Sara Rönne
  • HEM
  • OM MIG
  • JOBBA MED MIG
  • HYR I JÄRVSÖ!
  • KATEGORIER
    • Livet med mera
    • Livet utomhus
    • Tips till Åre
    • Äventyrshuset & renovering
    • Gravel & stigcykling
    • Overlanding, snöskoter & fiske
    • Biohacking, hormoner & hälsa
    • Jobb & framgång
Instagram
Sara Rönne
Sara Rönne Sara Rönne
  • HEM
  • OM MIG
  • JOBBA MED MIG
  • HYR I JÄRVSÖ!
  • KATEGORIER
    • Livet med mera
    • Livet utomhus
    • Tips till Åre
    • Äventyrshuset & renovering
    • Gravel & stigcykling
    • Overlanding, snöskoter & fiske
    • Biohacking, hormoner & hälsa
    • Jobb & framgång
  • Overlanding, snöskoter & fiske

Allt om Äventyrsbilen

  • 9 juli, 2024
  • 3 kommentarer
Total
0
Shares
0
0
0

Jag har en ny pickup, en äventyrsbil. Det är en Ford Ranger Wildtrak 2023 som vi utrustat med en del tillbehör. Den är gul. “Cyber yellow” heter det på Fordspråk men jag skulle säga varmgul metallic. Jag blir glad av den. Det är en pigg färg, som jag dessutom förändrat lite med en halvfoliering.

Såhär ser Äventyrsbilen ut:

Att det skulle bli just denna bil bestämdes rätt spontant på Overland Adventure Expo i början på juni. Vi var där med Trucker.se, som var vår partner i att bygga upp Tjejbilen. Tjejbilen var också en Ford Ranger Wildtrak, men från 2018. Det är en av de mest ombyggda och kapabla pickups som rullar i Sverige. Och som nu är såld och hamnat i Värmland där den får leva life.

Hur som helst, vi är på Overland Adventure Expo och äter lunch med en av Hedin Bils kanske allra trevligaste säljare – en tjej. Vi pratar om Ford Ranger PHEV som inte lanserats ännu, men som jag ivrigt väntar på.

Ford Ranger PHEV är en spännande hybridvariant av den populära Ford Ranger. PHEV står för Plug-in Hybrid Electric Vehicle, vilket innebär att den kombinerar en traditionell förbränningsmotor med en elektrisk motor som kan laddas via elnätet. Detta ger fördelar som lägre bränsleförbrukning och mindre miljöpåverkan, samtidigt som den är lika kapabel som Ford Ranger är känd för.

Men jag behöver en äventyrsbil nu, bokstavligt talat. Min vardagsbil är en BMW 330e (en laddhybrid) som går riktigt bra på asfalt men som jag helst inte kör många meter på grusväg.

Och under samtalets gång kommer det fram att Hedin Bils trevligaste säljare kör en Ford Ranger Wildtrak, och att ja… det är klart att den är till salu. Och så blir det klart där och då att den ska jag ha!

Såhär såg den ut då köpet bestämdes:

Före ovan. Efter nedan.

Så vi köpte bilen från Hedin Bil Akalla, och det är dit jag kommer åka för all hjälp framöver. En bra bilhandlare är guld! Lite som en bra bankperson, om du frågar mig. Jag tycker ju om att byta bil relativt ofta och köra en bil som gör mig glad.

Eftersom den förra bilen var en tjejbil så fick denna bil bli en äventyrsbil, som åkte raka vägen till Trucker för att bli utrustad med tillbehör. Vi har inte gjort jättemycket med denna bil, eftersom det är en mellanbil i väntan på PHEV:n. I dagsläget är den utrustad med detta:

Kåpa Alpha GX1 den med glasade sidoluckor. Kåpa är bra för att kunna lasta mer. Tidigare hade vi flaklock, och cykelställ på flaket. Nu kör vi med cykelställ på dragkrok istället.

Dema heavy duty släde på flaket för att kunna dra ut och lasta saker utan att behöva sträcka sig och hålla på. Otroligt. Varför har inte alla detta?

Baklämstätning. Inget som syns men nödvändigt för att all packning på flaket ska hålla sig torrt när man kör i regn eller snö eller grus och damm.

Backljus. Alltid bra. Vår förra bil hade massa ljus, älskade det! Otroligt praktiskt när man håller på mycket runt själva bilen.

Frontbåge med extraljus och ledramp. Frontbågen skyddar bilen i terräng, men också om olyckan skulle vara framme vid kollision med djur. På bågen sitter extraljus och ledramp. Vi kör många mil i skog, mörker och snö. Jag vill kunna se bra, och jag vill ha en kapabel bil i alla väder och omständigheter.

Hjul och fälg. Bättre grepp i terräng och ett helt klart snyggare utseende.

Taktält ARB Flinders som sitter på takräcke. Vi hade takkorg på förra bilen, men vårt nya Flinders taktält sitter på takräcke. Flinders har fönster upp mot himlen vilket jag tycker lät härligt, så vi valde denna modell. Det är 140 cm brett, 240 cm långt och med en invändig höjd på 120 cm. Madrassen är tunnare än i vårt tidigare tält Simpson III. Ska skriva och visa mer om tältet, men läs detta inlägg om taktält för svar på de vanligaste frågorna jag fått!

