Spin Spirit sätter stenen i rullning med detta inlägg och det tycker jag att han gör rätt i. Han för fram många vettiga åsikter och insikter och jag tror att kommentarsfältet kommer fyllas på med mer. Såhär skriver jag i en kommentar:
“jag är emot reklam” säger många och visar i nästa inlägg upp nya produkter som man inhandlat. det som tyvärr gör den sortens reklam finare är för att så många inte tydligt säger att de fått vissa grejer. det är synd – mest för en själv som förlorar på det i slutändan. jag försöker för allt i världen vara tydlig med när jag har fått grejer. för ärligt talat, om jag skulle säga nej till att få testa en produkt jag i alla fall vill ha och istället köpa den produkten så vore det ett rätt så irrationellt beslut. för mig är det rätt självklart att man trots att man fått en sak ska vara ärlig med sin bedömning och där verkar det ju också fallera rätt rejält ibland. men då handlar det inte att det är att man fått den gratis som är problemet, det är hur gratisgrejerna behandlas av de som fått den. att man inte själv förstår att man förstör för sig själv är väldigt, väldigt synd.
Om det någon gång är tveksamt att jag fått eller köpt en produkt får ni gärna säga till. Det ligger i allra högsta grad i mitt intresse att vara tydlig på denna punkt. Jag ogillar starkt när bloggare har dolda agendor och smygskriver om grejer. Jag är otroligt medveten om att så fort jag skriver om en gratisgrej utan att berätta att det är just en gratisgrej så är de förtroende ni känner för mig raserat. Med andra ord: då är min blogg körd (om jag inte styr om till att bli en sådan där provocerande bloggare förstås)!
Jag tackar ja till att testa de grejer som intresserar mig. Jag har tackat nej många gånger eftersom jag inte känner att det skulle tillföra min blogg eller mitt liv något. Och har många andra berättat om en “nyhet” före mig, ja då känner inte jag något behov av att tjata ut folk med ytterligare samma nyhet. Jag tar för givet att de som läser min blogg också läser andra träningsbloggar. Så tipset till PR-byråerna är att inte skicka produkter och pressutskick till alla träningsbloggare du kan hitta. It will not work. Det tillför mig och min blogg ingenting att skriva något som alla andra också skriver om. Är jag inte först med en grej så kan jag visserligen testa – men jag kommer förmodligen inte att skriva om det. Sorry. Min blogg handlar inte om att sprida nyheter. Den handlar om att sprida träningsglädje. Vill man få ut sitt budskap på ett förbestämt sätt får man köpa annonsplats.
Att inte skriva ut om man fått eller köpt någonting tycker jag är ett uppenbart problem på många bloggar som skrivs av journalister – oavsett om det är en blogg som ligger på samma plattform som en tidning eller om det är en “egen” blogg.
När det handlar om redaktionellt material (oavsett om det är i tryckt eller digital media) framgår det sällan om en produkt är köpt eller inte. Det svämmar över med prov-ex och recensions-ex till redaktionerna och det har aldrig varit något konstigt att dessa prylar hamnar på diverse plocksidor som vilka köpta produkter som helst.
Sociala medier är dock en helt annan arena med andra krav på transparens och ärlighet. Krav som ställs på både företag och personbloggar. Det gäller även journalistbloggar som oftast drivs av en person även om det ibland är tvetydigt huruvida innehållet är redaktionellt eller inte eftersom gränser suddas ut. Ta Svenska Dagbladets sajt som exempel: här skrivs det om smink som om det vore nyheter. Kanske är detta på väg att utvecklas till nyheter för att driva trafik till tyngre nyheter?
Jag kan förstå att journalister kan bli förvirrade när regelverket plötsligt ändras. Det som varit självklart blir inte alltid det och nu måste den mest triviala sak i världen – som att man får produkter skickade till sig – helt plötsligt förklaras när man skriver om det. I bloggen ses journalisten ofta som privatperson. Och som bloggande privatperson, oavsett om man är journalist till yrket eller inte, måste man förstå att ja, du får grejer hemskickade till dig för att du ska skriva om det, men din trovärdighet kommer att öka om du 1) är tydlig med att du fått en produkt och 2) är ärlig med vad du tycker när du fått en produkt. Det borde ligga i en PR-byrås intresse att ha trovärdiga ambassadörer för sina kunders räkning men tyvärr är mycket av det mesta här i livet rätt kortsiktigt tänkt.
Återigen, om du tycker att jag är otydlig med om jag fått någon produkt så säg gärna till. Jag vill inte att det ska missuppfattas. Jag är gärna en reklampelare för de varumärken jag gillar – men mest av allt är och vill jag vara Sara Rönne – Träningsglädje.
11 kommentarer
Ställde frågan om ett par adidasskor i veckan där det inte frangick att de var gratis, var man – om man inte fick dem gratis kunde införskaffa dem. Fick meddelandet tillbaka att “du får gärna maila mig separat med frågor” – Att fråga det jag frågade var tydligen att gå över gränsen.
