Det senaste året har jag anlitats en hel del för att prata om sociala medier och om någon vecka kommer jag prata om sociala mediers påverkan på oss vid ett tillfälle i Åre. Just nu är jag i Borås för att jobba med just sociala medier och strategier för några kunder.
Många pratar om vad som är en bra strategi för sociala medier och nyckeln är att ha ett mål – bara då kan man skapa en vettig plan. Driver man en business, egentligen oavsett bransch, så handlar det inte nödvändigtvis om att ha flest följare överallt – utan att bygga följare som du kan konvertera till att bli kunder. Det är trots allt inte per automatik flest följare som gör huruvida du lyckas bäst med din business – om din business inte går ut på att du får intäkt per fan, följare, gillare och så vidare vilket givetvis också kan vara fallet. “Det beror på” är världens tråkigaste svar men också det som gäller bäst rent generellt.
När du skapar din plan – din strategi – för sociala medier ska du utgå från vad du vill uppnå. Utifrån vad du vill uppnå kan du definiera din målgrupp, ditt budskap och bestämma vad du ska göra och på vilken plattform.
Eftersom jag inte säljer någon produkt via mina flöden utan enbart fokuserar på att sälja mig själv, så handlar mycket av det jag gör om att bygga bilden av Sara Rönne och att synas på ett sådant sätt som jag själv önskar, utifrån det jag vill förmedla till omvärlden. Det är vad jag tjänar pengar på i slutändan, eftersom företag vill synas ihop med mig och de budskap jag sprider.
En sak som jag tonat ner de senaste åren är negativa åsikter – istället har jag valt att framhäva de positiva. Jag kan tänka gnälliga tankar om till exempel företag som jag inte tycker levererar vad de ska eller personer jag inte förstår mig på. Men jag behöver inte skriva det, för jag tycker inte att tillför varken diskussionen eller världen något. Istället har jag valt att lyfta och sprida positiva tankar och reflektioner, eftersom jag tycker att vi behöver mer av sådant.
Jag kan fortfarande ångra en instagramkommentar jag skrev för länge sedan, där jag skrev en negativ åsikt under en bild som skrev positivt om en upplevelse. Det var så himla onödigt tänker jag nu – just i det sammanhanget tillförde min kommentar absolut ingenting och då kunde jag lika gärna varit tyst.
Bloggen är mitt nav i allting jag gör – ingen annan plattform är viktigare än bloggen. Bloggen är den plattform jag äger mest och som jag har mest kontroll över. Instagram, Facebook, Twitter eller Snapchat kan vilken dag som helst ändra spelreglerna. I bloggen måste jag fortfarande förhålla mig till Googleguden men det är samma lika för ungefär hela internet.
Facebook använder jag som plattform att hänga på med människor som jag träffat i verkligheten – det är min policy för att acceptera och skicka iväg vänförfrågningar. Jag har mina statusuppdateringar inställda på “public” så att även mina följare (människor jag inte är vän med) kan se dem – och jag är extremt medveten om vad jag postar. Det är relativt sällan jag sprider mina blogginlägg på Facebook och jag använder ofta avföljningsfunktionen. Jag har valt bort att ha en fan page för min blogg eller mitt företag och har istället en grupp som heter “Vägen till toppform” med idé att samla träningsutmaningar.
Twitter och jag umgås i perioder och det är en oslagbar plattform för nyhetsflöde och omvärldsbevakning. Jordskalv och flygkrascher är exempel på nyheter som jag fått flash om först från Twitter innan någon tidning hunnit publicera. Förutom nyheter så håller jag mig a jour med de senaste inom sociala medier och den digitala världen. Jag autopublicerar mina blogginlägg men det är en inställning som jag ska ta bort eftersom jag inte tycker att det är en optimal delningsfunktion – jag vill sprida mina blogginlägg men vill hellre använda nya captions och indragare som passar bättre för mitt Twitterflöde.
Instagram visar mitt liv som Sara och i slutändan är det Sara som är slutprodukten. Bilderna är en blandning av vad jag gör och budskap jag står bakom. Instagram är en tydligare plattform för min “body positivism” som är grunden för begreppet träningsglädje eftersom Instagram är en ren bildplattform. Till skillnad från övriga plattformar skriver jag alltid på engelska på Instagram eftersom jag vill vara del av ett större sammanhang.
Snapchat är så verklighetstroget det kan bli och delar från mitt liv i live-version. Snapchat känns som Instagram så som det var “förr”. Alla nya plattformar som kommit den senaste tiden handlar mycket om att fokusera på live-formatet och att hålla det ofiltrerat, men i takt med att plattformen mognar och växer så utvecklas också filterperspektiven – och så kommer det en ny “rå” plattform och så rullar det på i ett omlopp.
Pinterest använder jag för mitt eget nöjes skull. Jag har en hel del bloggbilder som ligger här och snurrar och som repinnas en del men det handlar mest om att bilderna är fina snarare än att de ger trafik för innehållets skull (matbilder är undantaget). Just det sättet att blogga på har inte kommit till Sverige ännu.
LinkedIn lyfter jag fram mina bästa sidor på, och allt som jag gjort och åstadkommit. När jag uppmärksammats för mitt arbete eller mina uppdrag brukar jag sprida det vidare. Här står dörren alltid öppen för nya utmaningar, jag är alltid redo att växa och bli bättre.
