I december checkade jag och min kille in på svenska lyxhotellet Arctic Bath i Harads i Norrbotten. Vi bokade det billigaste rummet, som jag tyckte låg allra finast på älven, till priset 7900 kr per natt och jag ville bo där två nätter så att vi skulle få en hel helg med två frukostar, två middagar, massa lugn och en hel dag på spa utan stress. Här nedan är min recension från Arctic Bath!
Jag har inte bott på särskilt många svindyra hotell, men jag har bott på många dyra hotell. På frågan vad som är dyrt eller billigt så är mitt svar ALLTID det beror på. Jag tyckte att min senaste hotellnatt på Clarion i Luleå som kostade 1800 var dyr för min upplevelse var ovärd men jag tyckte att vingården i Sydafrika var extremt värd för runt 5000 kr natten. Jag noterade prislappen för Arctic Bath och tänkte att det var mer än de flesta andra hotell i Sveige, men jag hoppades verkligen att den skulle vara värd. Jag tillhör målgruppen som gärna lägger pengar på upplevelser, men jag vaskar dem inte runt omkring mig. För mig handlar det inte om att jag måste bo dyrt eller att jag vill bo billigt: det ska vara värt och jag vill ha det jag betalar för.
Vår helg på Arctic Bath i Harads kostade någonstans mellan 25 000-29 000 inklusive 2 middagar med vinpaket, 1 duo-behandling på och några öl var. Då fick vi ändå 3000 kr rabatt på hotellrummet eftersom vi tyckte att det var lite för mycket som var… ovärt och i vissa fall rentav dåligt.
Utan att känna till bakgrunden så känns Arctic Bath som ett hotellkoncept som skapades med en tydlig vision om vad man skulle vara och vad man ville erbjuda. Men någonstans längs vägen har konceptet landat i andra händer, visionen har falnat och mycket har blivit otydligt. Man har plockat ihop några grejer från utvalda sidor i någon pärm med visioner och typ tänkt att ingen kommer märka något om man tar några genvägar eller hoppar över att inkludera alla i personalen i sitt varumärkesarbete.
Ovan är inte vad jag vet har hänt. Ovan är min känsla av vad som hänt baserat på min helg på Arctic Bath och när jag lyssnat till hur personalen pratat med mig som gäst, och med varandra när jag överhört deras konversationer. Jag har dragit mig för att skriva detta inlägg eftersom jag är så otroligt nyförälskad i Norrbotten. Men det vore ett svek mot mig själv och mitt egna varumärke att inte skriva uppriktigt om saker jag upplever och som många är nyfikna på och har frågat mig om. Min upplevelse är inte mitt tillkortakommande – dvs inte mitt fel.
Det var -25 grader när vi kom till Harads och efter incheckning räckte varmvattnet till en dusch för en person. Inte för två. Det är okej, jag fattar att det inte finns evighetsmycket varmvatten och att varmvattenberedaren kanske slogs på för sent. Alternativt så var den inställd på för låg temperatur. Vattnet löste vi på egen hand eftersom min kille är röris och man hade direkt access till teknikrummet från badrummet…
Det fanns ingen fungerande laddstolpe till elbilen (det satt sladdhärvor i alla stolpar och ingen elstolpe hade kopplad el men vi löste det med en skarvsladd), vår pelletskamin på hotellrummet fungerade inte (vilket vi sa till om två gånger i receptionen och också var det vi fick tillbaka pengarna för), blandaren satt löst i badrummet och några klammer fattades på rören, det var stökigt i det intilliggande ”teknikrummet” som absolut ingen gäst ska behöva se – eller ens ha tillgång till.
Utanför rummet, som ligger fint på en flotte, var det lite julgransbelysning upphängt med väldigt synliga skarvsladdar. Allt sådant syns väl i en arkitektur som är stilren och minimalistisk och som går ut på att ingenting onödigt faktiskt ska synas.
