Låt oss prata om influencers. Jo men jag är ju en sådan som har åsikter. Influencerbranschen är rätt så ny och med allt nytt så är det en super-boom innan det normaliseras och rullar på stadigt, fast i ett mer sansat tempo. Så är det utifrån de flesta grejer, också sett till sociala medie-kanaler. Kolla på bloggen: först var det BOOM och allallallalla skulle blogga och sedan orkade folk inte med och bara de som 1. Var bra på blogg och 2. Bemästrade hantverket blogg fortsatte. Podden är ett annat exempel. BOOM och sedan normalisering. Det är många som börjat podda och sedan slutat podda, där anledningarna till slutet bestod av 1. Oj det här var ju ganska jobbigt och 2. Oj man kunde tydligen inte tjäna enkla pengar på det. Den senaste i raden vars pod lagts ner är Allt som är från Perfect Day. Kända influencers men vars podd inte kunde kommersialiseras så den avrundades från betald plattform.
Just nu är det många influencers som känner av ett tapp i omsättning. Raketen Louise Lundberg skriver i sitt nyhetsbrev att vanligtvis består 40% av hennes månadsomsättning av samarbeten men inför sommaren, så är det 10%. I nyhetsbrevet säger hon att det handlar om att trafiken minskar under sommaren, eftersom folk inte scrollar.
Det finns också en hel del influencers som 2022 rapporterar en ökad omsättning, t.ex. Elsa Billgren och Joanna Swica. Anledningen är smarta affärer och projekt där den digitala närvaron av det personliga varumärket också synkar med andra initiativ som genererar intäkt. Dvs det är inte omsättning som består av 100% influencersamarbeten utan där intressant profilering genererar intresse för andra affärer.
I en normaliserad influencerbransch vill jag se en annan typ av affär än den vi upplever just nu. Mer måluppfyllnad – mindre sälj av reklamutrymmen som räknas i antal poster.
Det verkliga värdet med influencers är samarbetet över tid. Det är precis som med klassisk sponsring. Om ett företag sponsrar ett fotbollslag så ger det inte jättemycket effekt efter en match. Men ge det säsonger så kan du mäta effekt. Detsamma gäller influencers. Och det gäller särskilt om man inte vill hamna i rabatträsket. Istället för att sälja 4 poster per år behöver influencers jobba med måluppfyllnad.
Vilket värde ska levereras i samarbetet? Börja där så behöver du inte räkna poster, utan det långsiktiga samarbetet kan istället generera värde till alla parter även i själva posterna. Är det 4 poster som ska levereras så blir varje post så väldigt skitnödig för en massa värde ska in i en liten textmängd och på sin höjd en bildkarusell, och en massa helhet ska levereras på i dessa 4 poster. Det blir dåligt. Men, väv in samarbete och gemensamma värderingar och smart content i mer av det organiska innehållet så blir allting mer seamless, mer snyggt och mer värdeskapande.
Om en produkt ska lanseras, och influencers är med i kampanjen, så behöver alla förstå hur en ny idé säljs in. Dvs om influencers som en del av ett långtgående samarbete ska generera sälj så behöver influencern förstå hur man säljer. Alldeles för få influencers förstår kundresor idag, därför säljer influencern också en bit av sitt förtroende i jakten på snabba siffror. Det blir dåligt. Men lägg upp innehållet på ett smart sätt så tillförs värde i säljprocessen, istället för att det ska gnagas av förtroende.
Sälj är egentligen det som influencers kan sämst, och många menar på att det inte ska handla om sälj i influencersamarbeten. Jag kan delvis hålla med, men i sådana fall behöver också det vara tydligt i både kontrakt och slutprodukt. Vad ska genereras egentligen? Det nya buzziga begreppet UGC handlar om just det som klassiska influencers kan bäst: content. Dock är UGC content utan huvudrollsinnehavare: utan influencern själv.
Grejen med influencers är att de så ofta lyfter hur mycket som utförs. Det ska planeras, plåtas, skrivas, postas etc. Ja, såklart? För det är ju ett medieföretag? Eller? Jag fattar inte? Om man vill göra samarbete med ett företag som ska generera värde, så måste man ju leverera på flera olika aspekter. Inga konstigheter. Det är upp till influencern själv att anlita filmare, fotograf, kodare, grafisk designer eller what have you för att uppfylla säljlöftet. Så fungerar alla andra företag och så behöver det fungera i influencervärlden också. Influencerföretag behöver inte vara en one-woman-business. Det låter rentav oprofessionellt.
