Jag stängde mitt företagsår den sista augusti. September är som nyår på flera plan. Jag har haft eget företag* i flera år, men sedan årsskiftet 2020-2021 så är det enbart mitt egna företagande som ger mig lön. Tidigare har jag kombinerat mitt företagande med att vara anställd. Därför har det varit svårt att jämföra och följa upp hur det egentligen går, särskilt räknat i kronor och ören.
(*jag har en vilande enskild firma, men det AB jag fakturerar från drivs som ett familjeföretag med fler involverade. Därför hittar du inga siffror när du googlar Sara Rönne + Allabolag, vilket många gör)
Från februari 2021 fram till årets slut var jag interim marknadschef på Silva som ett av mina största uppdrag. Jag har fortfarande kvar ett uppdrag på Silva, även om en ny eminent marknadschef gått in på heltid efter mitt interimsuppdrag. Det var mycket jobb och otroligt roligt med alla järn i gasen, ja du fattar vad jag menar. När Silva rekryterade en permanent marknadschef öppnade universum upp sig för nya uppdrag och jag tog flera av dem. Jag har ett gäng års nätverkande i bagaget och hade inte planerat för möjligheterna som uppstod, så våren 2022 blev spännande. Och nu i samband med hösten har jag gått in på ett halvtidsuppdrag för Östersundsbyrån Midnattsbris. Jag längtade efter att få jobba i team med andra kreatörer och strateger för att fylla på med smartness och har roligt på jobbet sådär på byråvis.
”Vadå byrå” kan min hantverkarkille fråga, och jag förstår att det är en annan värld för den som har erfarenhet från andra branscher. Jag har vuxit upp med byrålivet hemma vid matbordet så för mig är det självklart med workshops och annat fluffigt som i slutändan leder till starkare varumärken, påverkade beteenden och ökad försäljning.
Mina uppdrag består av:
> att skapa planer för marknadsföring som driver försäljning
> att skapa planer för PR som ger uppmärksamhet
> att skriva texter
> att fota
> att styra upp influencer marketing
> att coacha företagare som vill förstå hur sälj, marknadsföring och påverkan hänger ihop
> att utveckla och sälja en digital produkt inom personlig utveckling, Seasons of You
> Ibland föreläser jag om det också, men jag säger nej till alla föreläsningar med 4000 kr i budget för två timmar. Det finns många sådana förfrågningar out there. Det tar mig två timmar, minst, att bara skapa själva presentationen.
Jag jobbar också med mina sociala kanaler. Här har jag skrivit om varför jag tjänar mer pengar på mina sociala kanaler än många andra med fler följare.
Jag skriver om fakturerade belopp per kalenderår i den posten, men utfallet blev bättre än budget och landade på ungefär 400 000 kr ex moms. Att beräkna en lön enbart på influencer-intäkterna innebär ca 16-17 000 kr före skatt per månad och år. Det innebär alltså att ungefär hälften av det jag som företagare omsätter trillar bort till staten, och sedan skattar jag såklart på lönen i lönekuvertet också. Den uträkningen innefattar dock sådant som sjukförsäkring och pension och annat viktigt. Jag tar ut en lön som maxar mitt sgi, vilket också är den lön som innefattar maximal lycka enligt forskningen. Någonstans mellan 40-50 000 kr alltså. Som företagare kan jag investera ytterligare pengar i mig själv genom utbildningar och liknande. Här skrev jag om 2021 och pengarna, och inkluderade även min privatekonomi i det.
I våras provade jag på att jobba mindre eftersom jag insåg att jag nått min önskade budget med bara 70% beläggning. Det var ärligt talat skittråkigt. Jag arbetade fortfarande 100% av timmarna, men det mesta tog så mycket längre tid. Jag vill vara skarp i hjärnan och jag behöver tempo för det. Så mitt mål är inte att gå ner i tid. Mitt önskade läge är att jobba 100% men att ha utrymme för spontana äventyr när jag vill. Det innebär att jag helst inte tar på mig omfattande projektledningsuppdrag. Jag vill vara närvarande och leverera fullt ut i mina projekt, och mitt frihetsliv gör mig inte till en glimrande projektledare. Mitt frihetsliv gör mig däremot till en riktigt bra strateg och skribent.