Väljer man att prissätta sitt hotell för 29 000 kr för en helg så ser man till att isvaken och stegen ner till vattnet hela tiden är fri från is så att ingen gäst halkar och skär sig på isen. Add ons som gör vinterbadandet till en trevligare upplevelse typ att ha ullstrumpor på sig förväntar jag mig inte men det är däremot behagligare för de flesta gäster som jag gissar är ovana vinterbadare. En ytterligare detalj, som blev en i mängden, är att alla uppsatta pappersskyltar i A4 som man laminerat borde vara totalt otillåtna på ställen som vill kalla sig lyxhotell.
Det borde vara en självklarhet aatt man ser till så att både vanliga bastun OCH ångbastun fungerar i spa-avdelningen, man har tillika en enhetlig klädsel som spa-terapeut, man går ut till gästerna i jacuzzin och frågar om de vill beställa något från baren med omedelbar service – inte efter två timmar.
Det är också en rimlig självklarhet att maan har en sommelier i restaurangen alternativt välinformerad personal som med trygghet kan berätta om vinerna som serveras och man har givetvis personal som kommer ihåg att vilka gäster som pratar svenska (särskilt eftersom vi enbart var några få gäster den helgen). Vid upprepade tillfällen svarade vi svenska på engelska tilltal och vid upprepade tillfällen pratade personalen engelska med oss ändå. Man får inte heller skriva i menyn att man har blåbärs- och hallonjuice om man blandar ut den fruktdrycken med vatten. Detta är inte mitt egna tyckande utan reglerna enligt livsmedelslagen.
Jag vill verkligen tycka om Arctic Bath och jag älskar konceptet som beskrivs på hemsidan. Arkitekturen är en upplevelse och det finns så himla mycket potential men som sjabblas bort längs vägen. Restaurangen serverade god mat – och var väldigt prisvärt sett till att det bara kostade strax under tusenlappen. Men, man håller inte varumärkeslöftet till gästen!
Såhär skriver Arctic Bath på sin hemsida om maten:
The ethos of the restaurant at Arctic Bath is local, pure and sustainable. The chef prepares a changing five course set menu for our Culinary Arctic Dinner Experience. The dishes are all based on local ingredients and inspired by Arctic Bath’s wellness focus while using traditional northern cuisine with a modern twist.
Local products used at Arctic Bath include dairy products, honey, beef and fresh herbs from Voullerim (40km from the restaurant), chicken and lamb from Strömnäsgården (10km from the restaurant), oil and mustard from nearby Tornedalen and reindeer, moose, wild birds, fish, berries and dried herbs from the surrounding nature in Norrbotten. All of the meat and fish served at the hotel comes from the wild, so there are no traces of pesticides or antibiotics.
Ändå serverades vi ostron från Frankrike, hjort, marulkskind, anka och kungskrabba. Så vitt jag vet finns inte detta i ”vilt tillstånd” i Norrnotten. ”Kommer den från Lule älv” skojade Danny med servitrisen om kungskrabban som gick till köket och frågade utan att förstå att det var ett skämt. Kungskrabbor finns i hav, inte i älvar.
Vi åt annat också, som var i enlighet med det Arctic Bath fint beskriver på sin hemsida. En rätt presenterades som lättrökt röding, fermenterat potatisskum, ostcréme och löjrom från Kalix. Maten var verkligen bra tillagad och en rätt vi älskade var västerbottenkrokett, perfekt tillagad reninnerfilé, renlav, lingon och pulveriserat fett från renen. Spot on ALLT – även varumärkeslöftet!
Helgens stora eloge går till Head Chef David och Pastry Chef Malin som var helt fenomenala. Middagarna räddade vistelsen trots min input ovan. David jobbade också i köket en av morgnarna – vilket verkligen syntes på frukostbrickan då allting var innovativt presenterat värdigt ett ställe av den kaliber som Arctic Bath vill vara. Morgonen efter när David var ledig var gurkan och övriga grönsaker upplagda så som jag själv gjorde när jag var 15 och ärligt talat är mitt vanliga frukostbord hemma långt mycket mer imponerande.
