Jag fick en så väldigt fin artikel skriven om mig i samband med att jag firade 10 år som bloggare. Den gick att läsa i Östersundsposten – och i Åreidag som finns ute lite längre. Här är länk till artikeln!
Mitt mediebeteende är väldigt styrt mot bloggar. Det är på bloggar jag läser och inspireras oavsett om det handlar om resor eller nya produkter att testa eller nya stigar att springa. Apropå fina stiga så tipsar jag om just det i ett pressutskick här!
Förrförra helgen var det dags för Better Blogger Conference – BBCon, där jag lyssnade på t.ex. Clara “UnderbaraClara” Lidström och Annakarin Nyberg bland många fler. Jag ledde en paneldiskussion med bland annat affärsutvecklingschefen för Nyheter24-gruppen med fokus på framtidens affär. Det var intressant – även om jag tror att många först behöver reda ut den affär som är just här och nu och förstå den helt och hållet inför jakten på framtiden.
En sak som är säkert är att ingenting står still; särskilt inte i den digitala världen. Allting förändras konstant inklusive hur de plattformar vi befinner oss på beter sig. Instagram är det senaste exemplet som genomgått en fundamental förändring eftersom de bilder vi ses numer påverkas av den algoritm som på liknande sätt styr hur vårt flöde ser ut på Facebook. Jag tror att det ger ytterligare en skjuts åt Snapchat som (än så länge) visar sitt så kallade flöde i realtid även om det försvinner snabbt och inte sparas för framtiden.
Jag tror att de digitala makthavarna är här för att stanna; men jag tror på allt tydligare nischning och att de sprider ut sig. Att nischa sig är det absolut främsta tipset från dagens stora digitala påverkare och det handlar inte bara om ämne (och microämne) utan även om plattform. Förr var det få profiler som var stora överallt – idag är det många profiler som är stora inom sin grej – och på olika ställen.
Min blogg är stor och min pod är vällyssnad och mitt twitterkonto är gammalt – men mitt instagramkonto är litet och min snapchat är svårbedömd. Att planera hur man ska ta plats bör också innefatta var man ska ta plats. Olika plattformar ställer olika krav – och tar tid att etablera. Ett tips är att fundera ut var din målgrupp befinner sig – och planera därefter.
Om du vill följa mig på fler ställen än här så ska du leta efter sararonne överallt så hittar du mig!
Några bilder från mitt episka bloggfirande som du kan läsa om här!