Markis från ARB. Här ser du bild på markis direkt hos Trucker. Vi har varit ute på ett första äventyr med bilen sedan vi hämtade upp den för en vecka sedan, och markisen är redan invigd (det är taktältet också). Vi satt vid strandkanten i Norge och skulle äta lunch och visste att det skulle dra in regn. Så vi drog ut markisen och satt där under och hade det trevligt medan det hällregnade utanför. Älskar redan grejen med markis, kommer garanterat använda ofta! Det finns belysning där under och allt.

Awning room deluxe från ARB. Det jag saknat med härliga overlandinglivet är ett space att kunna sitta i om det är dåligt väder eller väldigt myggigt och – trumvirvel – med ett awning room så har vi det. Vi kallar det fikarummet, men har ännu inte testats. Det är som ett förtält med golv, väggar och tak. Är mycket pepp för vad detta kommer att innebära för mitt framtida digitala nomadliv! Här finns bild för dig som är nyfiken.

ARB kyl på 60 liter, som också kan bli både frys och kyl eller bara frys. Detta var Dannys önskemål. Men blir perfekt på våra äventyr, men också när vi är ute och kör och köper grejer – vilket vi nästan alltid gör. Älskar mathantverk och kyld öl! Här på bilden syns också en mindre lastsläde för kylen. Den släde vi har, som jag nämnde ovan, är för hela flaket.

Huvskydd och vindavvisare har vi också. På huven skyddar det mot stenskott, en del snörök och en del insekter.

Bilen är halvfolierad, det slog mig aldrig in att jag kunde lämnat den cyber yellow – så pass självklart är det att foliera min pickis. Min tjejbil helfolierade jag två gånger. Folering skyddar mot repor och annat yttre slitage, så det finns faktiskt en poäng. Men med den bilen var det också ett statement att ha en sjukt maskulin bil med ett tjejnamn på. Äventyrsbilen har en klassisk retrolook med de tre ränderna i benvitt, rostrött och brunt – och bergstopparna på den nedre delen. Jag gillar utseendet, men det är ingen bil som smyger sig fram och går att parkera i det dolda.

Det finns en hel del tillbehör som vi saknar från tjejbilen, som vi får lära oss att leva utan. Vinsch är ett exempel, och så var det sjukt smidigt att kunna anpassa trycket i däcken. Att tömma dem när vi underlaget var ojämnt och vi ville stå rakt för natten till exempel. Eller luftfjädring och att kunna styra den medan vi körde med ARB Linx.

Det blir kul detta! Nyss var vi till Norge på fiskeresa. Snart ska vi till Lofsdalen. Lite senare mot Öland och sedan Dalarna och däremot lite kul spontana taktältsäventyr här hemma. Har rekat ett nytt ställe jag verkligen vill testa.

Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Pin it 0
Relaterade ämnen
  • overlanding
Sara

I believe in "träningsglädje" - to train happy. I believe in experiencing life and a thousand feelings in a pair of running shoes or on a bike - with sweat on my forehead. I don’t remember my personal bests but I remember all the feelings. The journey is the reward.

Tidigare inlägg
Föregående artikel
  • Livet med mera

Vad har du att fira?

  • 6 juli, 2024
Läs mer
Nästa artikel
  • Overlanding, snöskoter & fiske

Vi fiskade i norska älvar

  • 11 juli, 2024
Läs mer
Förmodligen gillar du de här inläggen med
Läs mer
  • Overlanding, snöskoter & fiske

Att hitta den perfekta platsen för taktält…

  • 17 juni, 2025
Läs mer
  • Overlanding, snöskoter & fiske

Storlien Hillclimb

  • 4 maj, 2025
Läs mer
  • Overlanding, snöskoter & fiske

Spara tipset om Klimpfjäll

  • 29 mars, 2025
Läs mer
  • Overlanding, snöskoter & fiske

Fjällvärldens hemlighet

  • 23 mars, 2025
Läs mer
  • Overlanding, snöskoter & fiske

För 10 år sedan skulle jag aldrig gjort detta

  • 21 februari, 2025
Läs mer
  • Overlanding, snöskoter & fiske

Syterskalet, sportvinter & sådant som rör stolthet

  • 8 februari, 2025
Läs mer
  • Overlanding, snöskoter & fiske

Hej från Tängvattnet

  • 5 februari, 2025
Läs mer
  • Overlanding, snöskoter & fiske

Det långsammaste har passerat

  • 29 januari, 2025
3 kommentarer
  1. Pingback: Första testet av ARB Awning room - Sara Rönne
  2. Jenny skriver:
    11 juli, 2024 kl. 12:41

    Slår också ett slag för nya, mer igenkänningsbara gula färgen! Mötte dig nyss när jag åkte igenom Svenstavik, gick inte att ta miste på bilen. Så kul! Nu ska jag lasta av min MTB och susa nerför Hoverberget, ha det gött!

    Svara
  3. Josefine skriver:
    11 juli, 2024 kl. 00:12

    Så cool bil!

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Sara Rönne
  • HEM
  • OM MIG
  • JOBBA MED MIG
  • HYR I JÄRVSÖ!
  • KATEGORIER
Sara Rönne. En blogg om frihet, upplevelser och äventyr

Input your search keywords and press Enter.

Vi använder cookies på vår webbplats för att ge dig den bästa upplevelsen genom att komma ihåg dina preferenser och återkommande besök. Genom att klicka på "Acceptera alla" samtycker du till användningen av ALLA cookies. Du kan dock besöka "Cookieinställningar" för att ge ett korrigera ditt samtycke.
Cookie inställningarAcceptera alla
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Alltid aktiverad
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieVaraktighetBeskrivning
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SPARA OCH ACCEPTERA