Sara Rönne
  • HEM
  • OM MIG
  • JOBBA MED MIG
  • HYR I JÄRVSÖ!
  • KATEGORIER
    • Livet med mera
    • Livet utomhus
    • Tips till Åre
    • Äventyrshuset & renovering
    • Gravel & stigcykling
    • Overlanding, snöskoter & fiske
    • Biohacking, hormoner & hälsa
    • Jobb & framgång
Instagram
Sara Rönne
Sara Rönne Sara Rönne
  • HEM
  • OM MIG
  • JOBBA MED MIG
  • HYR I JÄRVSÖ!
  • KATEGORIER
    • Livet med mera
    • Livet utomhus
    • Tips till Åre
    • Äventyrshuset & renovering
    • Gravel & stigcykling
    • Overlanding, snöskoter & fiske
    • Biohacking, hormoner & hälsa
    • Jobb & framgång
  • Jobb & framgång

Content fotograf

  • 3 november, 2022
  • Inga kommentater
Total
0
Shares
0
0
0

Jag hjälper företag att fota för sociala medier, typ Instagram. Det är ett sätt att fotografera på som ger väldigt många bilder och mer specifikt bilder med fokus på storytelling. För att jobba framgångsrikt på sociala medier behövs bra content.

Bildinnehåll med storytelling

I söndags hade jag en arbetsdag med fokus på bildinnehåll, bildcontent, för en kund som jobbar med cykelställ och som nyligen börjat sin resa på Instagram. De har köpt bilder av mig tidigare och bygger sin sociala mediestrategi på att skapa längtan efter de aktiviteter som cykelställ möjliggör (och takräcken och biltillbehör). Därför var det inte bara bilder på själva cykelställen de önskade, utan allt det där andra. Cyklingen, cykelfikat, hänget, gemenskapen. Pirret efter cykling!

Vid det första tillfället plåtade jag när vi lastade fyra cyklar på bilen och åkte till Funäs för att cykla genom hösten. Min leverans på runt 50 bilder innehöll massa magiskt, och alla väder. Sedan plåtade jag vyer med gravelcykling i Årefjällen i solsken. Ovan är bilder från i söndags, strax före solnedgången.

Fota för sociala medier

Totalt sett har kunden fått nästan 200 bilder av mig. Antalet bilder är avgörande för en fotograf som fotar innehåll till sociala medier. Är man social media manager behöver man mycket content. Bilderna är smågodis som ska räcka till instafeeden och stories och övriga plattformar. Kanske även till webben där man varje produkt bildsätts med både produktbilder och miljöbilder. Fotograferar man bilder till en kampanj eller produktlansering så behövs hero images, produktbilder och därmed ett annat fokus.

Contentfotografering handlar om att vara snabb, att fota uttänkt och redigera operfekt, och att inkludera många olika locations och sammanhang och olika kompositioner. Jag vill inte leverera 90 bilder på samma sak. Jag vill leverera 90 bilder där i princip alla kan användas utan att det känns tråkigt. I söndags kombinerade vi fyra olika locations: bilder från en uppfart, i stadsmiljö, på ett cykligt fik och i terräng där det cyklas.

Bildformat för sociala medier

När jag fotar content till sociala medier så tänker jag på att formatet ska vara stående. Bilderna ska funka i formaten 4:5 för instagrams feed och 9:16 för stories. Jag inkluderar alltid luft i bilderna så att det kan beskäras. Och så plockar jag med liggande bilder ändå, för man vet ju aldrig, ibland händer det att bildinnehållet också ska användas till hemsidan och då har jag tänkt på det långt innan kunden har det. Luft krävs där med. Ofta beskärs bilderna kraftigt.

Som ensam content creator gillar jag att hålla mig till en typ av content. Jag kör nästan alltid foto. Att dubbelskapa, och inkludera rörligt, kräver mer struktur och mer planering för att hela tiden komma ihåg att inkludera viktiga saker i hela produktionen. Till exempel vinklar eller storytelling.

Just i söndags hade jag bara en modell: min kille. Han är bra på att ställa upp, särskilt när det gäller cykling. I den bästa av världar hade vi båda kunnat användas som modell och ibland jobbar jag så, eller inkluderar fler.

För nästan ett år sedan skrev jag om mina jobbuppdrag som egenföretagare. Klicka här för att läsa!

Och: varför jag tjänar mer pengar på mina kanaler än de som har MÅNGA fler följare.

Förra helgen gjorde jag förresten ett test: jag kollade hur en kampanjkod jag postade presterade. Visade sig att jag hade lika många köp från Instagram som en annan influencer med 100k följare. Det ska jag analysera vidare!

Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Pin it 0
Relaterade ämnen
  • sociala medier
Sara

I believe in "träningsglädje" - to train happy. I believe in experiencing life and a thousand feelings in a pair of running shoes or on a bike - with sweat on my forehead. I don’t remember my personal bests but I remember all the feelings. The journey is the reward.

Tidigare inlägg
Föregående artikel
  • Jobb & framgång

Ordet jag vill förbjuda

  • 1 november, 2022
Läs mer
Nästa artikel
  • Jobb & framgång

Vad jag lärt mig den här veckan

  • 4 november, 2022
Läs mer
Förmodligen gillar du de här inläggen med
Läs mer
  • Jobb & framgång

Att destinationer samarbetar med influencers är självklart

  • 30 april, 2025
Läs mer
  • Jobb & framgång

Snedtänkt: AI vs. Det personliga

  • 16 april, 2025
Läs mer
  • Jobb & framgång

Mina principer för pengar

  • 25 mars, 2025
Läs mer
  • Jobb & framgång

Besöksnäringen i Hemavan: utmaningar och möjligheter

  • 17 mars, 2025
Läs mer
  • Jobb & framgång

Maximera mina sociala medier: såhär tänker jag

  • 31 januari, 2025
Läs mer
  • Jobb & framgång

Lögnen om den stora friheten

  • 20 januari, 2025
Läs mer
  • Jobb & framgång

Min dag om ett år

  • 14 januari, 2025
Läs mer
  • Jobb & framgång

Från döskallekällare till kontor

  • 3 januari, 2025

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Sara Rönne
  • HEM
  • OM MIG
  • JOBBA MED MIG
  • HYR I JÄRVSÖ!
  • KATEGORIER
Sara Rönne. En blogg om frihet, upplevelser och äventyr

Input your search keywords and press Enter.

Vi använder cookies på vår webbplats för att ge dig den bästa upplevelsen genom att komma ihåg dina preferenser och återkommande besök. Genom att klicka på "Acceptera alla" samtycker du till användningen av ALLA cookies. Du kan dock besöka "Cookieinställningar" för att ge ett korrigera ditt samtycke.
Cookie inställningarAcceptera alla
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Alltid aktiverad
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieVaraktighetBeskrivning
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SPARA OCH ACCEPTERA