Rent generellt har jag över tid gått från att vara “träningsglädje” till att bli Sara Rönne i sociala medier. Jag heter sararonne på alla mina plattformar och träningsglädje har istället blivit det jag vill personifiera genom vad jag gör. Jag är noga med att vara så mycket den riktiga Sara det går i allt jag visar upp och skriver om och det känns fint att ha fått det bekräftat från samarbetspartners som säger till mig att mitt riktiga jag och det jag som syns i sociala medier faktiskt är en och samma människa. Trovärdighet är det viktigaste jag har och det är trovärdigheten som bygger min inkomst från min närvaro i sociala medier.
Att kunskap och framgång som kunnig inom digital kommunikation och hela konceptet content marketing också har blivit vad man också förknippar mig med är något som hänt i och med att jag jobbat med det vid sidan av bloggen – och så har det blandats samman längs vägen och blivit en rätt så lyckad kombination.
Om jag bara skulle få ge ett enda tips för att göra något bra i sociala medier och av alla plattformar som finns för att bygga ditt personliga varumärke så är det att 1. vara en bra person i verkligheten och 2. vara likadan på dina plattformar så som du är i verkligheten.
Det som gör tipset ovan lite mer komplext handlar snarare om att förstå plattformarnas natur snarare än att du ska framställa dig annorlunda än du är.
En avslutande reflektion utifrån att jag jobbar med min närvaro på plattformarna utifrån att bygga mitt personliga varumärke är att jag aldrig är privat på något ställe. Privat är jag i verkliga livet med de som står mig riktigt nära – men jag är alltid Sara Rönne.
Det här inlägget kom till av att jag läste Lindas tankar om sociala medier. Det vore roligt att läsa hur du tänker – du som läser detta och själv finns på olika konton och har en vision om vad du vill och en plan för hur du ska gå tillväga!
[insert][/insert]
8 kommentarer
Vad fin inställning att inte sprida negativititet och bitchning utan positivitet istället.
Jättebra läsning! Jag låter min blogg vara rätt spretig trots flera år av bloggande, men ändå känns det på något sätt som om en hittat sin grej och känner hjärta i varje inlägg. Och det får vara det viktigaste för mig. Tack för inlägget!
Det är så spännande att läsa dina tankar och ta del av din kunskap. Själv är jag inte alls så genomtänkt och det blir mest som det blir. Det hade varit kul att strukturera upp sig lite och få lite ordning, men känner jag mig själv rätt är det ett sånt där projekt som hela tiden skjuts på framtiden 🙂
Och så postade jag gnälligt idag…
Jag har ju lyssnat på dig när du pratat om sociala medier och fått många bra tips. Tack för ännu fler & att du delar med dig av din kunskap kring detta.
Vad bra information! Inte för att jag använder ens hälften av de sociala plattformarna som finns. Men du sätter fingret p den faktor som jag försökte beskriva när vi träffades i Ottsjö (Hurra!) – du är positiv och gnäller aldrig. Du tar UnderBara bilder! Du är personlig men inte privat (som en politiker, haha). Du förmedlar glädje inom så många områden i livet, jobb, fritid, mat, hälsa, resor, relationer (jo, man märker att du är bra på att vårda dem!). En livsstilsblogg helt enkelt (eller är det ett inte så bra ord..?)!!Kram och fortsatt lycka till! Vi ses förhoppningsvis snart igen!
Härligt inlägg! Jag är själv fascinerad av sociala medier och använder det mycket – både privat och som Baka Sockerfritt. Häftigt att få föreläsa inom detta! Vore ju drömmen 😉
Spännande!! Jag tycker speciellt det är intressant hur du jobbar med Facebook och har valt bort sidan till förmån för en öppen profil. Det begränsar ju lite vad man postar kan jag tänka, men kanske ändå inte. Jag postar ändå aldrig något jag inte kan stå för inför alla. Jag tänker mest på relevans. Och nu har jag spårat ur.
Och näääär ska USA:s sätt att använda Pinterest komma hit?! Vi kanske måste börja?
Hej Sara! Först TACK för att du delar med dig av din stora kunskap i detta ämne. Jag fick med mig en hel del tips och råd och jag ska verkligen reflektera närmare över detta. Vad vill just jag förmedla med min blogg, FB och Insta? Skulle vara perfekt att ta in en konsult som kanske sitter med mig en timme eller två och ger feedback och tips anpassade till just mig!
En kort reflektion över det där med att inte sprida negativa åsikter i sociala media. Jag kan verkligen hålla med, till viss del. Jag är för det mesta positiv till de hälso- och kokböcker jag läser, filmer jag ser och produkter jag testar vilket jag också skriver på bloggen. Det mesta har något positivt, och detta försöker jag lyfta fram. Men jag vill också vara helt ärlig och när något är helt uppåt väggarna, vilket inte händer ofta, måste jag lyfta även detta. Som jämförelsen mellan Olga Rönnbergs tränings- och kostdagbok och Paolos träningsdagbok där min högst personliga reflektion är att varför ska träningsböcker för tjejer inrikta sig på vikt och mått på stuss, midja, armar etc medan träningsböcker för killar ska inrikta sig på styrke- och konditionsutveckling. Helt galet, läs här
http://attlevasunt.se/paolos-traningsdagbok
Jag har fått en hel del kommentarer men det här är min högst personliga reflektion och tankar. Rätt eller fel att lyfta, det är upp till läsaren!
Stor kram!
Jessica