Jag har skrivit några inlägg om min omsättning som egen företagare och jag länkar dem längre ner om du är nyfiken. Som ett ytterligare steg i att analysera mina intäkter och räkna på effektivitet, vad jag borde utveckla och så vidare så har jag inspekterat min omsättning i det affärsområde som min roll som digital påverkare utgör. Dvs: vad andra bolag betalar mig för att jag ska prata om dem i mina kanaler. Eller vad jag tjänar som influencer, om man ska uttrycka det som kvällspressen.
Är du intresserad av yrket influencer så ska du fortsätta läsa detta inlägg. Är du det inte alls och du vet med dig om att du kan uppfatta mig som dryg som kommer slänga mig med en del branschspecifika begrepp så ska du klicka dig vidare till andra inlägg istället!
Det är inte helt enkelt att räkna på hur stor del av min arbetsvardag jag tillägnar content creation. Allt går hand i hand. Jag är duktig på att skapa innehåll och bygga personligt varumärke vilket gynnar min yrkesroll som influencer. Men mycket kunskap och framförallt affärsmannaskapet i det kommer från mina andra roller: som marknadschef, affärsutvecklare och alla labels jag kan tillskriva det jag gör. Jag är en skarp analytiker vilket gynnar både mig, mina samarbetspartners på bloggen men också mina uppdragsgivare som aldrig syns i mina kanaler.
Jag har höftat lite och under mina tidigare sex år så har jag lagt ca 8 timmar i veckan på mina primära SoMe-plattformar vilka är den här bloggen och Instagram. Dvs 20% av min arbetstid om man räknar med att den är en vanlig heltid.
För helåret 2021 fakturerade jag ca 225 000 kr (ex moms) varav summan var 0 under fyra av årets månader. Så det är inte en omsättning som är jämnt fördelad under året.
225 000 kr (ex moms) är vad jag omsatt på en dag i veckan-jobb under åtta månader 2021. För Q1 2022 fakturerar jag 90 000 kr (ex moms) och ytterligare 100 000 kr (ex moms) är sedan tidigare insålt för Q2. Så med största sannolikhet kommer min omsättning som influencer att kraftigt öka för helåret 2022 när det är dags att summera. Om andra halvåret 2022 blir liknande årets första halvår så levererar helåret 360 000 kr (ex moms) i omsättning. I teorin.
Jag har dessutom drygt 15 månaders erfarenhet av försäljning av egna produkter i mina kanaler vilket är avhänget min yrkesroll som influencer och om jag inkluderar den försäljningen så är den totala siffran 325 000 kr (ex moms) för helåret 2021.
Och nu kommer det intressanta: jag har 11,4k följare på Instagram och runt 40 000 besök per månad på bloggen. Trafiken varierar och är mindre ibland och går upp under vissa perioder och när jag annonserar inlägg till nya målgrupper. Och JA: klart jag annonserar! Jag driver företag. Vad är ett företag utan en marknadsplan och en budget för sin marknadsföring? Ibland är jag sämre på att jobba med min marknadsföring vilket jag varit större delen av 2021 och 2022. Note to self: gör om, gör rätt!
Det är uppenbart att jag omsätter mer pengar på mina kanaler än många, många profiler som har fler än 100k följare.
Varför?
Enkelt: för att jag är mer strategisk och är mer kunnig om affärsmannaskap. Mina kanaler konverterar ofta bättre än konton som är mycket större (enligt e-handlare som jobbar med mig och andra profiler och därför kan jämföra) och jag har en hög andel följaresom verkligen följer mig på riktigt. Mina följare (DU SOM FÖLJER!) checkar in hos mig ofta.
Den siffran på lojalitet räknar du ut genom att dela exponeringar med nådda konton (siffrorna finns i statistiken på ditt Instagramkonto).
Jag ser ofta folk i influencergrupper på Facebook snacka om antal följare och reach och vad man ska ta betalt utifrån det. Jag prissätter inte utifrån det. Jag prissätter utifrån förmågan att kunna engagera. Skapa lojalitet. Min målgrupp är högutbildade och hälsoaktiva kvinnor och en och annan man som hakar på. Jag prissätter också utifrån min tydlighet som profil och hur “sticky” jag är.
Min strategi är att tjäna pengar på samarbeten över tid. Jag vill inte göra enstaka nedslag med många brands. Jag vill jobba med varumärken jag använder över en längre period. Ett kvartal är kort tid. En säsong (typ sex månader) rimlig och ett år helt klart optimalt.
När jag hade min pod Träningsglädje TALKS (2013-2019) hade jag vid nåra tillfällen helårsavtal med sponsorer. Den mäktiga känslan när jag skrev på ett helårsavtal på en kvarts miljon för en helhet med pod, blogg och Instagram minns jag fortfarande. Och det är i just den kombon, det aggregerade värdet jag kan skapa och förmågan att ha erfarenhet nog att förstå vad kunden vill få ut av samarbetet över tid och leverera det, som det avtalet signerades.
Att vara influencer är att driva företag. Framgångsrika företag har koll på vad som behövs: affärsplan, budget, sälj, marknadsföring, produktutveckling… och så själva leveransen av det man säljer förstås. Jag hör många prata om att man gör så mycket som influencer, man fotar och skriver och klipper och redigerar. Och det gör man ju också: när man levererar tjänsten eller produkten som kunden köpt. Men det har väldigt lite med affärsmannaskapet att göra.
