Jag skrev en spaning för året kopplat till omvärld och media som jag publicerade för cirka ett år sedan. Spaningen innehöll både AI och aspekter på sociala medier. Nu är det dags för en ny. Här är tre fenomen jag ser fram att följa under året:
Skit i det – det här är livet
Redan förra året var jag inne på den fula bildtrenden. Och det fortsätter även i år. Jag ska inte använda ordet fult, för sett till det bildmanéer som utvecklats från då – till nu – och som kommer fortsätta, så anses det fint. Det är ofixat. Med känsla av äkta. Långt från tillrättalagt.
Det är bara att kolla Brita Zackaris flöde på Instagram. ”Dåligt ljus”, udda vinklar, miljöer som inte är klassiskt bildsköna. Men skit i det: det här är livet. Den vinkeln av vad vi visar upp följer trenden att vi är ointresserade av folks liv, eller i alla fall den fina versionen av den. ”Ge mig lite äkthet tack”, är det som att vi alla önskar.
Mindre utifrån, mer inifrån
Vad tänker vi, vad tycker vi, vad uttrycker vi, vad står vi för? I de frågorna finns innehållet vi kommer se mer av. Det handlar inte längre om att visa upp eller att visa utifrån. Utan att visa mer inifrån. Att dela tankar, reflektioner, åsikter ja vad som helst. Ha något att säga. Inte bara en yta att visa.
Den här trenden började glöda för flera år sedan när det inte längre ”räckte” med att vara snygg och (ibland) smart för att vara någon. Man skulle helst ha en mörk historia, ha upplevt något jobbigt, för att vara intressant och ha något att berätta om – för att berättiga sin plats att vara snygg och intressant (och ibland smart). Som konsumenter är vi uttråkade, vi har sett alla marmorkök och solnedsgångsbilder och perfekta outfits och blablabla. Nu vill vi höra vad folk har att säga och skriva. Och det skriver du på Threads. Eller på substack. (Eller på din blogg).
Keep it real
Ju mer digitala vi blir desto mer vill och behöver vi stå med fötterna stadigt i jorden. Vi i mellanskiktet som är lite osäkra på oss själva och har FOMO för att vi inte kan det senaste AI-verktyget fattar inte det. Men tunga techprofiler, start up-folk och några andra grupper av folk som tröttnat på att följa efter strömmen vet redan. Keep it real. Vi är människor inte robotar.
Många kvinnor har redan börjat dreja, hålla på med artsy grejer och badat isvak. Nu kommer männen: techfolket åker på silent retreats och de som inte är ängsliga startar företag med fokus på hantverk. Knivslip eller snickargrejer. Inte minst: alla dessa klädföretag för män som vill hålla på med sådant som är praktiskt som annonserar padded flannel shirts och grejer på instagram. Vi vill se ut som att vi kan reda oss. Kanske ännu mer nu när det är kris.
Överlag går trenderna mot det som kan tyckas är mer lågmält. Det svulstiga är så jävla ute. Men det innebär inte alls att det är folkligt. Det finns enormt med utrymme att vara creddig, med symbolvärden och kultur som finns inbyggt i det vi gör, säger och bär.
För inte så länge sedan skrev jag om mattrender, med ursprungsmat som ett tydligt skeende. Läs det om du vill.
6 kommentarer
Är man mer självständig och redig om man har en ”padded flannel shirt” än om man har en fodrad flanellskjorta? ????????????
Hehe. I annonserna heter det alltid “padded flannel shirt”. Aldrig sett “fodrar flanellskjorta” i en annons.
Älskar dina trendspaningar! Kanske för att jag vill få bekräftat att mina egna trendspaningar stämmer?
LOL. Trendspaningar är alltid biased.
Intressanta spaningar ”Vi vill se ut som att vi kan reda oss.” – men hur mycket vi än klär oss för det ändamålet så landar vi ju tillslut i verkligheten. Frågan ”Kan vi reda oss (eller ser det bara ut som det)?” känns onekligen ganska nära till hands?
Har för övrigt gått två terminer på keramik- och drejkurs senast året. Rekommenderas starkt! ????
Det är väl som alltid tänker jag 🙂
Alla som har massa gadgets: används de?
Retorisk fråga.