När mina sociala medier känns som mest självklara så är det för att jag har haft en plan för dem. Och det har jag nästan alltid haft. Det är enkelt då. Den där planen har funnits både indirekt och direkt. Ibland har jag skrivit ner den, då är den supertydlig. Ibland har jag haft en inneboende känsla och riktning, då har den känts självklar även utan nedskrivna ord.
Jag har mina content pillars, som fem olika riktningar. Tillsammans bildar de den helhet som är jag. Jag brukar vikta dem också, för att göra det extra tydligt. Jag har också ett bildtänk. En typisk Sarabild är en bild med kontraster: motor + långt hår i fläta, fleecetröja + läppstift, outdoor + champagne. Ja, en bild kan krocka på många sätt och jag gillar när det krockar.
Ett annat förhållningssätt jag funderat över det senaste året är att jag vill vara mer kommersiell. Jag gjorde en undersökning på min IG stories för något år sedan och en klar majoritet (över 70%) vill att jag produkttipsar mer. Jag tycker det är intressant. Samtidigt är så många rädda för att tipsa om produkter, tjänster eller varumärken för då blir det reklaaaam.
Jag gillar reklam när den är bra. Reklam är bra när den är relevant för mig. Reklam i sig själv handlar om att ett budskap framförs i utbyte mot pengar. Företag köper reklamplats på TV, i en tidning, bakpå en buss, på en skidlift eller mitt på Stureplan eller på en blogg. Det finns många utrymmen.
Men att rekommendera produkter, utan den där ekonomiska transaktionen, är inte reklam. Det är att visa upp en produkt eller ett varumärke. Det uppfattas som kommersiellt. Och jag vill ha mer kommersiellt innehåll i mina kanaler. Jag gillar det, helt enkelt.
Jag kommer reklammärka mina inlägg när utrymmet är köpt av ett företag. Men jag kommer fortsätta tagga varumärken, visa upp loggor, berätta om prylar och tjänster och varumärken som gör bra grejer även om det inte finns något som betalat för utrymmet.
Det är såklart en strategi bara det. När jag taggar in varumärken, så vet de att jag finns. När jag visar upp hur jag jobbar med varumärken, så förstår fler marknadschefer hur jag jobbar. Det är självklart att det är del av planen. Så därför kommer jag fortsätta att visa, lyfta och tagga allt jag gillar. Det är inte reklam. Det är bra content.