Det har ju varit helg igen. Och vi har gjort ett antal mil i bilen. Det var en helg där det inte hände så mycket men där det samtidigt hände massor. Häng med så förstår du vad jag menar!
I torsdags hämtade min kille upp mig utanför jobbet och så åkte vi till Sundsvall. Vi hade egentligen tänkt att stanna i Östersund och sova i taktältet men vi har sådan sjuk otur med vårt taktältande. I Sundsvall väntade nämligen ett företag på att ta hand om vår bil i några timmar och det visade sig att de ville ha bilen redan på torsdagskvällen. Så vi åt våra picknickmackor i bilen och inte alls i värmen av en eld vid Storsjöns strand, som tänkt från början.
Sent i torsdags kväll stannade vi hos AT Service i Timrå där en kille som heter Patrik bygger sleddecks. Alltså lastflak för snöskotrar. Jag ska skriva ett eget inlägg om att montera sleddeck på en pickup för dig som vill veta precis allt – för det är en sjukt bra grej.
Istället för att sova i taktältet på bilen checkade vi in på Knaust i Sundsvall som ligger precis mitt i stan. Det är förvisso himla fint att sova på hotell men jag utbrast till min kille vid något tillfälle att ”för många är det en ren lyx att checka in på hotell en natt men vet du, jag tycker inte att det är så lyxigt ändå. Jag skulle hellre sova hemma. Jag tycker det är mysigt att vara hemma och vakna till alla mina grejer och fuktcrémer och att få duka upp min egna frukost”.
Sundsvall bjöd på fredagssol och efter att ha jobbat på hotellrummet i några timmar så åkte vi på utflykt upp till Södra Berget för att se lite utsikt.
Och sedan åkte vi ner till stan igen och fikade varm choklad och chokladkakor på Chocolate House. Och då insåg jag att jag faktiskt inte är helt förälskad i choklad heller. Jag gillar goda saker, men jag har inga chokladcravings. Och all choklad är inte god.
Framåt eftermiddagen ringde Patrik från AT Service och sa att bilen var klar så då åkte vi dit för att inspektera det hela. Här är alltså vårt sleddeck som vi specialdesignat (bland annat har vi svartlackat alltsammans och utrustat med massa snabbfästen för Superclamps så att det är lätt att lasta både skotrar och annat):
Rätt så snabbt så åkte vi in till Sundsvall igen för jag hade bokat bord på Restaurang Naturaj som drivs bland annat av Årets Kock 2017 Johan Backeus. Och även hans fru (blev jag uppläxad om på Instagram). De har en GT-bar och vi drack sjukt goda GT:s. Och här kommer den tredje insikten i detta inlägg som handlar om vad jag gillar: en riktigt god gin.
Gin är inte bara gin. Gin är som bröd. Det finns skitdåligt bröd som är mjäh, och så finns det ruskigt bra hantverksbröd och det är milsvid skillnad.
Maten på Naturaj är nordisk-japansk fusion. Platserna är vid en stor bar som omringar hela köket och det gillade jag väldigt mycket. Det var kul att sitta på front row och se kockarna jobba – och de kunde på ett enkelt sätt servera maten och berätta om den. Jag gillade det upplägget massor!
Maten var en avsmakningsmeny med några höjdare och en del mindre rätter som var goda men inte stannade i minnet. Roligast var pinnbrödet på surdeg som serverades tillsammans med rökt smör. Outdoortrenden som jag skrivit om här har tagit sig in i finköket! Jag gillade också det japanska plommonvinet som serverades till desserten. Och så gillade jag en massa annat med. Det var en kul kväll som avslutades på Bishops Arms där vi drack geuse och hamnade i diskussioner om kärlek med några främlingar som blev vänner för en kväll.
På lördag morgon var planen att gå upp tidigt och lämna Sundsvall klockan 8 men vi gick upp 8 och hamnade därför efter i schemat. Kolla soluppgången vi fick!
