Jag lyssnade på ett podavsnitt av We are Influencers med gästen Jennifer Sandström och blev inspirerad att dela med mig av lite siffror och statistik från min blogg traningsgladje.se.
Jag brukar säga att av all tid jag lägger på mina digitala kanaler så ska hälften bestå av engagemang på andras kanaler (vilket ger indirekt trafik till mig själv) – och så är det högt prioriterat att jag analyserar min egen trafik och beteenden på min sajt för att göra saker smartare.
Jag har skrivit runt 7 700 blogginlägg under mina 13 år som bloggare och har ca 60 000 kommentarer vilket innebär att jag har runt 8 kommentarer per inlägg. Antalet kommentarer har minskat – till följd av att vi konsumerar allt mer innehåll via mobilen. Sedan ett halvår tillbaka har jag därför lagt till en hjärtsymbol så att det ska vara enklare att visa engagemang – vilket är en oerhörd värdefull input för mig.
Kommentarer och klick på det där hjärtat är en snabb och enkel indikator på vad ni engagerar er i. Det behöver däremot inte automatiskt betyda att det är de inläggen som får mest trafik.
Det senaste 12 månaderna har jag haft som mest trafik i juli 2018 (70 000 besök) och januari 2019 (60 000 besök).
Julisiffrorna förvånar mig eftersom min blogg brukar historiskt sett generera som mest trafik i augusti och januari, men i takt med att jag gjort en förflyttning från träningsinnehåll till outdoorinnehåll (eller innehåll kopplat till min tagline frihet, äventyr och upplevelser) så har trafiken förändrats.
I juli kom en stor del av trafiken från sådant man gör när man är på semester. Man googlar detta:
Pyramiderna och Issjödalen i Åre
52 tips för en underbar sommar i Åre
…och framförallt googlar man Vandra Reinebringen i Lofoten – detta var det inlägg som fick mest trafik från Google i juli.
Bild från Reinebringen
Generellt sett kommer runt 60% av all min trafik från Google där många klickar sig in på min blogg via matrelaterade söktermer. De fem inlägg som fått allra mest trafik de senaste 12 månaderna är:
Det där är inlägg som är flera år gamla och som det kommer ta tid att peta ner från topplistan.
Om jag smalnar av tidshorisonten och analyserar de senaste 90 dagarna så är det mitt inlägg om Saras Bed & Breakfast som fått flest klick.
Jag skrev det inlägget med en tydlig strategi. Det innehåller många ord. Jag har SEO-optimerat det med metadata och även anpassat det för delning på Facebook. Dessutom sponsrade jag min delning via min Facebooksida med 300 kr så att det skulle generera intresse. Jag styrde Facebookannonseringen rätt hårt geografiskt så att människor (kvinnor) i närområdet skulle få upp ögonen för inlägget. Det i sig resulterade i att några andra Facebooksidor kopplade till turism såg inlägget och delade vidare. Och framförallt att Saras Bed & Breakfast själva också gjorde det. Jag tror även att de själva sponsrade ett Facebookinlägg som länkade till mitt blogginlägg med en peng.
Saras Bed & Breakfast – ett drömställe!
60% av alla mina bloggläsare läser från mobilen och det kan jag tycka är himla synd. För egen del vardagsläser jag också bloggar via mobilen men älskar att plocka fram min Macbook och läsa via desktop eftersom det ger en helt annan upplevelse. Ofta brukar jag scrolla Bloglovin (jag har rätt nyss bytt från Feedly) och spara de inlägg som jag vill kommentera och sedan vid ett helt annat tillfälle gå in via desktop och kommentera. Det är sällan (läs: aldrig) jag orkar kommentera via mobilen.
Alla sajter gör sig bäst via desktop tycker jag. Men jag fattar det mobila beteendet – jag är ju själv en del av det. Det sjuka är att vi lägger 90% av all vår designtid på att göra en snygg desktopupplevelse. Jag har varit med och tagit fram några sajter under åren och det är alltid samma sak: man missar den mobila användarupplevelsen och även sökordsoptimeringen. Resultatet är att man har en snygg sajt i desktopläge men som inte är särskilt sökbar.