Och faktiskt: bara för att man har ett konto på Instagram eller en blogg eller YT-kanal så innebär det inte per automatik att man ska bli en influencer med inkomstkälla från samarbeten. Till 90% av alla gånger och alla exempel så kommer det handla om att man har ett halvbra konto som är lite större än de flesta andras men det är inte mer med det. Att tjäna pengar på sina digitala kanaler är ingen rättighet, det är en färdighet. Företag som inte vill annonsera hos dig är inte dåliga företag, det är du som inte har tillräcklig kunskap för att sälja in värdet du ser eller i ett andra steg leverera på det värde du säljer.
Podden Billgren-Wood snackar influencerlivet och nya trender i deras pod (avsnitt 338, ca 20-25 min in i avsnittet). De menar att framtidens influencers har yrket som ett deltidsjobb snarare än heltidsjobb. Dessutom är deras spaning att mellanhänderna försvinner, vilket jag skriver under på utifrån min tes om måluppfyllnad.
Läs mer:
Om att köpa influencersamarbeten
Det går åt helvete för influencers som expanderar internationellt
9 kommentarer
Den där metaforen om fotbollslaget var klockren. Liksom spaningen i sin helhet.
Intressant! Du skriver att influencern är ett medieföretag, vilket jag håller helt med om. Varför kallas det då fortfarande ”samarbete” när en influencer i själva verket (väl) tar ett uppdrag från en kund? Jag menar, även om en kund ger ett uppdrag till en traditionell mediebyrå så har man väl en form av överenskommelse om vad som ska levereras och hur det ska paketeras, d.v.s. det kan väl också vara en form av samarbete/dialog/bollande? Eller skiljer det sig markant från när en influencer tar ett uppdrag?
Förklara gärna för ingenjörn här! ????
Mega-word på det alltså! Det är prick detta jag jobbar med i mina kanaler (försöker iallafall) och försöker upplysa och utbilda mina kunder om (för de är oftast väldigt ”kort nedslag, länk, klick, hej”-fokuserade). Jag känner min målgrupp och jag vet hur företag behöver jobba med mig för att nå fram och få effekt – smarta kunder lyssnar och då blir det grymt! ???? Älskar hur Underbara Clara jobbar långsiktigt med några starka varumärken, blir så mycket bättre kvalité på de samarbetena.
Influencers behöver verkligen bli bättre på sälj och bättre på att tänka långsiktigt kring samarbeten. Och företag behöver bli bättre på att köpa influencer-tjänster. Finns så mycket rum för utveckling och professionalisering i denna bransch fortfarande!
Tack för mycket bra inlägg, som alltid!
Alltid lika intressant att läsa dina spaningsinlägg. Tror också på den här: “De menar att framtidens influencers har yrket som ett deltidsjobb snarare än heltidsjobb. ” Det börjar bli ointressant att se uppdateringar från den åttahundraelfte kokbokslanseringen från Ett Hem eller Villa Dagmar. Vill läsa om annat, att de aktuella personerna liksom har “vanliga” och “verkliga” grejer att berätta om, Sådant man hör och ser på en arbetsplats med folket utanför SoMe-bubblan. Vill höra om verkligheten. Vanligheten!
Jag – som är en konsument – håller med om att pressluncher, bjudfrukostar etc. är ganska ointressant att läsa om. Särskilt som många berättar om hur generös bjudningen var, hur många väninnor som också var där, eller hur ”intim” bjudningen var – utan att berätta mycket alls om syftet med tillställningen. Ja, de nämner så klart vilket företag som bjöd in och varför, men mer brukar man inte få veta om produkten/tjänsten som orsakade ståhejet.
Vad är syftet med såna inlägg?
Håller med! För ett par helger sedan florerade en fest på herrgård mitt flöde, och ALLA såg verkligen ut att kämpa för att se taggade och intresserade ut. Totalt själsdött… Tyckte nästan synd om deltagarna.
Jättebra inlägg, hoppas det sprider sig i branschen????
Oerhört bra skrivet. Applåder! Skriver under på allt. Och med poddandet. Det går att köra på utan att ligga på någon plattform som Perfect Day. Jag och Maya pausade vår podd då de vi låg hos inte uppfyllde sin del av avtalet när det kom till införsäljning. Vi tog ett steg bak, jobbade in annonsörer och kommer nu köra igång igen, efter 2 månaders uppehåll. Vi anlitar klippare själva och sköter det mesta kring det på egen hand och då har vi fler lyssnare. Så det går. Men man får jobba på lite. Sen måste man alltid se på affärer och arbetet med bizznizz tänk – generar det faktiska intäkter? Är det brandbuilding? Vad GER det i hårda eller mjuka värden? Etc etc.
Bra inlägg Sara!