Bara massa män, konstaterar Sofy i en rubrik. Och det stämmer. När Sportfack listar sportbranschens 25 mäktigaste är kravet att man ska vara man. Som en stackars bubblare längst ner på listan finns Charlotte Kalla. Bakom några andra män. Sorgligt är bara förnamnet.
Sportbranschen ligger efter och bevisen radar upp sig gång för gång. Hela kommersen kring sport är för det första helt inriktat på män. Sportbranschen ligger rejält bakom i sociala medier. Bland modebloggarna flödar modemärkena och det görs samarbeten och det bjuds in till event och det beblandas hej vilt. Hur ser det ut hos oss? Jo, det är de mindre sportföretagen med kvinnor i toppen som är ute och beblandar sig (jag tänker till exempel på GoCoCo, Röhnisch och Casall) men annars så är närvaron blygsam. Visst, Nike syns ibland och Craft syns massor. Men på vems initiativ tror ni att det var?
2 kommentarer
Men varför ska Sportfack skämmas? Du skriver att “sportbranschen ligger efter och bevisen radar upp sig gång på gång”. Det är som att hävda att missförhållandena i Libyen är SvD:s fel bara för att de rapporterar om vad som pågår i landet.
Hej Sara! Vill bara kolla att du fått mina mejl angående armbandet.. Annars har vissa mejl en tendens att hamna bland skräpposten. 🙂