Klockan är 21.47 en torsdagskväll i oktober och jag jobbar sent. Sitter uppe och skriver om hybrida arbetssätt och hybrida arbetsplatser. Det är mörkt ute och det smyger en ståtlig räv runt knuten. Elden som jag tände i kaminen i eftermiddags har brunnit ut för länge sedan men jag älskar att sitta här i soffan och skapa text och sätta strukturen för hur alltsammans ska landa på en hemsida för en av Midnattsbris kunder. Hybrida arbetssätt inkluderar ett friare sätt att tänka kring var man jobbar men också när man jobbar. Min bästa tid är nu, på kvällen. Också på morgonen, när jag inte lagt mig för sent kvällen innan.
Jag gick till frisören en förmiddag tidigare i veckan och jag tog en långlunch med en kollega en annan dag. Så det är inte synd om mig när jag jobbar kväll. De hybrida arbetssätten är snarare något jag längtat efter under lång tid. Äntligen är det fler än jag som jobbar såhär!
Hybridjobb och företagskultur
Texterna jag skriver baserar sig på intervjuer med experter på området. Och jag tar med mig särskilt en sak som sades som svar på en av alla mina frågor. Arbetskulturen och sättet vi jobbar på skapas inte av sig självt. Det måste vi själva sätta spelreglerna för.
Har ni gjort det på den arbetsplats där du är, om du känner igen dig i hybridjobbandet?
Jag har alltid varit intresserad av företagskultur. Just den där ibland odefinierbara kulturen som liksom känns i luften, har varit avgörande för huruvida jag valt att börja på en arbetsplats – eller om jag ens stannat kvar. Plus den där detaljen att jag just nu känner att det är stört omöjligt att jobba på ett ställe där jag måste ha tre veckors ledigt i juli. Företagskulturen sipprar igenom väldigt mycket i hur man hybridjobbar. Alla svaga länkar blir extra synliga i högen med aviseringar, trådar, mailkultur och hur man hör av sig och förväntas få svar utanför office hours.
På hotellet där jag jobbade som marknadschef satte vi en tydlig spelregel och det var att inte höra av sig med dåliga nyheter och negativa mail på helger och högtider. Eftersom hotellbranschen inte har vanliga office hours så passade mitt sätt att jobba på väldigt bra även före pandemin. Vi jobbade som mest när det var helger, lov och högtider. Men de trista mailen fick faktiskt vänta till vardagarna. Det gav lugn och återhämtning.
Jag behöver skaffa en ringlight för mina digitala möten snarare än för mina selfies. Bra ljud har jag redan, men ljuset hemma hos mig är sisådär och det blir inte bättre med vintermörkret. Och nu när jag förstått storheten i Microsoft Power platform vill jag genast börja automatisera så att faktuaunderlagen från min kille direkt kan översättas till fakturor. Särskilt när ett vvs-jobb hos en kund också inkluderar 43 inköp av material. Hur trevlig låter förresten Teams när man beskriver det som en samarbetsplattform. Jag vill ha Microsoft Teams till allt i livet tack! Gärna för städ och nästa IKEA-beställning med gardinskenor för taket också tack.
Vad är dina bästa tips för hybrida möten? Hur gör du och dina kollegor? Har ni något tips som fungerar särskilt bra?
2 kommentarer
Under pandemin med flera perioder med ”totalt kontorsförbud” har det fungerat bra, även för mig som bytte jobb (jag hann vara inne på lite upplärning på nya stället innan det stängde ner den gången). Men nu är det nästan svårare rent socialt, då vi ska vara på kontoret halva tiden och har färre avstämningar och fikastunder digitalt. Det blir en blandning av fysisk och digital närvaro som ibland känns bra men ibland som att det varken blir hackat eller malet.
Ja, det krävs ett tydligare ledarskap och mer tankekraft när arbetsplatsen är hybrid. Det händer inte av sig självt.