ifrågasätta varför destinationer som är skattefinansierade ska bjuda influencers på upplevelser.

Att göra tvärtom vore befängt: destinationer köper media, det ingår i deras budget. Så varför skulle skattefinansierade destinationer ska använda metoder som fungerar sämre än influencers, i syfte att påverka fler människor att besöka och spendera pengar på destinationen i sig.

Influencers påverkan är större än annan reklam. Det menar till exempel forskaren Cecilia Lindh. I en artikel från SVT står det såhär (direkt citat från artikeln nedan):

Generellt har influencers stor makt enligt Lindh i de situationer som företagen hittar en influencer som matchar företaget.

Exempelvis om ett spelföretag gör ett samarbete med någon som har många följare, stort engagemang och som gör spelcontent.

– Då har det större effekt än en vanlig reklamannons. Det då relationen mellan influeraren och följaren är starkare, förklarar forskaren Cecilia Lindh.

När till exempel Kristin Lagerqvist gör reklam för Visit Halland, så påverkar det högre än utrymme i redaktionell media. Det är vad forskningen menar och i och med det finns ingen fortsättning på denna debatt.

Bilderna nedan är från Varberg. Jag blev absolut inspirerad av Kristin att t.ex. besöka Bar Glou Glou och annat du kan läsa om här.

Men för dig som är nyfiken kommer fler ord och ytterligare resonemang som handlar om influencers och väl spenderade mediesamarbeten så kommer det här:

Kristin Lagerqvist och Visit Halland

Kristin har redan högt förtroende från många för innehåll kopplat till Halland eftersom det är där hon bor och hon rekommenderar och visar ställen, resmål, tips etc kopplat till Halland även till vardags.

Likaså är det många som har högt förtroende för mig när jag rekommenderar ställen, resmål, produkter etc kopplade till fjällvärlden. Matchningen mellan en influencer och avsändare är viktig och kan utgå både från plats, som i mina exempel ovan, eller andra aspekter som kunskap och förtroende inom måltidsturism, outdoor, hållbarhet, kultur eller annat.

Just matchningen är viktig och där tycker jag att många går bort sig: man felmatchar de budskap man vill få ut med det innehåll influencern jobbar med. Det är inte nödvändigtvis destinationsbolag som matchar bort sig, jag tycker tvärtom att många gör detta bra, men det är vanligt (enligt min mening) att kommersiella företag väljer väljer felmatchade influencers.

Fem exempel på bra matchningar:

Elsa Billgren och Visit Dalarna på tema kulturhistoria. Särskilt eftersom Elsa Billgren är författare till boken “Ett hem” från Carl och Karin Larssons värld. Elsa har gjort tidigare samarbete med Visit Dalarna i denna sfär. Utmärkt, tycker jag!

Joanna Swica och Visit Skåne på det givna temat gastrohotell, skånska vingårdar och löpstigar. Dvs helt i linje med det som Joanna Swica skriver om och fotar från i det organiska innehåll hon gör, med backstoryn att hon är skånsk – och har koll på utbudet i delar av Skåne.

Clara Lidström och loppisresan i norra Sverige. Gör en resrutt någonstans längs Norrlands inland och skicka dit Clara, för att skapa hype kring alla guldkorn som finns i doldislador och mindre orter man aldrig skulle haft koll på om inte Clara varit där. Jag har ingen given Visit-destination eller annan Destination heller för denna, för de är lite olika uppdelade i norra Sverige, med olika uppdrag och finansiering. Utan att veta närmare så är två förslag på uppdragsgivare Visit Umeå och Gold of Lapland.

Sara Gärdegård och Jämtland Härjedalen Turism utifrån naturturism. Sara är en otrolig förespråkare för framförallt Jämtland och lyfter ställen som ingen äger – men som många kan njuta av. I ett tidigare projekt samlade hon besöksmål på en karta som användes av många, och som genererar kronor till besöksnäringskassan i form av camping- och hotellnätter, mathandling och annat som man gör i anslutning till sin hike, skidåkning eller topptur.

