Sara Rönne
  • HEM
  • OM MIG
  • JOBBA MED MIG
  • HYR I JÄRVSÖ!
  • KATEGORIER
    • Livet med mera
    • Livet utomhus
    • Tips till Åre
    • Äventyrshuset & renovering
    • Gravel & stigcykling
    • Overlanding, snöskoter & fiske
    • Biohacking, hormoner & hälsa
    • Jobb & framgång
Instagram
Sara Rönne
Sara Rönne Sara Rönne
  • HEM
  • OM MIG
  • JOBBA MED MIG
  • HYR I JÄRVSÖ!
  • KATEGORIER
    • Livet med mera
    • Livet utomhus
    • Tips till Åre
    • Äventyrshuset & renovering
    • Gravel & stigcykling
    • Overlanding, snöskoter & fiske
    • Biohacking, hormoner & hälsa
    • Jobb & framgång
  • Jobb & framgång

Maximera mina sociala medier: såhär tänker jag

  • 31 januari, 2025
  • 4 kommentarer
Total
0
Shares
0
0
0

För några veckor sedan skrev jag om hur jag tänker med mina sociala medier, med fokus på mina budskapspelare. Älskar dem var och för sig, älskar hur de samspelar, och jag älskar att ha dem för de syr ihop mitt syfte med bloggen och varför jag fortsätter med den. Och mina sociala medier som helhet.

Jag har två kunder som jag jobbar med content för, både strategiskt och operativt, och budskapspelare ÄR key. De bidrar med affärsmässighet, till långsiktiga mål och i slutändan varför företaget ens existerar. För mig har det under mina snart 20 år alltid varit viktigt att se min digitala närvaro som en business, dvs att prioritera den och hantera den som om jag skulle gjort med en kund.

…vilket är en sanning med viss modifikation för det finns absolut tillfällen då jag lagt mitt egna content sist i prio-listan, vilket jag själv ser som ett potentiellt hån gentemot de kunder som vill jobba med mig utifrån synlighet just här. Det finns inget utrymme för att inte leverera, det finns däremot alltid utrymme för att göra saker och ting bättre. Det är en krass och strikt livsfilosofi jag har.

Hur som helst, jag fick några följdfrågor på mitt förra inlägg om sociala medier och hur jag tänker:

Intressant vore att höra dina tankar om hur du ser att dina kanaler/digitala närvaro samspelar. Postar du någonsin dubbelt? Hur drar du trafik mellan kanalerna? 

Om Meta skulle gå under skulle jag inte gå under. Bloggen är, fram tills dess att jag omvärderar mitt beslut, mitt främsta go to-place. Det är här man får de långa utläggningarna och det som ger mest värde, enligt mig. Men vi är ju olika och upplever det där olika. Mitt sätt att göra det på är att alltid hänvisa till bloggen om man vill veta mer. Dvs instagram kan absolut få sammanfattningen och viss del av kärnan i ett budskap, men i bloggen breder det ut sig.

Jag är noga med att säga att det är så jag ser på det just nu, det vore en tokig strategi att säga att det ska vara så för alltid. Strategier behöver plockas fram ofta för att utvärderas, särskilt i sociala medier. Det är också en viktig del av strategin, som ofta glöms bort.

Meta och LinkedIn gör sitt bästa för att förhindra att man ska klicka på en länk och förflyttas därifrån, och trycker på med vad de har: sina algoritmer. Därför behöver man som användare och kreatör spela deras spel. Det i sig är en aspekt som gör Instagram, Facebook och LinkedIn sjukt tråkigt tycker jag – det lockar fram våra sämre sidor. Jag håller inte med om envangelister som säger “algoritmer är bra, det är ditt innehåll som är för dåligt om du tycker att du får dålig spridning”.

