Bloggen är död om du lät den dö. Och om du sedan frågar dina följare på instagram om de läser bloggar så kommer få att svara ja för du, och många med dig, har pratat om bloggdöden så öppet, vitt och brett och länge. Jag vill berätta för dig att bloggen lever hos dem som låtit den leva. Det är inte så att den överlever av sig själv, men det gör inte heller växter, tama husdjur, instagramkonton eller särskilt mycket annat för den delen heller.
Instagrams nya uppdateringar och förändringar i algoritmen har fått många kreatörer och användare att sucka högljutt. Jag minns att jag gjorde en första omvärldsspaning av detta i mars men många runt omkring mig svarade ”nej nej, Instagram vill dig inget illa det är bara innehållet som är dåligt”. Men nu är också den mest positivt inställda instagramexperten ifrågasättande och menar att ja: förändringar har hänt. Och förändringar fortsätter att ske.
Underbara Clara beskrev sina iakttagelser av instagram såhär i mars 2022
Och i maj 2022 skrev Teknifik om vad Instagram håller på med
Vi som fortsatt blogga har gjort det med ett tydligt varför:
Jag tänker på Resfredag som jag anar sett kraftigt ökade läsarsiffror under pandemin: fler läser hennes tipsinlägg om svenska ställen. Jag har till exempel aldrig tidigare haft så mycket läsare i juli som åren 2019, 2020 och 2021 (ja, även året innan pandemin). Den tydliga outdoortrenden har gjort avtryck på min blogg och det är självklart att jag inkluderat den i min innehållsstrategi och kapitaliserat på det både utifrån fler besök men också kommersiellt med partners inom den branschen.
Jag tänker på Ebba von Sydow som aldrig slutat blogga och som tack vare bjussigt innehåll på sin blogg också kan inkludera content om sina företag som hon tjänar pengar på, såväl Bookbinders Design som Ebba Jewelry, och annat som jag ärligt glömt av. Ebbas blogg är inte särskilt stylad och rankar inte heller på förstasidan på Google när jag söker på Ebba von Sydow + blogg (vilket den borde göra). Däremot kommer Säker Stil-bloggen upp (som jag gissar administreras av deras assistent men SMART av dem att köra affiliate-länkar på alla tips de pratar om).
Jag tänker på UnderbaraClara som har bloggen som sin mest lukrativa plattform, vilket hon kommenterade på mitt Instagraminlägg. Hon har investerat i bloggen som plattform för att göra den användarvänlig och för att återanvända gamla inlägg som funkar lika bra nu som då. Till exempel content som är återkommande inför jul och andra högtider.
Jag tänker på Elsa Billgren och Sofia Wood som jag inte läser så ofta men då och då halkar jag in där och långsamscrollar och trivs så bra med det. Och jag tänker på massor med fler bloggar, särskilt inom genren mat, som inte överlevt på nåder utan som lever vidare och är snyggare än någonsin. Och jag tror att många som kommer till en sådan blogg, genom sökfras på Google eller linktree på Instagram eller annat ställe, inte ens fattar att det är en blogg man är på – för det ser så snyggt och sajt-igt ut.
Och det där är en viktig grej: för att ha en thriving blogg idag måste du adapt or die. Förlåt svengelskan.
Att ha en blogg på klassiska bloggportaler kommer inte funka idag. Däremot kan det funka att ligga på en redaktionell portal om du vill ha en lågmäld approach och dagboksblogga som en i mängden.
Det går att starta upp en helt ny blogg idag men du behöver ha en strategi och se det som ett investeringstungt jobb. Inte nödvändigtvis i pengar men absolut i tid. Jag tycker att upptackjamtland.se är ett exempel på det. Eller egentligen är det en sajt eftersom den inte har en levande blogg så som jag skulle definiera blogg. Men det hade kunnat vara en blogg! Sara Gärdegård med sitt team har lagt ner enorma mängder tid i projektet och är nominerad till platsmarknadsföringspris för sitt innehåll på sajten som gick live för 1 eller 2 år sedan. Nu finns sajten men jobbet är inte klar för den sakens skull: en sajt behöver kontinuerligt jobbas med. Hitta sätt att attrahera trafik genom marknadsföring och andra SoMe-kanaler, nytt content och alltid alltid nytt tänk för att matcha samtiden. Och såklart: att hitta intäkter för att få det hela att snurra hållbart. Det hade funkat utmärkt att köra den som blogg. Sajter behöver leva och blogg ÄR LIV.
En blogg eller en sajt behöver inte vara lönsam per se. Det behöver inte bli ett jobb. Det går såklart att blogga på feeling men du blir ingen Sandra Beijer då. Vilket är perfekt om du inte heller har ambitioner att bli det.
Jag tror att många som hobbybloggade slutade med det när det gick inflation i Instagram. Gud så enkelt och trevligt tänkte man och spelade med i spelets enkla regler och fick ett gäng följare, ja kanske till och med upp till en åttio eller hundra tusen av dem. Man kanske dödade sin blogg, om man ens hade någon. Och fast forward till idag och Instagram vill bli som TikTok och stökar om så att ingen hittar till det man följer och panik utbrister.
Många av de som ältar Instagrams förändringar idag, och skapar polls om huruvida det är rätt eller fel, kommer fortsätta spela Instagramspelet. Anpassa sitt content till den utvecklade algoritmen. Men precis som alltid när något stort förändringsmoln passerar så kommer ett gäng att försvinna. Det var precis vad som hände när förändringen sköljde över bloggandet. Och så står vissa kvar. Ingenting är någonsin statiskt.