Men när man affärsutvecklar så styr man skeppet åt den riktning man vill. Är man ung eller oerfaren inom företagande och affärsmannaskap så finns det så extremt mycket att lära och det märks i alla led. Sett till siffrorna – eller sett till sin kriskommunikation till exempel. Sett till det mesta, om jag ska vara ärlig.
Skulle jag kunna leva på enbart mina kanaler och mitt yrke som influencer? Sett till 2021 års omsättning kan jag det: 225 000 kr (ex moms) är vad jag omsätter på 20% av en heltid och skulle jag jobba 100% så är det i teorin möjligt att omsätta mer än en miljon om intäkterna och arbetsinsatsen är linjär. Nu tror jag inte att det funkar så, och dessutom skulle det vara riktigt tråkigt att bara jobba med mig själv. Det är trots allt mixen av uppdrag som gör att jag har roligt. Och framförallt: som gör mig smartare!
Nyfiken på att läsa mer?
Mina uppdrag som egenföretagare
Jobbhösten 2021: om omsättningen i mitt företag
15 kommentarer
Hej ???????? har du något mätvärde på vilken nivå/siffra som visar på ”bra” lojalitet? Ex har du 3 som siffra är det bra, 5 är mycket bra etc.
Grym är du!
/Hanna
Hej Hanna! Ja, på Instagram kan du dela antalet exponeringar med hur många konton du nått. Lyssna mer om det i podden We are influencers med Sara Öhman – hon analyserar SoMe och är duktig!
All reklam jag (och alla andra) utsätts för dagligen står mig ärligt talat upp i halsen. Det spelar ingen som helst roll hur bra eller dåliga samarbeten är, jag behöver i princip aldrig det som samarbetet/reklamen handlar om. Det har tagit några år men nu är mitt sug efter konsumtion nästan helt borta, och jag älskar det. Jag handlar mat jag är sugen på att äta och laga, böcker finns på biblioteket, jag använder de kläder jag har i garderoben, behöver inte avancerad hudvård osv. Det hade varit kul med en framtidsspaning av dig Sara, hur kommer influenceryrket och våra konsumtionsmönster se ut i framöver. Är det bara jag som har tröttnat?
jag tror vi tröttnar i perioder, men inte över tid. trots att vill vi konsumera det som ger oss värde, oavsett om det är en upplevelse, produkt eller tjänst. influenceryrket handlar inte om konsumtion per definition, utan om påverkan.
Ja, sant, det handlar om påverkan. Men jag tycker ändå det bottnar i att få människor att konsumera, såklart inte bara prylar, även upplevelser och tjänster. Både influencern och företaget vill ju primärt tjäna pengar.
helt rätt, givet om upplevelser ingår i begreppet konsumtion.
men såhär tänker jag: influencers som lägger extremt många timmar per vecka på sina kanaler – att inspirera andra, tipsa om grejer (behöver ej vara prylar utan life hacks) och vara allmänt härliga att följa behöver ju också få något tillbaks på det. det här yrket är ingen välgörenhet. och om den som konsumerar detta innehåll inte är villig att betala för det (vilket få personer är även om patreon-tjänster ökar), ja – då måste pengarna komma från företag som vill ge lön för mödan.
visst kan man läsa en bok istället. en bok som skrivits av författare som man köpt eller lånat på bibliotek. men låna kan man bara göra om man betalar skatt och då måste man jobba för företag som konsumerar något som en kund vill köpa. ja du fattar var jag vill komma. allt handlar om konsumtion oavsett om det är intryck eller prylar. vad skulle du önska istället? min fråga är nyfiken och uppriktig!
Du vet otroligt mycket mer om influencerbranchen än vad jag vet. Jag förstår att det ligger otroligt mycket jobb bakom reklaminlägg och det ska självklart influencern få betalt för. Det jag är frågande till är viljan att konsumera och viljan att pusha för mer konsumtion. Men det är troligt att jag är en minoritet när det kommer till detta ämne. Det kan vara som du säger, människor vill generellt konsumera över tid även om man kanske minskar sin konsumtion i perioder.
Tycker detta är ett så intressant ämne! Behöver vi inte konsumtion då? (När jag menar konsumtion menar jag inte enbart produkter utan också tjänster, allt från coaching och personlig utveckling till annat som utvecklar och berikar). Eller vad ska driva runt allt? Förut var allting en fråga om överlevnad: varje dag gick ut på att alla skulle vara friska och säkerställa att det fanns mat på bordet både idag och imorgon. Livet var strävsamt. Idag har vi förflyttat oss från det långt bort till andra sidan av spektrat. Men istället för fokus på var vi inte ska vara/göra: vad hade du helst önskat att vi fokuserade på och placerade oss? Vad ska sociala medier innehålla?
All konsumtion kan såklart inte försvinna, men jag röstar verkligen för en sundare balans. Jag gillar att läsa om människors dagar, tankar, åsikter, reflektioner utan fokus på att något måste konsumeras. Om influencern får bra betalt för få sponsrade inlägg kanske det kan finnas utrymme för inlägg utan uppmaning till konsumtion.
Låter som en fin tanke med bra balans!
tack att du dela detta! men har du ett huvudjobb också eller?
Ja det är ju det jag skriver i texten: detta är bara 20%, resterande 80% har jag andra kunder och gör annat – fast liknande – inom digital marknadsföring.
Tycker det är intressant att läsa om “influencerbranschen”. Tack för att du delar med dig. 🙂
Hej Hanna! Kul att du gillar, och tack för din kommentar! 🙂