Jag har funderat mycket på hur jag ska skriva om min upplevelse i Harads. Är jag för kräsen? Har jag för höga krav? har jag undrat i mitt huvud och svarat lite svävande när andra frågat om min upplevelse. Du som följer mig på Instagram har sett att jag postat från Arctic Bath, men nu när du klickar in på dessa poster igen så kan du tydligt se att jag faktiskt inte säger något om vad jag egentligen tycker om uppvelsen i sig. Kolla t.ex. här. Eller här.
För mig är det viktigt att vara äkta i mina rekommendationer och åsikter. Jag har läst en recension från en influencers bjudresa till Arctic Bath som var översvallande positiv. Men när man inte betalar för sig så sätts ens perspektiv ur spel. Jag vet det själv från mina egna erfarenheter som influencer när jag fått resa runt och testa grejer. Det är skitsvårt att få en helhetsbild kring saker och tings VÄRDE när man dessutom ofta dessutom får special treatment.
Därför var det med många tankar i huvudet som jag en vecka senare åkte upp till Norrbotten – igen – på just en sådan influencerresa. Jag deltog under den helgen med massa olika filter i mig, med många frågor och med en himla massa tankar och många timmars analys inombords. Jag har skrivit om dem här. När jag skrev inlägget var jag kritisk till mig själv och min fulla ärlighet. Men jag har redan bokat en ny resa till Tornedalen som en “vanlig” person och inte som en digital påverkare. Det borde säga allt. .
Världen har redan upptäckt Norrbotten och nu gör vi svenskar det. Och med all rätt. Jag älskar Norrbotten och är just nu här uppe – IGEN. Min kille är från Norrbotten och genom hans kulturella översättningar av det vi tillsammans ser och hör så har jag blivit så himla mycket klokare. Det där låter kryptiskt, jag vet, men en hel del finns mellan raderna både här och i tidigare inlägg. Och just detta är anledning till varför jag återkommer till Norrbotten ofta.
När vi reste runt i Tornedalen träffade jag ett amerikanskt par som också varit på Arctic Bath och jag överhörde deras missnöje med sin upplevelse och framförallt servicen. Det gav svar på mina tysta frågor huruvida mina krav och förväntningar var för höga.
Jag passade på att fråga Lina Skandevall som är lyxresejounalist om vad hon tänker om just lyx och service. Lyx har inget tak skriver hon i denna instapost och nämner summor på 35 000 och 100 000 per natt (och menar att det aldrig någonsin är värt det). Och det hon skriver som svar på mångas frågor om svenska lyxhotell, inklusive min, är att det är kundbemötandet och servicen som inte håller måttet.
Arctic Bath var en mäktig upplevelse till utseendet men jag åkte därifrån missnöjd med innehållet. Vi hade en fin helg ändå, med hantverkschampagne som vi hade med oss och med lokalt renkött som vi köpte på Coop i Harads och som kändes lyxig på hotellrummet. Middagarna var riktigt bra, men upplevelsen blev liksom ändå grusad när jag läste på hemsidan vad som egentligen utlovades. Mycket var fint men den röda tråden finns inte. Personalen var vänlig, men ärligt talat så bör servicen är för spretig. SPA-avdelningen har flera förbättringspunkter som alla är så otroligt enkla att åtgärda och som därför blir så nedriga för hela upplevelsen. Definitivt är det enkelt att uppdatera hemsidan med att det inte är Kerstin Florian som ingår i det spa-kit man får, utan C/O Gerd – och vad som faktiskt ingår i påsen…
Såhär står det på Arctic Baths hemsida:
Our spa and coldbath is the perfect setting to enjoy a traditional cold bath and sauna experience. Enjoy the three different saunas, relax in a hot tub with the ultimate hydrotherapy experience, and plunge into the cold arctic bath in the center of our building for the ultimate relaxation.