Hur som helst. I år omsatte jag snudd på 1,5 miljoner kronor. Förra året ungefär 1 miljon. Och nu går jag in i företagsåret 2022-2023 och det ska bli intressant att följa hur allting går med inflationen, elen, lågkonjukturen, ny mandatperiod och framförallt världsläget med krig och oro. Jag hade inte suttit säkert som anställd och jag sitter inte heller säkert som företagare. Men jag kan fortsätta göra ett bra jobb och hålla koll på utgifter och intäkter.
Under mitt företagsår så fakturerade jag som mest 170 000 en månad, och som minst 60 000. Sommarmånaderna, som brukar vara de månader man fakturerar minst som konsult, låg alla över 100 000 som lägst och uppemot 130 000. Jag har satt 100 000 som någon form av lägsta nivå jag behöver fakturera som företagare sett över hela året.
Mitt mål är inte ständig tillväxt eller att göra en entreprenörsresa. Jag är företagare för att jag vill leva ett härligt liv med känsla av mycket tid. Jag vill inte anställa eller vara ansvarig för andra personer på det sättet. Men med inflationen måste jag räkna upp både min målsättning och min prissättning, vilket också varje extra år med erfarenhet bör medföra.
I mitt företags plånbok kommer jag göra precis samma sak som i min privata plånbok: fortsätta spendera och investera i sådant jag tycker är VÄRT, och spara in på utgifter som jag ändå inte upplever som särskilt värda. Jag har t.ex. inget kontor här i Åre, det är helt enkelt inte värt för mig. Men det är värt att betala bensin och parkering i Östersund en dag i veckan för att hänga med gänget på Midnattsbris.
Det absolut bästa mindset som vår hotellägare hade när jag var marknadschef och det var pandemi var att man sparar sig inte ur en kris. Det är då man investerar. Förra året investerade jag i en utbildning till UX-copywriter, och i SEO-kunskap.
Kommande år är mitt mål att involvera mig mer i styrelsearbete, och jag vill framförallt lära mig mer om det för att kunna bli ännu bättre på det.
Så, nu har jag sagt det högt. Jag ser fram emot att det landar någonstans bra som öppnar dörrar och ger win för mig och win för företag som vill ha mig till styrelsen.
Det ska också bli otroligt intressant att se hur lågkonjukturen påverkar influencerbranschen. Den störtdök i början på pandemin, men jag upplevde aldrig det eftersom outdoortrenden var så het. Nu när outdoor som fenomen sviktar så finns inte den medvinden längre. Här kan du läsa en analys om outdoortrenden. Du som analyserar noggrant har märkt att sättet jag skriver om outdoor på har minskat, och jag har anammat fler ämnen på ett tydligare sätt. Mer om life design, mer om hus, mer om att skapa sin egen framgång… ja, kanske finns det inget övergripande ord för det än. Men snart landar det i samhället som trend det med.
4 kommentarer
Så himla kul att läsa din blogg och att du är så öppen och ärlig. Blir motiverad! Lyssnade på senaste podden idag också och blev så peppad att avsluta mitt första företagsåret och starta nästa.
Tack Mimmie! 😀
Älskar dina inlägg om företagande! Som (relativt) nybliven egenföretagare blir jag alltid superinspirerad av din framgång och ditt mindset. Något jag tycker är svårt är prissättning, vore spännande att läsa om hur du kommer fram till ett pris (per timme, per uppdrag, för en föreläsning)? Kanske har det förändrats genom åren? Tips för att lägga sig ”rätt”? Tack för en jättefin och peppande blogg!
Hej! Kul att du gillar! Ja prissättning är intressant, jag har blivit bättre på att prissätta mig själv med åren. Jag prissätter ofta utifrån värde jag levererar, där tiden absolut spelar roll. Men bara för att jag är snabb så innebär det inte att jag är billig, utan jag prissätter mig själv utifrån hur bra jag anser att jag är. Jag är en billigare fotograf än vad jag är strateg, till exempel. Men jag plåtar inte gratis! Ska fundera på hur jag kan skriva mer om det!