Det är svårt att få saker att sticka ut i mobilt läge eftersom det inte finns så himla mycket att göra. Du som bara läser min blogg i mobilen kommer aldrig se att jag sedan en månad har en rörlig film som header numer – för i mobilen visas min header bara som en stillbild. Till exempel.
Sett över veckan är söndagar och måndagar de dagar då min blogg får mest trafik medan torsdagar och fredagar drar minst trafik. Min spontana reaktion skulle kunna vara att fokusera på mer innehåll på söndagar men jag tror att man läser ikapp gammalt innehåll från veckan just söndagar så jag vet inte om det skulle göra så stor skillnad att lägga upp nytt innehåll just denna dag.
Oavsett vilken veckodag det är läser ni min blogg i huvudsak mellan kl 18-22.
Den bloggare som skickat flest besökare till mig under året är otippat nog cyklisten Henrik Öijer! Det var han som fick mig att köpa en cyclocross en gång i tiden, helt ovetandes!
Statistiken från innehållet på mitt instagramkonto är också intressant och jag brukar hålla koll på den veckovis. Jag brukar ligga på runt 130 000-150 000 exponeringar per vecka. Jag har en tydlig bild av vilken typ av innehåll som går allra bäst på instagram och skrev om det i detta inlägg.
Siffror och statistik är kul men det är rätt meningslöst att hålla på med om man inte sätter dem i ett sammanhang. Till exempel jämför och utvärderar över tid för att nå ett uppsatt mål. Mål och mening är viktigt i det mesta man gör tycker jag, först då kan man förstå om det man håller på med är vettigt.
Du som läser den här bloggen – representerar statistiken dig. Dvs, känner du igen dig i den?
Du som bloggar – hur mycket optimerar du ditt innehåll utefter analys?
26 kommentarer
blev också inspirerad av det poddavsnittet. Tack för att du delar med dig av din strategi.
Ny site – tänkte göra rätt fr början o ha koll, men … har inte börjat riktigt än 😉
snart händer det!! 🙂
Henrik Öijer leder min skicka-vidare-liga också! Så kul att du delar detta, blev faktiskt pepp på SEO:n igen, det är en liten detalj jag prioriterat bort efter att Lovis kom, den där extra minuten SEO:andet tar har fått vara när jag knappt hunnit blogga.
Mitt mest lästa blogginlägg nu under vintern är förresten ett från när vi hade workation i Åre, det allra första inlägget jag gjorde SEO på efter allt jag lärde mig där. Det handlar inte om cykel, det handlar om Åreguiderna och Salomons Scintec-skidor. Typiskt kul.
ja, det är kul när det man gör ger resultat. och angående öijer så var ju alla lite bjussigare förut (eh, för tio år sedan) med länklistor och sådant. och det lever kvar på hans plattform… 🙂
Sedan jag fick bäbis i september sker i princip allt mitt bloggkonsumerande (och eget bloggande…) via mobilen. Idag är första gången på ett par månader som jag öppnar min mac faktiskt. Jag sitter vid dator (pc) några gånger i veckan (jag jobbar 25 %) men då är det stenhårt fokus på just jobb och inget annat.
Just eftersom jag konsumerar blogg så mycket via mobilen så försöker jag ändå trots det bökiga att kommentera via den och tycker väl att det fungerar ok. Däremot stör det mig massor med bloggar (som denna) som har så att man måste klicka in sig för att läsa inlägg. Jag vill bara kunna scrolla neråt och läsa samtidigt som jag har en sovande bäbis i famnen. Det gör tyvärr att jag hoppar över inlägg som inte direkt via rubrik och bild ser superspännande ut och det gör också att jag kommenterar i lägre utsträckning eftersom det då kräver ännu fler klick.
japp, förstår det. det är en tradeoff det där!
Brukar ta mig tid att läsa bloggar via datorn runt lunch, och ja, upplevelsen blir helt klart bättre! Övriga tider på dygnet är det dock mobilen som gäller…
Kommenterar och gillar gör jag oavsett, men visst är tröskeln högre via mobil. Tack för tankeställaren ?