Jag har väl aldrig varit rädd att sticka ut hakan…Tycker som du att om man ska ha trovärdighet måste man berätta när det är fått och när det är köpt och våga säga att nåt inte är topp om man testat det. Oavsett var och hur man bloggar. Vågar man inte berätta att man fått något man skriver om kanske man inte ska våga ta emot det i allra första början?
Idag gör jag reklam för en naturdietbar – den satt bra i min stressade vardag och även om många fler redan visat upp den så visar jag mitt liv i min blogg, och inte förrän nu hade mitt liv och baren förenats. Supergod, därför tycker jag den är välförtjänt att synas återigen. Kanske trist för andra, men det är ju min blogg.
Jag tror och hoppas att läsarna är kloka.
Jag har själv skrivit lite om detta i min blogg och är tacksam för att någon annan också gör det. Jag tycker det är en smula irriterande att läsa om alla tester av saker och reklam för diverse kläder, schampo och annat. Dessutom tycker jag man kan skriva ut när man får saker och inte, när man får gratistester och inte. Själv har jag helt slutat läsa dessa inlägg eftersom det irriterar mig så mycket. Visst, jag har inte blivit tillfrågad om att testa löparkläder eller skor eller småskit och ska väl egentligen inte uttala mig om det. Gratis är alltid gott men i lagom mängd. Hade det varit en blog som testar en sak i taget eller inte la ner så mycket tid på att testa saker hela tiden hade det varit ok. Nu är det flera bloggare samtidigt som testar saker och det är ganska så tråkigt att läsa om det. Bra inlägg!
Vet du vad du och Magnus har gemensamt? Ni är grymma människor båda två. Fortsätt vara det 🙂
Petra: bra förtydliganden! det jag menade med plocksidor är egentligen billigare grejer, ofta produkter som ät ätbara faktiskt när jag tänker efter. när jag jobbade på redaktion var det ofta så. och på alla event är det alltid små presenter och “mutor”. i dagligmun kallas det goodiebags och är lika uppskattade som det gått inflation i dem… haha. gärna ska allt i goodiebagen fotas också…
Bra inlägg. Angående gratisprodukter till tidiningsredaktioner kan jag reda lite, då jag själv är journalist och jobbat på en gäng tidningar. Skönhetsprodukter får tidningarna ofta efter test – det går väl inte att skicka tillbaka ett använt puder. Typ. Däremot är i princip alla de produkter du läser om i Fitness Magazine bara lånegrejer. PR Byråer skickar ut träningskläder och träningsprylar för test eller så åker man till dem och hämtar. Och efter avslutat test skickas produkterna tillbaka.
Jag tackar väldigt ofta nej till testprodukter. Ofta har massor av andra bloggar redan skrivit om dem, antingen som test eller att de gått på bjudevent. Ofta är det tillskott osv som jag tackar nej till att skriva om eftersom att de ofta innehåller artificiella sötningsmedel och det är rakt emot vad jag står för. När jag haft tävlingar och lottat ut saker är det i 99% så att tillverkaren skickar vinsterna direkt till vinnaren, jag själv har varken testat eller fått. Sen är jag noga med att vara tydlig till de som vill att jag ska testa något att jag inte kan garantera att jag kommer att skriva om produkten. Är det superbra, eller superdålig för den delen, skriver jag förmodligen. Men en halvdan produkt får inga spaltmeter hos mig. När jag testar filmer och träningsböcker får jag ofta dem skickade som pdf eller film på mail.
Jag tycker precis som du att man ska vara tydlig. Och att som bloggare fatta att PR-byråer såklart inte vill vara “bussiga” när de hör av sin med en produkt utan att de vill bli omskrivna och få reklam.
Carro & Soffan: vad bra att min poäng gick fram och att ni uppskattar det.
Ellen: jag tänkte själv på Craft-testen men tänkte sedan också på vem det var som började det hela. no further comments necessary. vi som kör vår variant på craft-testen försöker göra det så professionellt som möjligt och har tagit efter de redaktionella testen för att eftersträva att det blir snyggt gjort. sedan får alla andra göra sitt. typ. 🙂
Bra inlägg! Både ditt och spinspirits. Det är inte lätt det där, men på sistonde har jag inte kunnat låta bli att fundera över om kolsyrat smaksatt vatten verkligen är träningsinspiration för mig…
Bra skrivet! Det finns bloggar som allt mer förvandlas till reklampelare för diverse olika prylar. Det blir pinsamt, tycker jag. Och jag har verkligen inget emot att man testar och skriver om saker man fått (så länge man är öppen med det) MEN att återge pressmeddelanden går verkligen BORT!
Tråkigt är också när precis samma produkt dyker upp i ALLA bloggar samtidigt (nu menar jag inte t ex Crafttesten där det väldigt tydligt framkommer vad det handlar om)… det blir inte trovärdigt för fem öre. Varken för bloggarna eller för företagen.
Word. Sådan reklam, som man försöker smyga in i blogginläggen, stör mig sjukt mycket mer än typ annonser mellan inläggen. Well spoken, as usual 🙂 !
Vill bara säga: Skit bra skrivet!