Det är dags att summera mitt företagsår som överlag varit otroligt. Jag har satt i rekord i omsättning, både sett till mitt budgetår som går från 1 september-31 augusti, men också sett till kalenderåret 1 januari-31 december. Nästan två miljoner kronor har jag omsatt (1,7 för att vara exakt) och det är jag nöjd med. Jag håller inte på med entreprenörskap eller någon form av scale up utan jag jobbar med det jag tycker är roligt och utvecklande.
Jag är anställd i mitt egna bolag av två anledningar:
1, Jag kan för allt i livet inte bestämma hur jag ska ta semesterdagar och vill helst jobba lite hela tiden.
2, Jag vill bestämma över mina egna pengar i alla led. Vill bestämma vilken företagsbil jag kör, vilken telefon jag använder, vilka program jag lägger pengar på och vilka försäkringar jag har.
Silva var en av de kunder jag började jobba med när jag blev 100% egenanställd, och Silva har lyst fram min väg sedan dess. Det har blivit ett par år nu, dels som interim marknadschef i början och nu de senaste åren har jag jobbat med strategi för influencersamarbeten och en del konceptcopy och stöttning i form av strategitänk kring koncept och kampanjer.
Jag har lärt mig mycket och jag har bidragit med massor. Vi utvecklar hela tiden sättet vi jobbar med externa profiler och i år har vi fått ner strategin på pränt på riktigt för att bredda tänker att också involvera event, atleter och övriga samarbeten i ett gemensamt ramverk. Jag tror att det är få bolag som har en sådan genomarbetad strategi och processtänk för partnerskap där influencers ingår.
För ett år sedan blev Silvas uppköp av Primus offentligt och nu i höst har jag gjort ett strategijobb för dem som fortsätter in i nästa år.
Jag använder ofta mig själv som influencer i de uppdrag där jag själv är ansvarig för influencerarbetet. Jag är en bra benchmark och det gör att jag själv kan förstå när siffror går upp eller ner, jag jämfört hela tiden mig själv med andra och framförallt – andra med mig själv.
Min kille älskar att jag jobbar med Primus just nu. Han kan Primus avancerade produkter bättre än många andra och vi har ett halv produktlager hemma sedan tidigare. Såhär såg det ut igår:
Jag vill jobba med produkter och företag jag gillar, och det är roligt att bli nyfiken. I år har jag jobbat med outdoor genom Silva och Primus, men också med nya tiden sätt att använda spånskivor för kunden Byggelit genom Midnattsbris, den kommunikations- och varumärkesbyrå jag jobbat tight med sedan hösten 2022. Industri är roligt!
För Midnattsbris har jag gjort en hel del copy- och skribentjobb och de flesta av deras marknadskommunikationsuppdrag. Det har blivit några marknadsplaner nu, där den absolut viktigaste framgångsfaktorn är hur man förhåller sig till sin marknadsplan. Bäst resultat blir det om marknadsplanen inkluderar ett förhållningssätt som är anpassad efter företagskulturen. Då blir det riktigt bra på riktigt.
Ett av favorituppdragen för Midnattsbris var att coacha en företagare i marknadstänk, som också inkluderade affärsutveckling. Hundra procent roligt, särskilt eftersom det ger omedelbara resultat och en tydlig energiinjektion med massa positiva följdeffekter.
Mitt tredje affärsområdesben under året har varit besöksnäring i form av destinationsmarknadsföring med en hel del strategitänk och operativt arbete. Jag har hållt mig till den övre delen av Sverige och har rent operativt jobbat med Visit Dalarna och fått förtroendet att göra det under flera år. En av höjdpunkterna var arbetet med Funäsfjällens destinationsbolag. Och så det löpande arbetet med Åre Destination som intensifierats under året. Vi har jobbat ihop i flera år utifrån kommunikation kring spår och leder, utifrån kommunikation om cykling och nu ett mer övergripande marknadstänk framåt.
Här är filmen om en cykelhistoria. Se den, det blir kul.
Just platsattraktion, platsmarknadsföring – eller kalla det vad du vill – kommer det bli mer av framöver. Jag var oerhört stolt när branschkollegan Resfredag utsåg mig till Årets Reseblogg redan 2019 och det finns många tecken från den tiden som lett till det arbete jag kan leverera idag. Inte minst min bakgrund som analytiker och min absoluta styrka att se mönster i sammanhang och skeenden och förmåga att omsätta det i riktningar framåt.
Seasons of You är det program för självledarskap som jag och min medgrundare tycker så mycket om och både vårdar ömt och utvecklar krasst. Det är ingen statisk kurs. Under året har vi släppt Seasons i tre omgångar och anpassat innehållet utifrån den tid vi lever i nu, den omvärld som påverkar oss och i den riktning vi vill guida – ibland putta – fler människor. Vi analyserar hela tiden siffrorna för att förstå vad som uppskattas mest och hur vi kan kombinera disciplin med den stora euforin att känna att man som deltagare lyckats.
Utöver allt ovan har jag gjort ett och annat ytterligare uppdrag. En återkommande favorit är att produktionsleda innehållsproduktion för BraHus tillsammans med Frida Hansdotter.
Jag har en sak som inte blivit som jag tänkt: jag har inte gått den styrelseutbildning som jag önskade. Ännu. Det vill jag ska bli av till 2024, tillsammans med några fler riktningar för mitt företagsår som jag vill återkomma till så snart jag formulerat dem för mig själv.
4 kommentarer
Grymt imponerande och grymt inspirerande!
Kul kul kul det tycker jag med
Åh vad spännande! Att marknadsplanen anpassas efter företagskulturen, skulle du kunna berätta mer om det, eller ge tips på vidare läsning? Det låter OTROLIGT bra!
jag tänker att marknadsplanen ska vara en möjliggörare, den behöver andas förhållningssätt och inte bara vara saker som ska utföras. vissa bolag är mer av “startup”-karaktär och då behöver planen vara mer av en riktig som gör plats för spontanitet, men där det finns tydliga beslutsprocesser. till exempel.