Åh, du är en av lunchläsarna! Det finns ett gäng sådana också! 😀
Kul att läsa statistik! Jag blir också imponerad av ditt driv, fokus och den tydliga planen. Får mig nästan att vilja blogga:)
Jag läser varje dag i princip men har inte alls reflekterat över att det skulle vara bättre att läsa via datorn. Tidsmässigt stämmer det nog också på mig att jag läser 18-22.
🙂 Haha välkommen in i bloggänget om du skulle göra slag i saken
Intressant! Jag läser alltid via Bloglovin på mobilen och orkar typ aldrig kommentera… Tack för inspirerande blogg! ❤️
Kul att du sa hej nu i alla fall Lina 🙂
Både ja och nej – läser ibland i mobil eller iPad och ibland på dator och håller ju på och kommenterar mest hela tiden, dock då från iPad eller dator. Tiden då jag läser varierar och dagar som jag missar läser jag alltid ikapp.
Min egen blogg är ju liten och samtidigt som jag skulle vilja få den att växa tusenfalt, så är jag dels anonym för barnens skull (svårt göra reklam på FB och IG då) och dels för lat för att läsa på om strategier och lägga tid på saker som inte lockar mig just där och då. Så jag antar att jag får leva med en liten blogg om jag inte helt vill förändra mitt bloggande. Bloggen ger mig ändå mycket, inte minst utlopp för mobilfotograferande, och många minnen att gå tillbaka till i tiden.
Ja det finns ingen poäng att förändra något om man inte vill 😀 det kan finnas syfte med att blogga även om man inte vill göra det professionellt
Så intressant! Älskar detta! 😀 Det är kul att se också att de inlägg som man faktiskt anstränger sig lite extra med SEO på faktiskt går bra också!
Kul att du gillade! Det är roligt att dela med sig!
Wow detta inlägg var verkligen superintressant. Jag måste helt klart bli bättre på att analysera mitt innehåll och vad som funkar och inte gör det. På tal om det med mobil / desktop. Jag har försökt att allt mer börja läsa bloggar via min dator eftersom jag tycker hela upplevelsen är så mycket bättre. Jag brukar se det som min “lyxtid”, ta fram datorn, klicka in mig på mina favoritbloggar och dricka en kopp kaffe samtidigt som jag läser i lugn och ro. Så härlig stund på dagen 🙂 Måste avslutande säga att du gör ett galet bra jobb som verkligen inspirerar!
Exakt så tänker jag också!! Tack för fin kommentar!
Men vilken spännande läsning – så roligt att du delar med dig och blev inspirerad av poddavsnittet!! 🙂
Jag måste också säga som Linda att det händer att jag kommenterar via mobil, men tröskeln är förstås högre… 😉
ja jag tycker det är superjobbigt att kommentera via mobil… men försöker spara de inläggen till min desktoptid!
Spännande att höra! Jag läser alltid bloggar från datorn – men läser via Feedly och klickar bara in på själva bloggen för att lämna kommentarer. Lite tråkigt kan tyckas, men smidigt och dessutom ser jag ju ofta själva bloggen ändå eftersom jag klickar in för att kommentera. Ja – det är kvällar jag läser men det kan vara vilken vardag som helst i veckan – dock nästan aldrig fredagar och lördagar! Ska också göra ett sånt här inlägg, spännande!
ja, ungefär så gör jag också för det mesta. men klickar ibland in på bloggen för att få “upplevelsen”
Superintressant inlägg! Jag är en av dem som faktiskt kommenterar på mobil (som just nu) men din kommentarsfältslåda hamnar under en massa annan CTA så man kanske missar den? Skulle också tipsa om en ”kom ihåg min info”, då skulle nog fler återkommande kommentera på mobilen!
Måste nog göra ett sånt här inlägg själv! 🙂
bra feedback, tack
Yay älskar statistik och insikter! Tack för det ?
Det är kul att dela med sig 🙂