Om jag skulle gjort content i enlighet med algoritmerna skulle jag badat isvak i en liten urringad baddräkt varje dag. Det är ofta så som algoritmerna spelar. Och jag spelar med dem genom att på ett uttänkt sätt jobba med både maskulin och feminin energi, genom bildkomposition och färger och en massa annat.

För att påminna de som ser mitt innehåll att jag har en blogg, även om jag inte alltid länkar till den, är att jag teasar om det på olika sätt. Till exempel genom att paketera blogginlägg till en serie med stories, där jag layoutar text på bild. Den “serien” med innehåll har ett tydligt intro med att just detta innehåll kommer från bloggen. Ett annat exempel är klassiska click baits, men de vill jag vara försiktig med på samma sätt som man inte ska äta för många kakor för då mår man illa. En click bait kan till exempel innehålla skärmdump på en spännande kommentar jag fått – och som lockar till att läsa inlägget, eller ett kort utdrag man absolut vill läsa fortsättningen på.

Jag är ett fan av omvänd storytelling och använder ett liknande taktiskt tänk när jag syr ihop inlägg i min instagramfeed, stories och blogg. Mitt mål med det är att maximera engagemanget för att skapa nytta för både min instagram och för min blogg med målet att på Instagram = bevisa för Metas algoritmer att folk gillar mitt innehåll så att det sprids för fler och målet för bloggen = få trafik. Där behöver jag anpassa så att jag INTE först delar stories som berättar precis allt om en viss händelse, och sedan delar ett inlägg från feeden som berättar precis samma sak om en händelse, och sedan hänvisar till en bloggpost som upprepar alltsammans en tredje gång. Det jag däremot gör är att anpassa utifrån tajming, utifrån budskap och att plocka russinen i kakan och lita på att det ger värde för den som ser mitt innehåll.

Ett ytterligare sätt att arbeta strategiskt med mitt innehåll är att tagga in andra, för att på så sätt få spridning. Gärna flera gånger dessutom. Då funkar både stories och inlägg i feeden och blogginlägg riktigt bra. Men det måste tillföras fler vinklar så att mycket innehåll om samma sak inte tråkar ut folk.

Det är på sin plats att säga några saker om värderingar. När Ryssland invaderade Ukraina var vi många som bojkottade företag som beblandade sig med ryska intressen, och vi var många som gav fingret åt företag som hade intressen i Ryssland och där dessa intressen var viktiga för företagets framtid.

Instagram ägs av Meta, och Mark Zuckerberg har visat upp en kavalkad i att vara en douche. Hur kommer vi agera?

Många av oss har pratat vidlyftigt om hur illa vi tycker om Trumps agerande och hur vi absolut inte kan förstå de som spelar Trump i händerna. Nu när Mark är best buddy med Trump – kommer vi själva att walk the talk som vi ägnade oss åt tidigare?

Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Pin it 0
Sara

I believe in "träningsglädje" - to train happy. I believe in experiencing life and a thousand feelings in a pair of running shoes or on a bike - with sweat on my forehead. I don’t remember my personal bests but I remember all the feelings. The journey is the reward.

Tidigare inlägg
Föregående artikel
  • Overlanding, snöskoter & fiske

Det långsammaste har passerat

  • 29 januari, 2025
Läs mer
Nästa artikel
  • Livet med mera

Filosofiska rummet och en insikt som drabbat mig

  • 2 februari, 2025
Läs mer
Förmodligen gillar du de här inläggen med
Läs mer
  • Jobb & framgång

Jag är inte den som tänker att det löser sig

  • 16 maj, 2025
Läs mer
  • Jobb & framgång

NITTON JORDSNURR FÖR FAN

  • 14 maj, 2025
Läs mer
  • Jobb & framgång

Om decisions for the ego, och att fatta beslut med mer klarhet

  • 12 maj, 2025
Läs mer
  • Jobb & framgång

Att destinationer samarbetar med influencers är självklart

  • 30 april, 2025
Läs mer
  • Jobb & framgång

Snedtänkt: AI vs. Det personliga

  • 16 april, 2025
Läs mer
  • Jobb & framgång

Mina principer för pengar

  • 25 mars, 2025
Läs mer
  • Jobb & framgång

Besöksnäringen i Hemavan: utmaningar och möjligheter

  • 17 mars, 2025
Läs mer
  • Jobb & framgång

Lögnen om den stora friheten

  • 20 januari, 2025
4 kommentarer
  1. Isabel skriver:
    3 februari, 2025 kl. 11:04

