Sara Rönne
  • HEM
  • OM MIG
  • JOBBA MED MIG
  • HYR I JÄRVSÖ!
  • KATEGORIER
    • Livet med mera
    • Livet utomhus
    • Tips till Åre
    • Äventyrshuset & renovering
    • Gravel & stigcykling
    • Overlanding, snöskoter & fiske
    • Biohacking, hormoner & hälsa
    • Jobb & framgång
Instagram
Sara Rönne
Sara Rönne Sara Rönne
  • HEM
  • OM MIG
  • JOBBA MED MIG
  • HYR I JÄRVSÖ!
  • KATEGORIER
    • Livet med mera
    • Livet utomhus
    • Tips till Åre
    • Äventyrshuset & renovering
    • Gravel & stigcykling
    • Overlanding, snöskoter & fiske
    • Biohacking, hormoner & hälsa
    • Jobb & framgång
cyklist står med sin mtb-cykel
  • Jobb & framgång

Varför jag tjänar mer på mina sociala medier än andra som har fler följare

  • 28 mars, 2022
  • 15 kommentarer
Total
0
Shares
0
0
0

Jag har skrivit några inlägg om min omsättning som egen företagare och jag länkar dem längre ner om du är nyfiken. Som ett ytterligare steg i att analysera mina intäkter och räkna på effektivitet, vad jag borde utveckla och så vidare så har jag inspekterat min omsättning i det affärsområde som min roll som digital påverkare utgör. Dvs: vad andra bolag betalar mig för att jag ska prata om dem i mina kanaler. Eller vad jag tjänar som influencer, om man ska uttrycka det som kvällspressen.

Är du intresserad av yrket influencer så ska du fortsätta läsa detta inlägg. Är du det inte alls och du vet med dig om att du kan uppfatta mig som dryg som kommer slänga mig med en del branschspecifika begrepp så ska du klicka dig vidare till andra inlägg istället!

Det är inte helt enkelt att räkna på hur stor del av min arbetsvardag jag tillägnar content creation. Allt går hand i hand. Jag är duktig på att skapa innehåll och bygga personligt varumärke vilket gynnar min yrkesroll som influencer. Men mycket kunskap och framförallt affärsmannaskapet i det kommer från mina andra roller: som marknadschef, affärsutvecklare och alla labels jag kan tillskriva det jag gör. Jag är en skarp analytiker vilket gynnar både mig, mina samarbetspartners på bloggen men också mina uppdragsgivare som aldrig syns i mina kanaler.

Jag har höftat lite och under mina tidigare sex år så har jag lagt ca 8 timmar i veckan på mina primära SoMe-plattformar vilka är den här bloggen och Instagram. Dvs 20% av min arbetstid om man räknar med att den är en vanlig heltid.

För helåret 2021 fakturerade jag ca 225 000 kr (ex moms) varav summan var 0 under fyra av årets månader. Så det är inte en omsättning som är jämnt fördelad under året.

225 000 kr (ex moms) är vad jag omsatt på en dag i veckan-jobb under åtta månader 2021. För Q1 2022 fakturerar jag 90 000 kr (ex moms) och ytterligare 100 000 kr (ex moms) är sedan tidigare insålt för Q2. Så med största sannolikhet kommer min omsättning som influencer att kraftigt öka för helåret 2022 när det är dags att summera. Om andra halvåret 2022 blir liknande årets första halvår så levererar helåret 360 000 kr (ex moms) i omsättning. I teorin.

Jag har dessutom drygt 15 månaders erfarenhet av försäljning av egna produkter i mina kanaler vilket är avhänget min yrkesroll som influencer och om jag inkluderar den försäljningen så är den totala siffran 325 000 kr (ex moms) för helåret 2021.

