Jag hjälper företag att fota för sociala medier, typ Instagram. Det är ett sätt att fotografera på som ger väldigt många bilder och mer specifikt bilder med fokus på storytelling. För att jobba framgångsrikt på sociala medier behövs bra content.
Bildinnehåll med storytelling
I söndags hade jag en arbetsdag med fokus på bildinnehåll, bildcontent, för en kund som jobbar med cykelställ och som nyligen börjat sin resa på Instagram. De har köpt bilder av mig tidigare och bygger sin sociala mediestrategi på att skapa längtan efter de aktiviteter som cykelställ möjliggör (och takräcken och biltillbehör). Därför var det inte bara bilder på själva cykelställen de önskade, utan allt det där andra. Cyklingen, cykelfikat, hänget, gemenskapen. Pirret efter cykling!
Vid det första tillfället plåtade jag när vi lastade fyra cyklar på bilen och åkte till Funäs för att cykla genom hösten. Min leverans på runt 50 bilder innehöll massa magiskt, och alla väder. Sedan plåtade jag vyer med gravelcykling i Årefjällen i solsken. Ovan är bilder från i söndags, strax före solnedgången.
Fota för sociala medier
Totalt sett har kunden fått nästan 200 bilder av mig. Antalet bilder är avgörande för en fotograf som fotar innehåll till sociala medier. Är man social media manager behöver man mycket content. Bilderna är smågodis som ska räcka till instafeeden och stories och övriga plattformar. Kanske även till webben där man varje produkt bildsätts med både produktbilder och miljöbilder. Fotograferar man bilder till en kampanj eller produktlansering så behövs hero images, produktbilder och därmed ett annat fokus.
Contentfotografering handlar om att vara snabb, att fota uttänkt och redigera operfekt, och att inkludera många olika locations och sammanhang och olika kompositioner. Jag vill inte leverera 90 bilder på samma sak. Jag vill leverera 90 bilder där i princip alla kan användas utan att det känns tråkigt. I söndags kombinerade vi fyra olika locations: bilder från en uppfart, i stadsmiljö, på ett cykligt fik och i terräng där det cyklas.
Bildformat för sociala medier
När jag fotar content till sociala medier så tänker jag på att formatet ska vara stående. Bilderna ska funka i formaten 4:5 för instagrams feed och 9:16 för stories. Jag inkluderar alltid luft i bilderna så att det kan beskäras. Och så plockar jag med liggande bilder ändå, för man vet ju aldrig, ibland händer det att bildinnehållet också ska användas till hemsidan och då har jag tänkt på det långt innan kunden har det. Luft krävs där med. Ofta beskärs bilderna kraftigt.
Som ensam content creator gillar jag att hålla mig till en typ av content. Jag kör nästan alltid foto. Att dubbelskapa, och inkludera rörligt, kräver mer struktur och mer planering för att hela tiden komma ihåg att inkludera viktiga saker i hela produktionen. Till exempel vinklar eller storytelling.
Just i söndags hade jag bara en modell: min kille. Han är bra på att ställa upp, särskilt när det gäller cykling. I den bästa av världar hade vi båda kunnat användas som modell och ibland jobbar jag så, eller inkluderar fler.
För nästan ett år sedan skrev jag om mina jobbuppdrag som egenföretagare. Klicka här för att läsa!
Och: varför jag tjänar mer pengar på mina kanaler än de som har MÅNGA fler följare.
Förra helgen gjorde jag förresten ett test: jag kollade hur en kampanjkod jag postade presterade. Visade sig att jag hade lika många köp från Instagram som en annan influencer med 100k följare. Det ska jag analysera vidare!