    Hej! Jag älskar att läsa när du skriver om strategier för din business och dina sociala medier. Jag blev lite nyfiken på denna mening: “Jag är ett fan av omvänd storytelling och använder ett liknande taktiskt tänk när jag syr ihop inlägg i min instagramfeed, stories och blogg.” skulle du kunna utveckla lite mer konkret med vad du menar med “omvänd storytelling” hur visar det sig? Så glad att du fortfarande bloggar och hänger kvar här! Det är ett stort nöje att gå in och läsa dina inlägg.

    Med vänlig hälsning, Isabel

    Svara
  2. Maria skriver:
    2 februari, 2025 kl. 19:35

    Jag lämnade faktiskt Metas universum för två veckor sedan av ideologiska skäl. Men med det sagt är det ju lättare att sluta med något som man inte är speciellt beroende av. Jovisst, jag scrollade och bitvis inspirerades men mestadels blev humöret sämre av det content jag exponerades för. Jag saknar vissa kommunikationskanaler (se marketplace, reko-ringen etc) men samtidigt finns det oftast alternativ och om inte bör de kanske äga sin egna plattform också, så som denna blogg, för att vara hållbar. Meta etc är en korg att lägga sina ägg i och personligen gillar jag fler korgar.

    Svara
  3. Jenny skriver:
    1 februari, 2025 kl. 11:08

    Tror folk är för beroende av sociala medier, för insyltade i det beteendet för att lägga av och bojkotta även om man ogillar företaget.

    För vissa blir en bojkott enklare av att byta medium, t.ex. yngre som går till TikTok, YouTube och Snapchat istället.

    Men för de flesta över 30 så funkar inte den flytten eftersom det inte sker kollektivt. Alla dina vänner och följare är kvar på Instagram – och då blir valet bara ha eller inte ha Instagram. Och de flesta väljer då att ha kvar ändå.

    Scrollet är för mycket vana vid det här laget för att kunna låta bli, utom för de få som gör väldigt medvetna aktiva val med sin tid och raderar appen för andra anledningar som handlar om en själv och ens liv/livskvalitet. Fortfarande inte om företaget.

    Svara
  4. A-mamman skriver:
    31 januari, 2025 kl. 17:46

    Skrattade gott åt meningen om badbilder om du skulle följa algoritmen! Men jag säger tack, eftersom en bild på dig i baddräkt, mer färgglad än urringad, i mörkt vatten vid en iskant var det som fick mig att prova vinterbad för x antal år sen.
    Jag saknar IG-funktionen att kunna se senaste bilderna med en viss #, superbra när man vill spana in platser (hotell, stränder, städer) och jag tror jag tappade många av mina ”likes” när den funktionen försvann.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Sara Rönne
  • HEM
  • OM MIG
  • JOBBA MED MIG
  • HYR I JÄRVSÖ!
  • KATEGORIER
Sara Rönne. En blogg om frihet, upplevelser och äventyr

Input your search keywords and press Enter.

Vi använder cookies på vår webbplats för att ge dig den bästa upplevelsen genom att komma ihåg dina preferenser och återkommande besök. Genom att klicka på "Acceptera alla" samtycker du till användningen av ALLA cookies. Du kan dock besöka "Cookieinställningar" för att ge ett korrigera ditt samtycke.
Cookie inställningarAcceptera alla
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Alltid aktiverad
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieVaraktighetBeskrivning
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SPARA OCH ACCEPTERA