Och nu kommer det intressanta: jag har 11,4k följare på Instagram och runt 40 000 besök per månad på bloggen. Trafiken varierar och är mindre ibland och går upp under vissa perioder och när jag annonserar inlägg till nya målgrupper. Och JA: klart jag annonserar! Jag driver företag. Vad är ett företag utan en marknadsplan och en budget för sin marknadsföring? Ibland är jag sämre på att jobba med min marknadsföring vilket jag varit större delen av 2021 och 2022. Note to self: gör om, gör rätt!

Det är uppenbart att jag omsätter mer pengar på mina kanaler än många, många profiler som har fler än 100k följare.

Varför?

Enkelt: för att jag är mer strategisk och är mer kunnig om affärsmannaskap. Mina kanaler konverterar ofta bättre än konton som är mycket större (enligt e-handlare som jobbar med mig och andra profiler och därför kan jämföra) och jag har en hög andel följaresom verkligen följer mig på riktigt. Mina följare (DU SOM FÖLJER!) checkar in hos mig ofta.

Den siffran på lojalitet räknar du ut genom att dela exponeringar med nådda konton (siffrorna finns i statistiken på ditt Instagramkonto).

Jag ser ofta folk i influencergrupper på Facebook snacka om antal följare och reach och vad man ska ta betalt utifrån det. Jag prissätter inte utifrån det. Jag prissätter utifrån förmågan att kunna engagera. Skapa lojalitet. Min målgrupp är högutbildade och hälsoaktiva kvinnor och en och annan man som hakar på. Jag prissätter också utifrån min tydlighet som profil och hur “sticky” jag är.

Min strategi är att tjäna pengar på samarbeten över tid. Jag vill inte göra enstaka nedslag med många brands. Jag vill jobba med varumärken jag använder över en längre period. Ett kvartal är kort tid. En säsong (typ sex månader) rimlig och ett år helt klart optimalt.

När jag hade min pod Träningsglädje TALKS (2013-2019) hade jag vid nåra tillfällen helårsavtal med sponsorer. Den mäktiga känslan när jag skrev på ett helårsavtal på en kvarts miljon för en helhet med pod, blogg och Instagram minns jag fortfarande. Och det är i just den kombon, det aggregerade värdet jag kan skapa och förmågan att ha erfarenhet nog att förstå vad kunden vill få ut av samarbetet över tid och leverera det, som det avtalet signerades.

Att vara influencer är att driva företag. Framgångsrika företag har koll på vad som behövs: affärsplan, budget, sälj, marknadsföring, produktutveckling… och så själva leveransen av det man säljer förstås. Jag hör många prata om att man gör så mycket som influencer, man fotar och skriver och klipper och redigerar. Och det gör man ju också: när man levererar tjänsten eller produkten som kunden köpt. Men det har väldigt lite med affärsmannaskapet att göra.

Men när man affärsutvecklar så styr man skeppet åt den riktning man vill. Är man ung eller oerfaren inom företagande och affärsmannaskap så finns det så extremt mycket att lära och det märks i alla led. Sett till siffrorna – eller sett till sin kriskommunikation till exempel. Sett till det mesta, om jag ska vara ärlig.

Skulle jag kunna leva på enbart mina kanaler och mitt yrke som influencer? Sett till 2021 års omsättning kan jag det: 225 000 kr (ex moms) är vad jag omsätter på 20% av en heltid och skulle jag jobba 100% så är det i teorin möjligt att omsätta mer än en miljon om intäkterna och arbetsinsatsen är linjär. Nu tror jag inte att det funkar så, och dessutom skulle det vara riktigt tråkigt att bara jobba med mig själv. Det är trots allt mixen av uppdrag som gör att jag har roligt. Och framförallt: som gör mig smartare!

Nyfiken på att läsa mer?

Äkta vs. Köpta samarbeten

Mina uppdrag som egenföretagare

Jobbhösten 2021: om omsättningen i mitt företag

 

Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Pin it 0
Relaterade ämnen
  • influencer marketing
Sara

I believe in "träningsglädje" - to train happy. I believe in experiencing life and a thousand feelings in a pair of running shoes or on a bike - with sweat on my forehead. I don’t remember my personal bests but I remember all the feelings. The journey is the reward.