Jag älskar att läsa bloggar. Det är som att följa en podd ungefär på det sätt att det får ta lika mycket plats. Sofia Wood är ett exempel: hennes Instagram passar mig inte för jag får inte utrymmet att förstå henne och tycker inte att beige inredning är så kul. Hon får inte utrymmet. Men i podden får hon utrymme och i bloggen får hon utrymme och jag blir intresserad och varm i själen och tycker mycket om att följa hennes tankar trots att vi inte är ett dugg lika och nog aldrig heller skulle bli kompisar i verkligheten. Samma sak med Elsa. Det är fint att förstå att människor med perfekta mattor i sina hem också går och grubblar över saker. Sådant får inte plats på Instagram eftersom formatet är för snabbt.
I den nya världen, ja den som börjar uppstå nu fram till dess att något annat stort händer, kommer det vi ha fler utrymmen. Det digitala kommer bestå av flera olika hörn istället för ett enda stort rum. Instagram tog Facebooks plats under några korta år men snart kommer Instagram gå i samma fotspår
Eller såhär: de flesta av oss använder grupperna i Facebook. Eller Messenger, även om det kanske ses separat. Och nu en tid efter att vi ALLA använt Instagram kommer vi utveckla särskilda syften med det, precis som vi gjort med Facebook. Bloggen är inte heller en plattform där ALLA kommer vara. Och inte TikTok Vi måste sluta upp med den föreställningen, och istället förstå att olika kanaler fyller olika syften för olika människor/målgrupper/kluster.
Och här kommer kanske en unpopular opinion: när jag lyssnade på avsnitt 133 av Stormens Utveckling där de pratar om Twitter och Instagram som spel att samla poäng i, så kommer jag att tänka på framtiden. Hur vi kommer skratta åt dårarna på 2020-talet som dansade fram sina budskap som om vi var för dumma att ta tiden att förstå vad vi menade på rimligt sätt. Som om tid var det enda vi inte hade trots att tid faktiskt är det enda vi verkligen har. Tills vi inte har det mer.
12 kommentarer
Har aldrig slutat läsa bloggar. Det jag däremot sluta köpa/läsa är magasin och (månads)tidningar. Bloggar är mer intressant, oavsett om de är mer personligt fokuserade eller informationsfokuserade. En blogg läser jag, instagram scrollar jag.
Det märks tydligt i din blogg Sara att du verkligen lägger ner arbete på den – tack! (Och det är väldigt kul att blogga – men tidskrävande!)
sååå bra beskrivning: en blogg läser man, instagram scrollar man!!! fint!
jag vill gärna läsa magasin ibland. men tycker de flesta är sååå dåliga. så för mig har bloggaläsandet ersatt magasinläsandet pga bättre kvalitet!
Jag har inte ens Instagram så jag har helt missat bloggdöden och obekymrat fortsatt läsa bloggar jag gillar!
åh vad härligt att inte ha det! eller är det härligt? berätta allt om ditt val!
Klok-du. Jag Iinstämmer helt. Fantastiskt glad över det långsiktiga valet i att alltid prioritera bloggen framför andra kanaler. Det är bloggen jag skriver som ger energi och det är bloggarna jag läser som ger energi.
ja, instagram – hur mycket energi? typ minus femton.
Blir väldigt glad av att dina tankar, reflektioner och åsikter här. Älskar bloggar – både som producent och konsument. Småbarnsåren höll på att ha ihjäl min blogg för jag har behövt prioritera annorlunda men är så glad att jag har den kvar. Det är trots allt den som säljer hos mig, jag kan räkna på ena handen hur många rena instagram-sälj jag gjort medans bloggen och långsiktigt varumärkesbyggande ambassadörsskap går att göra business på – med instagram som ett litet komplement.
De bloggar jag kikar in hos är min motsvarighet till glossiga magasin. Jag klickar mig in hos någon lite då och då och läser ikapp, hoppas att andra ska göra likadant hos mig och ser hur söktrafiken tickar på kring inlägg som är intressanta över lång tid. Sjukt spännande och återigen, så gladpepp det här inlägget gjorde mig.
Ja jag tycker också att bloggläsandet är en otroligt mysig stund och kan gilla att spara de strukturerade tipsinläggen till när jag ska någonstans/göra något, men älskar verkligen vardagsinläggen allra mest!
Bra beskrivet – här sitter jag ju i soffan en fredagskväll med ett glas rött och läser denna glossiga blogg som lyxigt, lugnt unn efter en svettig MTB-runda!
låter sååå mysigt, älskar den där nöjdheten i kroppen efter man gjort något jobbigt
Kul. Och viktigt: bloggandet kommer inte automatiskt. Instagram och andra plattformar som STYR oss tvingar oss att utveckla oss. På bloggen måste vi göra den ansträngningen själv.
Word! Bloggen är ryggraden i mitt företag och kommer att vara så till den dagen jag väljer att göra annorlunda. Dock sjukt otroligt att det kommer att ske. Är, sex år senare, fortfarande en av de få ledarskapsbloggarna i Sverige och ser så mycket utvecklingspotential i den som jag hoppas på att förverkliga i framtiden. Länge leve bloggarna! ????