We recommend to set aside at least 2 hours of your time to enjoy the magic of silence and achieve total relaxation at our spa.The Arctic Spa kit includes body peeling, facial mask, foot treatment, face cream and a dry brush.
Men det som faktiskt ingick var en duschcréme och en bodylotion från C/O Gerd tillsammans med en dry brush. Alltså inga produkter som man kan göra den utlovade SPA-ritualen med och ingenting från Kertsin Florian. Och så var det också den lilla detaljen med att isvaken och stegen ner till isvaken var belagd med is vilket är både otrevligt och farligt.
Att få förädla ett sådant här ställe utifrån gästupplevelse och varumärkeslöfte är en dröm att ta tag i. Så Arctic Bath, ring eller maila eller slidea in i mina DM om ni vill höra mer. Det allra bästa som jag själv gjorde (dock alldeles för sällan) när jag själv jobbade som marknadschef på ett koncepthotell var att faktiskt bo där. Uppleva stället som gäst. Och nyfiket lyssna på gästers åsikter. Med det sagt så ska jag njuta av mina dagar här i Norrbotten nu över nyår och jag ser fram emot att tillbringa 4 veckor här i Norrbotten i februari och så har jag dessutom bokat in mig på härliga vårvinterdagar uppe i Kangos i Tornedalen. Och nu snackar vi alltså enbart resplanerna för årets fyra första månader!
19 kommentarer
Hej Sara
Det var väldigt konstruktiv kritik och jag tycker du lyckades ringa in sådant som faktiskt gör att ett koncept inte håller ihop. Själv är jag en riktigt hotellnörd och reser runt hela världen för att testa lyxhotell. Six senses är min favorit. En hotellkedja som en gång startades av en svensk kvinna. Där skulle man aldrig satt upp laminerade plastlappar. Allt är eko och precis allting är så snyggt. T o m vattenflaskorna man får på båten till hotellet är klädda i små snygga tyghållare. Så jag förstår vad du menar när du säger att konceptet inte håller ihop. Både din reflektion över maten och servicen var så spot on. Sen undrar jag om du väldigt ung då din svenska är ganska dålig och du har ett begränsat ordförråd. Många av de ord du använder finns inte, som t ex ovärt. Har du läst Orwells 1984? Tack i alla fall för en bra recension, din analysförmåga är det i alla fall inget fel på.
LOL. väldigt ung?
Hej Anna,
det kallas “ovärd”. Inte “ovärt”. Förstår du!? “OOVÄÄRRDDDDDDDD”!!! Kan du inte ordet!? Det är en gedigen, BERIKANDE (och stor ????) del av mitt lilla svenska ordförråd. Och jag är inte yngst längre!
Jag gillar också att läsa. Men ibland räcker det inte med att bara läsa. Jag är inte säker på att jag skulle förstå din recensioner. Jag tror inte att min svenska skulle räcka till det.
„Die Gedanken sind frei, wer kann sie erraten,
Sie fliegen vorbei wie nächtliche Schatten.
Kein Mensch kann sie wissen, kein Jäger erschießen
es bleibet dabei: Die Gedanken sind frei!
Ich denke was ich will und was mich beglücket,
Doch alles in der Still’, Und wie es sich schicket.
Mein Wunsch, mein Begehren kann niemand verwehren,
Es bleibet dabei: Die Gedanken sind frei!
Ich liebe den Wein, mein Mädchen vor allen,
sie tut mir allein am besten gefallen.
Ich bin nicht alleine bei meinem Glas Weine,
mein Mädchen dabei: Die Gedanken sind frei!
Und sperrt man mich ein in finstere Kerker,
das alles, das sind vergebliche Werke.
Denn meine Gedanken zerreißen die Schranken
und Mauern entzwei, die Gedanken sind frei!
Drum will ich auf immer den Sorgen entsagen
und will mich auch nimmer mit Grillen mehr plagen.