Tidigare inlägg
Föregående artikel
  • Äventyrshuset & renovering

Var det någon som sa helg?

  • 27 mars, 2022
Läs mer
Nästa artikel
  • Jobb & framgång

Livet just nu

  • 4 april, 2022
Läs mer
Förmodligen gillar du de här inläggen med
Läs mer
  • Jobb & framgång

Att destinationer samarbetar med influencers är självklart

  • 30 april, 2025
Läs mer
  • Jobb & framgång

Snedtänkt: AI vs. Det personliga

  • 16 april, 2025
Läs mer
  • Jobb & framgång

Mina principer för pengar

  • 25 mars, 2025
Läs mer
  • Jobb & framgång

Besöksnäringen i Hemavan: utmaningar och möjligheter

  • 17 mars, 2025
Läs mer
  • Jobb & framgång

Maximera mina sociala medier: såhär tänker jag

  • 31 januari, 2025
Läs mer
  • Jobb & framgång

Lögnen om den stora friheten

  • 20 januari, 2025
Läs mer
  • Jobb & framgång

Min dag om ett år

  • 14 januari, 2025
Läs mer
  • Jobb & framgång

Från döskallekällare till kontor

  • 3 januari, 2025
15 kommentarer
  1. Pingback: Jag har stängt mitt företagsår. Såhär gick det! - Sara Rönne
  2. Hanna skriver:
    17 april, 2022 kl. 13:03

    Hej ???????? har du något mätvärde på vilken nivå/siffra som visar på ”bra” lojalitet? Ex har du 3 som siffra är det bra, 5 är mycket bra etc.

    Grym är du!
    /Hanna

    Svara
    1. Sara skriver:
      17 april, 2022 kl. 15:57

      Hej Hanna! Ja, på Instagram kan du dela antalet exponeringar med hur många konton du nått. Lyssna mer om det i podden We are influencers med Sara Öhman – hon analyserar SoMe och är duktig!

      Svara
  3. Malin skriver:
    2 april, 2022 kl. 10:18

    All reklam jag (och alla andra) utsätts för dagligen står mig ärligt talat upp i halsen. Det spelar ingen som helst roll hur bra eller dåliga samarbeten är, jag behöver i princip aldrig det som samarbetet/reklamen handlar om. Det har tagit några år men nu är mitt sug efter konsumtion nästan helt borta, och jag älskar det. Jag handlar mat jag är sugen på att äta och laga, böcker finns på biblioteket, jag använder de kläder jag har i garderoben, behöver inte avancerad hudvård osv. Det hade varit kul med en framtidsspaning av dig Sara, hur kommer influenceryrket och våra konsumtionsmönster se ut i framöver. Är det bara jag som har tröttnat?

    Svara
    1. Sara skriver:
      2 april, 2022 kl. 17:23

      jag tror vi tröttnar i perioder, men inte över tid. trots att vill vi konsumera det som ger oss värde, oavsett om det är en upplevelse, produkt eller tjänst. influenceryrket handlar inte om konsumtion per definition, utan om påverkan.

      Svara
      1. Malin skriver:
        3 april, 2022 kl. 09:05

        Ja, sant, det handlar om påverkan. Men jag tycker ändå det bottnar i att få människor att konsumera, såklart inte bara prylar, även upplevelser och tjänster. Både influencern och företaget vill ju primärt tjäna pengar.