Näst på tur stod Umeå tre timmar norrut. Vi åkte E4:an och jag virtuellvinkade till en massa vänner jag känner som bor här i krokarna. Efter ett tag kom vi fram till Umeå Terräng & Motor. Här var vi första gången för två år sedan när vi åkte ända upp till Tärendö för att köpa en snöskoter. Den här gången köpte vi en snöskoter hos Per på UTMAB.
Före jul hittade vi nämligen en Polaris PRO RMK 850 2019 års modell till bra pris och slog till nästan direkt. Just den här skotern har elstart (vilket jag vill ha för min rygg) och extra stor kylare och lite annat bra. Vi har fortsatt kvar vår tidigare PRO RMK 800 så att vi har varsin snöskoter.
Jag har fortfarande inte insett att skotrar kräver en del i extra utrustning och att det aldrig är billigt. Men jag resonerade med mig själv och påminde mig om att jag inte skulle vara lyckligare hemma i soffan framför Netflix med alla pengarna på banken. Frihetskänslan på snöskoter är enorm och även om det var många månader sedan sist jag körde så kittlar det fortfarande i hjärtat när jag tänker på vår senaste helg på skoter i Saxnäs. Och nu äntligen ska vi köra varsin!
Efter att vi hämtat min RMK åkte vi och hämtade en till eftersom en kompis i Åre också köpt en snöskoter i just Umeå. Såhär ser det ut med två snöskotrar på flaket:
Till sist körde vi drygt 40 mil ner till min familjs gård i Hälsingland för övernattning. Vi hade ju mer att utföra denna helg!
På söndag morgon lyckades vi kliva upp tidigt. Det var dags att lasta på en tredje RMK lössnöskoter på vårt ekipage! Två skotrar får plats på vårt sleddeck så den tredje fick stå på släpvagn. Dessutom lastade vi in Hazelwing också. Hon är ingen vidare skoterhund men har ändå varit med på en tur i vintras…
När hela ekipaget lämnat gården och kört runt 15 km ringde min pappa och sa att vi glömt en necessär hemma och då fick vi vända tillbaka igen. Men sedan gick färden norrut!
Vi gjorde ett stopp i Järvsö för att utrusta lägenheten med några saker som gått sönder och jag fick till på köpet två nya bokningar ungefär samtidigt: ett kompisgäng som kommer redan nu till helgen och några cyklister som vill bo i lägenheten och cykla downhill i maj. Lägenheten i Järvsö köpte vi för ungefär ett år sedan och vi fick tillgång till den i juni. I augusti lade vi upp den för uthyrning och nu efter 6 månader har vi räknat hem de pengar som lägenheten kostar i drift under året. Men – den kräver såklart en del i underhåll också. Saker måste bytas ut snabbare än om vi bara använt den för eget bruk, och den kostar en hel del i tid och energi. Vill du hyra den så hittar du all info här!
Strax före kl 19 rullade vi in i Åre efter en händelserik helg på vägarna. Bilen har gått förvånansvärt bra med tanke på lasten men att ha sleddeck på flaket var något vi planerat för sedan redan innan vi byggde om bilen. Vi har till exempel utrustat vår pickup med luftfjädring från Trucker vilket gjorde enorm skillnad.
Vi justerade fjädringen (görs enkelt via en digital skärm från ARB) längs vägen och det var som natt och dag. Först gick bilen ryckigt – lite som när man drar en tung släpvagn oavsett bil – men med justeringar var lasten knappt märkbar.
Framöver kommer vi inte att köra med snöskotrarna lastade på släp utan enbart på vårt sleddeck. Om två veckor drar vi iväg på första äventyret med min fullutrustade tjejbil!
4 kommentarer
Aldrig tänkt tanken att man kan tälta på flak eller tak på bilar.
Intressant tycker jag och det ska jag ta reda på mer om.
Fantastiska maträtter, måste prövas.
Tack för en awesome blogg
Tack Alex!
Vi har också funderat på att utrusta sambons pickis med sleddeck. Kanske man skulle ta itu med det i vinter så man kan dra på äventyr om snön tryter här i Vemdalen…
Ja! Kolla med Patrik från AT Service och hälsa från mig. Det är lite leveranstid på dem så kan vara bra att kolla läget!