”Du är så uttänkt” utbrast en journalist mitt i en intervju med mig och det är möjligt men det finns inget annat sätt att vara mig på. Jag är som jag är och förställer mig varken i verkliga livet eller i det digitala livet. Däremot tror jag att jag uppfattas på en mängd olika sätt beroende på vilka glasögon du som följare har på dig. Världen uppfattas inte på ett och samma sätt av oss människor. Världen uppfattas på lika många sätt som det finns människor.
Jag har bloggat i 15 år och har instagrammat sedan den plattformen lanserades. Jag har alltid gjort allting både genuint och medvetet. Mina kanaler har aldrig fungerat som dagböcker men jag har alltid haft ett budskap jag velat dela.
I 14 år handlade mitt digitala liv om träning men sedan drygt ett år tillbaka har jag min tagline: frihet, upplevelser och äventyr. Den röda tråden är min nisch.
I ungefär tio år har jag haft en produktionsplan för mina kanaler; dvs en plan framåt för vad jag vill posta och när. Jag brukar tänka i tvåveckorscykler och gör planen dels för min egen skull för att kunna bearbeta texter och tankar innan jag skriver dem. Men planen är också för dig som läser så att det blir en bra mix av innehåll. Vissa texter är optimerade utifrån SEO och attraherar stora mängder besökare som inte brukar läsa min blogg. Andra inlägg är verkligen här och nu och inte särskilt mycket att spara inför framtiden.
Här är inlägget som genererar flest klick från Google!
Jag har ofta utvecklingssamtal med andra content-fokuserade personer som har en förmåga att se in i framtiden, kan analysera mönster och som tänker mycket på text, bild och form.
På en workation i Dalarna slog det mig att jag vill få in mer kontraster i mitt bildspråk. Jag har inget uttänkt bildflöde sett till nyans eller färgton. Men däremot vill jag att det ska krocka lite i bilden. Därför har jag ofta utsläppt hår när jag plåtar mig vid min äventyrsbil. Eller en färg som poppar i en miljö som är svartvit. Därför har jag gärna pälsmössa tillsammans med mina slitna skidbrallor eller keps och klänning samtidigt. Det är inte enbart för bildens skulle: utan för att det definierar mig som person.
På en annan workation på Gotland i våras så definierade jag mina fem content pillars som jag baserar det mesta av mitt innehåll utifrån främst på instagram. Bloggen är friare, här finns det mer utrymme för mig, men på Instagram gäller andra regler (algoritmen) och eftersom mitt konto och min blogg är kommersiella så är det självklart att jag är medveten om spelplanen och optimerar min insats i spelet i enlighet med mina personliga värderingar.
Mina fem content pillars är:
Champagnelivet
Ledartröjan
Manligt & motor
Svett
Sensualitet
Mitt innehåll baseras sig alltså inte på konkreta saker som skidåkning eller matlagning utan det är värdeord som står för en massa viktiga grejer som utgör mig, Sara.
Champagnelivet är hela mitt väsen som jag sammanfattar som ”jag gillar vardag men tar den helst i små doser” eller som det står i bion till min Instagram ”oops did I buy Champagne instead of milk again”.
Ledartröjan är osynlig men det går verkligen att applicera den på de flesta profiler du följer i sociala medier. Vilka som har den eller vilka som inte har den. Det som definierar min imaginära ledartröja är att jag återkommande använder ordet framgång. Det lustiga är att jag sällan definierar min framgång men eftersom jag skriver ordet så förknippas jag också med det. Annat som fuller min ledartröja med innehåll är att jag skriver om pengar och investeringar och jag lyfter fram det jag gör bra och lyckas med. Jag är inte unik med att göra bra grejer i livet men jag utmanar jante och säger det högt.
Manligt och motor är ett spännande område jag verkligen tagit mer plats inom de senaste åren. Det är viktigt för mig som tjej att visa andra tjejer att man inte behöver vara kille för att köra pickup, lära sig nya sporter, vinscha upp bryggor eller snickra saker. Mitt champagneliv behöver manligt och motor som en motpol. Jag är kapabel.
Svett är ursprungsnisch och den vill jag behålla. Springa långt, lyfta tungt, cykla i mörker. Sådant, du vet!
Och så har vi mitt sista content pillar. Sensualitet. Den behövs också för annars blir jag en manhaftig kapabel jäkel som kan allt. Men jag älskar det kvinnliga och sensuella och vill få med den också.
Jag har en teoretisk fördelning på mina fem trådar:
25% Champagnelivet
25% Ledartröjan
15% Manligt & motor
20% Svett
15% Sensualitet
Jag älskar att ha denna plan att utgå från. Det är jag. Jag är det. Det handlar inte om att varannan post ska vara det ena eller det andra utan ofta kan allting samsas i både text och bild fast olika mycket. För mig är det lika naturligt att ha en plan för min närvaro i sociala medier som det är att ha en plan för när jag lagar mat. Fast då kallas det recept. Same same.
Lyssna gärna på podden Va fan håller jag på med. Jag är inbjuden som hemlig gäst och vi pratar mycket just om detta!
2 kommentarer
Blir svettig bara av att läsa hur väl organiserad genomtänkt och planerad du är. En förebild. Men sjukt att det är sju recept med kokosmjölk som kommer upp i google… passar det under sensualitet eller ledartröjan? 😀
Haha nej det inlägget tillhör dåtiden!
Min blogg är min business, så för mig är det självklart att jag har en smart affärsplan!