        Svara
        1. Sara skriver:
          4 april, 2022 kl. 13:54

          helt rätt, givet om upplevelser ingår i begreppet konsumtion.
          men såhär tänker jag: influencers som lägger extremt många timmar per vecka på sina kanaler – att inspirera andra, tipsa om grejer (behöver ej vara prylar utan life hacks) och vara allmänt härliga att följa behöver ju också få något tillbaks på det. det här yrket är ingen välgörenhet. och om den som konsumerar detta innehåll inte är villig att betala för det (vilket få personer är även om patreon-tjänster ökar), ja – då måste pengarna komma från företag som vill ge lön för mödan.
          visst kan man läsa en bok istället. en bok som skrivits av författare som man köpt eller lånat på bibliotek. men låna kan man bara göra om man betalar skatt och då måste man jobba för företag som konsumerar något som en kund vill köpa. ja du fattar var jag vill komma. allt handlar om konsumtion oavsett om det är intryck eller prylar. vad skulle du önska istället? min fråga är nyfiken och uppriktig!

          Svara
          1. Malin skriver:
            4 april, 2022 kl. 21:38

            Du vet otroligt mycket mer om influencerbranchen än vad jag vet. Jag förstår att det ligger otroligt mycket jobb bakom reklaminlägg och det ska självklart influencern få betalt för. Det jag är frågande till är viljan att konsumera och viljan att pusha för mer konsumtion. Men det är troligt att jag är en minoritet när det kommer till detta ämne. Det kan vara som du säger, människor vill generellt konsumera över tid även om man kanske minskar sin konsumtion i perioder.

            Svara
            1. Sara skriver:
              5 april, 2022 kl. 08:13

              Tycker detta är ett så intressant ämne! Behöver vi inte konsumtion då? (När jag menar konsumtion menar jag inte enbart produkter utan också tjänster, allt från coaching och personlig utveckling till annat som utvecklar och berikar). Eller vad ska driva runt allt? Förut var allting en fråga om överlevnad: varje dag gick ut på att alla skulle vara friska och säkerställa att det fanns mat på bordet både idag och imorgon. Livet var strävsamt. Idag har vi förflyttat oss från det långt bort till andra sidan av spektrat. Men istället för fokus på var vi inte ska vara/göra: vad hade du helst önskat att vi fokuserade på och placerade oss? Vad ska sociala medier innehålla?

              Svara
              1. Malin skriver:
                5 april, 2022 kl. 21:11

                All konsumtion kan såklart inte försvinna, men jag röstar verkligen för en sundare balans. Jag gillar att läsa om människors dagar, tankar, åsikter, reflektioner utan fokus på att något måste konsumeras. Om influencern får bra betalt för få sponsrade inlägg kanske det kan finnas utrymme för inlägg utan uppmaning till konsumtion.

                Svara
                1. Sara skriver:
                  5 april, 2022 kl. 23:37

                  Låter som en fin tanke med bra balans!

  4. SonjaS skriver:
    29 mars, 2022 kl. 06:40

    tack att du dela detta! men har du ett huvudjobb också eller?

    Svara
    1. Sara skriver:
      29 mars, 2022 kl. 07:49

      Ja det är ju det jag skriver i texten: detta är bara 20%, resterande 80% har jag andra kunder och gör annat – fast liknande – inom digital marknadsföring.

      Svara
  5. Hannas krypin skriver:
    28 mars, 2022 kl. 18:50

    Tycker det är intressant att läsa om “influencerbranschen”. Tack för att du delar med dig. 🙂

    Svara
    1. Sara skriver:
      28 mars, 2022 kl. 19:18

      Hej Hanna! Kul att du gillar, och tack för din kommentar! 🙂

      Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Sara Rönne
  • HEM
  • OM MIG
  • JOBBA MED MIG
  • HYR I JÄRVSÖ!
  • KATEGORIER
Sara Rönne. En blogg om frihet, upplevelser och äventyr

Input your search keywords and press Enter.

Vi använder cookies på vår webbplats för att ge dig den bästa upplevelsen genom att komma ihåg dina preferenser och återkommande besök. Genom att klicka på "Acceptera alla" samtycker du till användningen av ALLA cookies. Du kan dock besöka "Cookieinställningar" för att ge ett korrigera ditt samtycke.
Cookie inställningarAcceptera alla
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Alltid aktiverad
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieVaraktighetBeskrivning
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SPARA OCH ACCEPTERA