Sara Rönne
  • HEM
  • OM MIG
  • JOBBA MED MIG
  • HYR I JÄRVSÖ!
  • KATEGORIER
    • Livet med mera
    • Livet utomhus
    • Tips till Åre
    • Äventyrshuset & renovering
    • Gravel & stigcykling
    • Overlanding, snöskoter & fiske
    • Biohacking, hormoner & hälsa
    • Jobb & framgång
Instagram
Sara Rönne
Sara Rönne Sara Rönne
  • HEM
  • OM MIG
  • JOBBA MED MIG
  • HYR I JÄRVSÖ!
  • KATEGORIER
    • Livet med mera
    • Livet utomhus
    • Tips till Åre
    • Äventyrshuset & renovering
    • Gravel & stigcykling
    • Overlanding, snöskoter & fiske
    • Biohacking, hormoner & hälsa
    • Jobb & framgång
  • Mat & recept

Senaste mattrenderna

  • 27 januari, 2010
  • 5 kommentarer
Total
0
Shares
0
0
0

Efter kvällens träning ska jag sticka till Hemköp en sväng. Ikväll vankas här lite raw food-bakande! Grabben kommer att sucka när jag springer omkring på Hemköp inne i stan, på listan står mest nötter och frön och en och annan avokado. Han har inte joinat min nya livsfilosofi än. Det är fågelmat, som han säger. Riktigt bra mat, som jag säger – särskilt efter att ha läst Bibeln. Den förklarade på ett så himla vettigt sätt varför det är värt att lägga pengar på ekologisk mat. För att det är miljövänligt, visst – men framförallt för hur våra hormoner styrs så lättvindigt av allt det knepiga som finns i icke-ekologisk och tillsatsrik mat.

Jag har trillat in på en sajt som berättar om senaste mattrenderna: Ridderheimsrapporten (en undersökning från Ridderheims i samarbete med Kairos Future). I Sverige är det tillsatserna i mat som diskuteras mest, i Norge handlar debatten om mat som är för söt, i Danmark diskuterar man presentation av mat och i Finland är det fett som är det hetaste samtalsämnet.

Trenderna kring mat kan oftast spåras från landsbygden. Det är de äldre som initierar dem och de yngre som tar dem in till stan. Lustigt nog så påpekar rapporten att de unga på landet inte förstår det trendiga utan mest tycker att det är mossigt. Jag tänker själv på syrade grönsaker: superhett i stan, men säkert tycker ungdomar på landet att det är 1800-tal.

I RidderheimsRapportens trendspaning tror man på “bottom up luxury” och förklarar det som en slags hushållningstrend. Allt ska tas om hand (man steker upp gårdagens grötrester till exempel) och det som är äkta vinner mark. Med mitt nyårslöfte att gå tillbaka till allt som är riktigt känner jag mig hur trendig som helst!

Allra roligast är den makt som sociala medier har: “de sociala medierna är matvärldens nya maktfaktor”. 60% av deltagarna i en nyligen gjord undersökning hittar sin matinspirationen på nätet – jämfört med 13% från förra undersökningen (som jag inte vet när den genomfördes…). Då är det extra påpassligt att Superfood på Svenska snart lanseras (just nu håller den på att kläs upp lite).

Alla trender och hela rapporten kan du läsa här.

Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Pin it 0
Sara

I believe in "träningsglädje" - to train happy. I believe in experiencing life and a thousand feelings in a pair of running shoes or on a bike - with sweat on my forehead. I don’t remember my personal bests but I remember all the feelings. The journey is the reward.

Tidigare inlägg
Föregående artikel
  • Löpning
  • Recensioner
  • Shopping

Snölöpning med Inov-8 X-talon

  • 27 januari, 2010
Läs mer
Nästa artikel
  • Löpning
  • Shopping

Intervaller med ståpäls

  • 27 januari, 2010
Läs mer
Förmodligen gillar du de här inläggen med
Läs mer
  • Mat & recept

Matblogg: makrill och sticky rice

  • 19 september, 2019
Läs mer
  • Mat & recept

Mat utomhus – 3 tips på sådant som är enkelt, gott och lyxigt

  • 26 februari, 2018
Läs mer
  • Mat & recept

Ingefärsshot

  • 30 oktober, 2017
Läs mer
  • Mat & recept

Om jag skulle ha lagat mat…

  • 22 augusti, 2017
Läs mer
  • Mat & recept

Sommarsalladerna

  • 8 juli, 2017
Läs mer
  • Mat & recept

Maten vi äter idag bygger vår kropp imorgon

  • 27 mars, 2017
Läs mer
  • Mat & recept

5 frukosttips – mina favoriter just nu!

  • 30 januari, 2017
Läs mer
  • Mat & recept

Medvetna matval – hur tänker du?

  • 28 januari, 2017
5 kommentarer
  1. gullfot skriver:
    28 januari, 2010 kl. 19:33

    I’d wish – det blir tyvärr svårt, för där är det de stora livsmedelstillverkarna som skyltar stort med budskapet, som kvalitets- och försäljningsargument. “Mjölkfritt” här låter ju snarare som någonting smaklöst och dötrist som skall stå i specialkosthyllan, som de där horribla margarinerna som tagits fram för mjölkallergiker. Och “utan vete”? Vore intressant att veta folks attityder till det här.

    Svara
  2. Sara skriver:
    28 januari, 2010 kl. 00:11

    Gullfot: du får importera trenden!

    Pilla: vad bra att du är nöjd, det gör mig glad!

    Ingela: hoppas du gillar den, jag har fått ett helt nytt tänk kring ekologisk mat – och varför det är viktigt…

    Svara
  3. ingela skriver:
    27 januari, 2010 kl. 23:19

    så var “bibeln” beställd, Tack för bra tips!

    Svara
  4. thePilla skriver:
    27 januari, 2010 kl. 17:32

    Glömde tacka för svaret ang. byte av bloggadress. Tycker din blogg gör sig mer rätt här! Speciellt ibland när reklamen/sponsen på sidan var raka motsatsen till budskapet i bloggandet! Lycka till med den nya och fräscha bloggen!

    Svara
  5. gullfot skriver:
    27 januari, 2010 kl. 16:34

    Får man önska sig en trend? Dairy-free & wheat-free. Såg det först i LA när jag var där 2007, sedan i UK 2008.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Sara Rönne
  • HEM
  • OM MIG
  • JOBBA MED MIG
  • HYR I JÄRVSÖ!
  • KATEGORIER
Sara Rönne. En blogg om frihet, upplevelser och äventyr

Input your search keywords and press Enter.

Vi använder cookies på vår webbplats för att ge dig den bästa upplevelsen genom att komma ihåg dina preferenser och återkommande besök. Genom att klicka på "Acceptera alla" samtycker du till användningen av ALLA cookies. Du kan dock besöka "Cookieinställningar" för att ge ett korrigera ditt samtycke.
Cookie inställningarAcceptera alla
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Alltid aktiverad
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieVaraktighetBeskrivning
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SPARA OCH ACCEPTERA