Jag satt och funderade på Reeboks och Nikes marknadsföring och budskapen de sänder ut. Reebok marknadsför sina skor som en slags genväg med luftbollar undertill ska slipa till rumpan och det är ett antal rumpor som exponeras i både tv- och printreklamen.
Och så har vi Nike som igår pratade om sin nya satsning “Get fit revolution” där budskapet är att det inte finns några genvägar till en snygg kropp och att träning “makes more than just a body”.
Två konkurrenter med 2 rätt så skilda budskap. Frågan är vad som egentligen funkar bäst? Det är lätt att säga att det är Nike eftersom de är störst men jag tror inte det är så enkelt. Det är lite som kvällstidningarnas löpsedlar. Vi ogillar dem rätt ofta men det är förmodligen just dessa som säljer bäst… tyvärr.
4 kommentarer
Wow vilken snygg sport bh! I like!!
Jag tokhatar Reeboks reklam, men älskar verkligen Nike. Blev väldigt sugen på att köpa ett par av deras nya Nike Free efter att ha läst inlägg av både dig, Jessica C och Åsa E. Så nu väntar jag ivrigt på att de ska komma i butik, har inte köpt nya inneträningsdojor på länge, så det är jag värd 😉
Och det är ju snart jul, hehe
Jag vet vilket jag gillar bäst i alla fall. Det där med genvägar för att bli vältränad har jag aldrig begripit mig på. Budskapen funkar nog bra på olika målgrupper, det känns som att Nikes kampanj riktar sig mot träningsälskare/freaks medan Reebook kanske försöker nå “soffpotatisarna” om man ska vara krass.
Sara, kan du sluta posta bilder på snygga Nike-saker jag känner att jag måste köpa? Gaahh! 🙂
För övrigt träffar Nike’s budskap mig mycket bättre än Reebok – deras retorik gör mig bara skeptisk för att inte tala om deras bilder! Reebok går fetbort men Nike gillar jag skarpt.