Det snackas ju en hel del om snåla företag och bloggare som inte alls får betalt. Det är ju tråkigt – såklart. När jag researchade lite inför en föreläsning om bloggande som jag höll i fredags så sprang jag på det här inlägget från Prat PR. Och jag tyckte det var riktigt bra.
Att blogga är ingen svartvit värld. Ibland låter det som att PR-byråerna är snikna och att bloggarna alltid snuvas på rättvis utdelning för sitt jobb. Men det är inte alltid så. Det är faktiskt precis som ute i den vanliga världen. Du skapar dig din egen plats och odlar dina relationer – de kommer inte per automatik bara för att du har en jättestor grupp med kompisar som lyssnar på vad du säger.
Drivkrafter, relationsbyggande och förmåga att skapa win-win tar dig dit du vill. Kenzas senaste bokslut visar på ungefär 4-5 miljoner kronor i omsättning. Till exempel.
På min lunchföreläsning i fredags förklarade jag att många av de framgångsrika bloggarna är entreprenörer. Som entreprenör är man är en go getter som är mån om att leverera riktigt bra grejer och är proffsig i sitt affärstänk. För det är affärer vi pratar om. Isabella Löwengrip var sjukt proffsig när jag anlitade henne till en grej för många år sedan. Då hade hon inte de företag hon driver idag men redan då hade hon affärstänk och var mån om att leverera.
I mitt jobb och mina uppdrag så har jag två hattar på mig. Ibland är det Träningsglädjehatten och min roll som bloggare. Ibland är det kommunikationskonsulthatten och min roll som samarbetspartner till många bloggare. Vissa gånger blir jag så jäkla stolt över bloggarnas förmåga att göra riktigt bra grejer och att tänka business istället för att agera alltför personligt. Andra gånger förstår varför bloggare ibland har dåligt rykte.
Många frågar mig hur man kontaktar företag. Jag har framförallt ett tips: ge företaget du kontaktar anledningar varför de ska jobba med dig och hur du kan bidra till deras affär. Du ska sälja in dig och din blogg – precis som du ska sälja in dig själv, dina förmågor och dina erfarenheter när du söker ditt drömjobb.
Ett annat tips är att selektivt välja sina partners. Jag som bloggläsare uppskattar bloggare som verkligen prioriterat vem man valt att samarbeta med. Då har i alla fall jag personligen inget emot sponsring och rekommendationer av samma varumärke; jag vet att det är något som bloggaren står för och kan värdera informationen på ett mycket mer produktivt sätt.
I min roll som kommunikationskonsult är en sådan bloggare också mer värdefull för potentiella samarbeten som jag rekommenderar mina kunder att man ska investera ekonomiskt i. Men då är ett tydligt affärstänk redan en förutsättning.
[insert][/insert]
20 kommentarer
Som läsare ger ju ett bra samarbete mellan bloggare-företag mig något, när jag märker att bloggaren står för det hen är med och marknadsför (eller tvärtom, uppskattar givetvis också när bloggare dissar på goda grunder). Litar jag på bloggaren är rekommendationer från hen nästa lika värdefull (ibland kanske mer!) som den från en vän.
Personligen tycker jag att det är svårt att tänka i business, men det är nog för att jag inte är entreprenör-iskt lagd. En del har det i kroppen, andra får öva mer.
Toppeninlägg!
great point Sara, I don’t like seeing blog posts where bloggers are jumping from one company to the next. It seems to lack sincerity but when a blogger I like endorses a good company and has a long lasting relationship with them, I’ll pay attention.
Mycket intressant inlägg, Sara!
Terese: tack! ja jag håller med dig!
Bra skrivet Sara, intressant då du har två hattar och ser det från olika håll. Jag tror det är viktigt att skriva – och samarbeta – om sådant man själv kan stå för och känner att man vill rekommendera till andra. Väldigt kul att jobba med företag där det finns en tydlig plan och där man tänker lite annorlunda, inte bara testa och skriva, utan att det finns mer kreativitet bakom. Det är en spännande bransch vi är i!
Sant!
Emilia: ja, det är nog det som skiljer bloggare sig åt. fast det behöver inte vara erfarenhet sedan förr, det kan också vara drivkrafter som gör att du skapar dig det. återigen är kenza ett bra exempel.
Jag tror också att affärstänket behöver ha en förankring i något, dvs om du har erfarenhet (jobb, utbildning etc) och förstår hur din blogg kan vara värdefull för ett företag så blir det enklare att sälja in – du kan argumentera för din sak. Det handlar ju inte bara om klick och besöksstatistik. Bra inlägg som både inspirerar och väcker tankar!
Erika: kul att du gillar!
Jättebra och intressant läsning! Tack Sara 🙂
Charlotta: jag håller med!
Intressant som sjutton! Älskar att grotta i sådant här 🙂 Det är lätt att en som bloggare liksom fastnar i sitt eget perspektiv tror jag.
Aktiva dagar: vad kul att du tycker det!
Tack för tipset! Intressant när det skrivs om detta område!
Pilla: ja, ungefär precis så faktiskt.
Annie: ja det kan gå lite hur som helst beroende på hur man gör det tror jag
Mari: kul att du tycker det!
Intressant läsning.
Klokt! Det är som med det mesta- går att sköta, utveckla och göra business av, och göra pannkaka av! Men inte alla som förstår skillnaden.
Bra skrivet Sara. Håller med dig om att i bloggvärlden som överallt annars i livet får man vad man förtjänar. Visst kan vissa av storbloggarna haft lite tur på vägen mot att komma till toppen men för att stanna där krävs proffesionalitet. Precis som i näringlivet.