Man kann ja im Herzen stetz lachen und scherzen
und denken dabei: Die Gedanken sind frei!“
[Tysk folkvisa, 1700-talet]
Kära Sara,
Stort tack för din utförliga feedback om Arctic Bath. Det finns inget mer värdefullt för oss än er direkta feedback som gäster. Som ett relativt nytt företag som öppnade dörrarna just innan pandemin så ser vi också fortfarande definitiva utrymmen för förbättring och tillväxt. Många av de saker du nämnt är redan på gång, tillsammans med andra spännande förändringar som vi varmt ser fram emot. Vi vill ständigt sträva efter utveckling och hur vi kan möta våra gästers förväntan med hög kvalité på de tjänster vi levererar. Jag har skickat ett mail till dig och ser fram emot vidare kontakt.
Önskar er en riktigt fin fortsättning av 2022.
Varma hälsningar,
Klara
Hotellchef Arctic Bath
Hej Klara, tack för ditt meddelande. Ser fram emot din återkoppling via mail!
En av de mer konstruktiva sågningarna jag läst på väldigt länge. Och med all rätt när man förväntar sig en tjänst utifrån vad man betalat för.
konstruktivt är grejen, hade mina tvivel men sedan fick jag stöd för att min upplevelse var befogad. plus de där uppenbara missarna som utlovades på sajt men som fallerade i verkligheten..
Hej och Tack för din ärliga recension! Jag tyckte att det var uppfriskande att läsa vad du verkligen tyckte! Jämfört med ett betalt inlägg där jag som läsare inte riktigt är säker på vad gästen (skribenten) egentligen tyckte.
Bra och konstruktiv kritik till hotellet som jag hoppas att de tar åt sig av.
Ditt bästa tips var att faktiskt bo där själv. Uppleva sin egen upplevelse.
Tack Maria, tipset att uppleva sin egna produkt som gäst gäller för alla branscher. Blir således ett tips till *alla* 🙂
Gott nytt år på dig!
Hej
Du är inte kräsen eller har för höga krav. utan skriver en ärlig och genomtänkt recension av en mycket kostsam hotellvistelse som inte levde upp till dina (med all rätta utifrån hotellets egen marknadsföring) förväntningar. Utifrån det du skriver om er vistelse skulle jag också ha klagat/ haft synpunkter på en hel del.
Carina
Tack Carina <3
Tycker du ger dem ovärderlig hjälp med ditt ärliga inlägg! De får ju en alldeles ypperlig checklista på saker att förbättra varav vissa, som du skriver, nog är enkla att åtgärda. Man ger ju feedback ytterst för att man vill hjälpa någon annan att bli bättre. Även om det kan kännas tufft initialt vill man ju hellre veta än inte veta så att man kan göra något åt saken. Gott nytt år till dig och tack för en mycket läsvärd blogg!
Ja jag hoppas att det tas emot på det viset!
Gott nytt år till dig med! 🙂
Heja dig som ärligt beskriver, det uppskattas!
Jag tycker du kan skicka länken till det här inlägget till hotellet. Det skulle säkert vara värdefullt för dem att läsa, och dessutom intressant om de väljer att respondera eller ej!
Tack Josefine, jag tänker att det kommer komma fram till dem ändå. Jag har redan fått en del DMs från behörig personal och det är en liten värld 🙂
Uppskattar verkligen din ärliga recension. För den pengen hade jag haft skyhöga förväntningar. Det är ju faktiskt löjligt dyrt.
Intressant med resonemanget kring sponsrade influensers. Som det heter ”gratis är gott”.
God fortsättning!
Ja det kostade pengar men om det hade varit bra hade jag sett det som värt, och inte dyrt.
Jag älskar dina ärliga inlägg! Och nej, du är varken kräsen eller har för höga krav. Lägger man nästan vad jag får ut i månadslön på en weekend har man rätt att kräva att det ska vara top notch, inte minst uppmärksamheten från personalen! Inplastade lappar och sladdhärvor hör hemma på hostel. Tack för input och fortsätt skriva recensioner!! 🙂
Tack för din input Karin!