Vi har snart en salong. Och vi har passerat sista vätskestationen på vårt maraton. När de stora vikpartierna har lastats på sin transport och vi har ett leveransdatum – så är det bara några få arbetsdagar kvar. Vi har passerat midsommar, vilket var min egentliga deadline. Inte för att vi skulle fira midsommar precis här, men för att det markerar start på semesterperioden och hantverkare börjar gå på semester vilket utmanar projektplaneringen och att allt ska kunna slutföras.
Byggprojekt är som blixtlås. Det är inte bara jobb som ska utföras: leveranser ska också levereras på utsatt datum. Det är 100% säkert att någon leverans kommer bli sen, vilket påverkar blixtlåset. Just nu är det elektrikerdelen som hänger löst i en plan som fått en plan b. Det kommer förstås lösa sig, men det är en cliffhanger om det sker i månadsskiftet juni/juli, eller en månad senare.


Orangeriet har fått nytt namn: vinsalongen! Vårt orangeri är inget orangeri per se. Det är ett uterum, men med inomhuskänsla. Vi har golvvärme och rätt mycket isolering, så det kommer hålla 10 grader vintertid.
Det blir intressant att se hur vi kommer tillbringa tiden här inne. Jag ser framför mig fördrink och snacks när vi har besök, att komma hem från jobbet och lägga mig i en soffa och läsa en bok på kvällen, dricka morgonkaffet på trallen utanför, gå hit för dessert i kvällsljuset, krypa upp i en fåtölj till utsikten av oväder… 85% av all tid kommer vi vara en eller två personer här inne. Men, det ska också fungera för en vinprovning.
Vinprovning och “häng” kräver olika möbler, men det första vi ska testa är mer av soffor och fåtöljer. Kanske finns det utrymme för bord och stolar också, men jag vill inte att det ska kännas trångt.
Drömmen är möbler med Norrgavel-känsla, men jag tror att vi behöver leva med utrymmet genom alla säsonger i ett år för att se om den typen av möbler funkar här inne. Igår kväll bestämde vi oss för ett möblemang vi ska testa ett tag, som egentligen är utemöbler – och som skulle kunna flytta ut till vår stora altan om de inte funkar inne i vinsalongen. Det känns som ett säkert första köp eftersom vi har en plan a och en plan b för det.
Såhär ser själva rummet ut; vinsalongen 👇



Det kommer läggas ett stengrått golv här inne också, så snart vikdörrarna i glas har levererats. Här är en AI-genererad bild på det. Såklart ska golvlister och sådant till innan det är klart. Vikdörrarna har svarta karmar vilket ramar in rummet och kompletterar färgskalan. Funderar som bäst på åt vilket håll golvet ska läggas. Hade egentligen tänkt åt andra hållet än AI-bilden visar men… det är fint när golvet följer blicken ut mot utsikten så jag får kanske tänka om.

Med ytterligare lite AI-hjälp, och en del AI-slop också:

Vi har fått en walkaround, och en trappa. Jag är väldigt nöjd med den, och sedan bilderna fotades har jag absolut krattat ut massorna en del och kastat ut vallmofrön och ängsfrön i sann rad gardering-anda.



Det absolut första jag köpte var faktiskt några utvalda möbler till denna lilla altan. Det har varit jätteviktigt för mig, för tiden jag ska tillbringa i dem är min semester och min återhämtning.
De senaste åren har jag tillbringat många timmar i mina otroliga hängmattor, som är som fåtöljer. Att bygga den ställningen för några år sedan var värt mycket. Men just nu har jag inget liknande på min tomt. Ingenstans att hänga. Därför blev det inköp av några Houe Paon utemöbler. Inte det fullt uppstyrda cafébordet, men ändå halvuppstyrt i form av en gungstol, en fåtölj och en soffa. Jag kommer placera dem på lite olika sätt, intill oranger… förlåt, vinsalongen. Men de är flyttbara och kommer kunna kombineras utifrån sällskap.
När det slutar regna här i norr och jag vill ha något ställe att verkligen slumra på, så blir det den inbyggda hängmattan i altanen.
Jag har också köpt fler stora krukor. Det saknas alltid stora krukor! Det var bra priser på Hemtex så jag köpte sex stora krukor som ska få ta riktig plats. Sedan tidigare har jag köpt krukor i större storlek på HM Home och det kommer bli en enhetlig kombination.


Har ställt de stackars krukor jag har på några trappsteg för att få lite glad färg för att komplettera denna nuvarande junifärgskala. Men det ser för smått ut. För att det är för smått. Kanske det största felet man gör rent generellt. Att ha för små saker.
Förutom fix med möbler och grejer, så behöver vädret fixas lite också. Det är inte riktigt sommar på riktigt här i norr. Jag förstår att ni har 25 grader söderut. Vi har ungefär hälften av graderna här.