Sara Rönne och Hälsingland är alldeles givet tycker jag. “Jag trodde du bodde i Järvsö” sa en person till mig för en tid sedan då jag var som mest aktiv med att prata Hälsingland i allmänhet och Järvsö i synnerhet när jag fortfarande hade min investeringslägenhet där. Mitt innehåll från cykelstigar och mathantverk i Hälsingland rankar högt på sökningar så graden av påverkan är betydande. Avsändaren för samarbetet är oklart, det finns ingen riktig Visit-organisation utan besöksnäringen är uppdelade på mindre aktörer och många privata sådana.

Månses design

Oavsett vilken influencerstrategi man väljer så ska man ha valt den medvetet. För en av mina kunder inom besöksnäringen som jag jobbar med, har vi satt som strategi att inte jobba med influencers utifrån. Istället ska vi möjliggöra och vara behjälpliga för de influencers och digitala påverkare som finns inom destinationen. Det är också en strategi.

Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Pin it 0
Sara

I believe in "träningsglädje" - to train happy. I believe in experiencing life and a thousand feelings in a pair of running shoes or on a bike - with sweat on my forehead. I don’t remember my personal bests but I remember all the feelings. The journey is the reward.

Tidigare inlägg
Föregående artikel
  • Livet med mera

Bröllopsfesten på Jacy’z i Göteborg

  • 28 april, 2025
Läs mer
Nästa artikel
  • Livet med mera

En tyst påminnelse om att tiden går, och relationer förändras

  • 1 maj, 2025
Läs mer
Förmodligen gillar du de här inläggen med
Läs mer
  • Jobb & framgång

Jag har mycket att komma till styrelsebordet med

  • 20 maj, 2025
Läs mer
  • Jobb & framgång

Att fira framgångar

  • 18 maj, 2025
Läs mer
  • Jobb & framgång

Jag är inte den som tänker att det löser sig

  • 16 maj, 2025
Läs mer
  • Jobb & framgång

NITTON JORDSNURR FÖR FAN

  • 14 maj, 2025
Läs mer
  • Jobb & framgång

Om decisions for the ego, och att fatta beslut med mer klarhet

  • 12 maj, 2025
Läs mer
  • Jobb & framgång

Snedtänkt: AI vs. Det personliga

  • 16 april, 2025
Läs mer
  • Jobb & framgång

Mina principer för pengar

  • 25 mars, 2025
Läs mer
  • Jobb & framgång

Besöksnäringen i Hemavan: utmaningar och möjligheter

  • 17 mars, 2025
2 kommentarer
  1. Jenny skriver:
    2 maj, 2025 kl. 10:21

    ”– Då har det större effekt än en vanlig reklamannons. Det då relationen mellan influeraren och följaren är starkare, förklarar forskaren Cecilia Lindh.”

    Jag tänker att det inte bara handlar om relation, utan att målgruppen är segmenterad och klar – på eget bevåg. Om det är en god match är de garanterat intresserade av ditt budskap eftersom de redan följer sånt content helt frivilligt och gratis och redan letat upp det själva. Ganska sträcka mellan det läget och köp/besök, till skillnad från trubbiga annonsverktyg där du ska sålla på demografiska värden och det ofta är dyrare att göra mer detaljerade segmenteringar på intressen mm.

    Som du sa: varför skulle destinationsbolagen välja något som ger sämre resultat än influencer marketing? Huvudet på spiken!

    Svara
    1. Jenny skriver:
      2 maj, 2025 kl. 10:21

      Ganska kort* sträcka

      Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Sara Rönne
  • HEM
  • OM MIG
  • JOBBA MED MIG
  • HYR I JÄRVSÖ!
  • KATEGORIER
Sara Rönne. En blogg om frihet, upplevelser och äventyr

Input your search keywords and press Enter.

Vi använder cookies på vår webbplats för att ge dig den bästa upplevelsen genom att komma ihåg dina preferenser och återkommande besök. Genom att klicka på "Acceptera alla" samtycker du till användningen av ALLA cookies. Du kan dock besöka "Cookieinställningar" för att ge ett korrigera ditt samtycke.
Cookie inställningarAcceptera alla
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Alltid aktiverad
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieVaraktighetBeskrivning
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SPARA OCH ACCEPTERA