Jag har intervjuats i en kommunikationspodd om content. Leta upp Sociala medier och kommunikationspodden från Mama Said Media och lyssna när avsnottet kommer ut! Vi pratade om hur jag tänker kring content och hur jag själv gör utifrån de företag jag jobbar med och den här bloggen som också är ett företag jag jobbar med.
Redan i de sista orden i meningen ovan har jag prioriterat den här plattformen till något viktigt. Redan där har jag bestämt för mig själv var detta ska vara. Det är alltså inget jag gör vid sidan av, inget jag gör när jag får feeling och absolut inget jag gör utan plan.
Den gamla regeln gäller än: om du vill att din blogg ska vara din business så måste du behandla den som en business.
Jag planerar allt innehåll på den här bloggen. Jag har produktionsplaner, jag har publiceringsplaner och så har jag faktiskt spridningsplaner.
Produktionsplanen rör mest det bildmässiga och gäller särskilt under vintertid. Perioden november-februari behövs allt plåtande planeras och krockar rätt mycket med övriga uppdrag. Men det är också tacksamt för min life design för det ger själen miljoners i feel good att vara ute i dagsljus några timmar – vilket också är de få timmar det är dagsljus.
Jag tidsinställer runt 75% av allt mitt innehåll och jag planerar ungefär två veckor i förväg.
Men jag vet också att ibland får jag feeling för ett visst ämne och då skriver jag ner precis i den stunden vad jag känner för att jag lyckats sy ihop säcken mentalt och den symaskinen kan inte vänta för då kommer jag tappa den röda tråden. Då skriver jag såklart. Och styr om.
För att ha en plan handlar inte om att göra 100% enligt planen utan att ha utrymme att styra om några delar utan att det blir kaos.
I fredags satt jag med min kalender och planerade kommande inlägg. Jag satt på café Cake i Älvdalen och hade coffice och gjorde en struktur för dels kommande två veckor men funderade också på hur jag bäst förmedlar hur jag gör för i mitt huvud är det så självklart. Ändå har jag fått så många frågor om just det här!
Jag börjar att skriva in innehåll för sådant som ska ut en viss dag. Den första tisdagen i varje månad släpper jag ett nytt podavsnitt till exempel, med ett inlägg. Och till helgen släpper jag det första inlägget i ett nytt samarbete. Sådant är enkelt att skriva in, och jag publicerar inget nytt content förrän 24-48 timmar efter sådana inlägg.
Resten utgår från min kalender. Jag kör två pass med min PT den här veckan och vi har precis bytt fokus från tungt och stora muskelgrupper till mer explosiv träning. Det kan bli kul content tänker jag och planerar in ett inlägg som rör PT-träning på torsdag. Och idag är det måndag och jag vill gärna lägga in ett inlägg mitt i veckan men ska såvitt jag vet inte ut på äventyr men jag vet att mat är uppskattat innehåll och mat är något jag vill ha mer av så jag skriver in mat på onsdag.
Det ger mig ett ramverk att fylla med innehåll. Vanligtvis går det automatiskt från mitt huvud till ord i inlägg. Det är nog jobbigare om den sträckan är längre och förmodligen är det just det som är själva grejen med att vara content creator.
Är det för jobbigt att komma på innehåll så håller man nog inte på med det här så länge för uthålligheten blir för jobbig.
Nästa vecka ska jag till Stockholm och det var länge sedan så jag planerar in ett inlägg som handlar om vad jag vill göra i Stockholm till på fredag (för övrigt en bra dag för att skriva listor) och jag tänker att om prick en vecka har jag tillbringat en helg i Hälsingland och att det är dags för en update om vårt sommarstugeprojekt så det passar fint att publicera nästa måndag och att det får bli rätt bildbaserat och till måndag har jag hunnit redigera bilder.
Och till på torsdag tänker jag publicera ett inlägg som ger känsla av här och nu och någon form av fjälliv för inget av de andra inläggen kommande två veckor handlar om outdoor vilket är en röd tråd i min blogg.
Överlag vill jag mixa känslorna i mina inlägg. Jag vill ha handfasta konkreta inlägg som blandas med det dagboksaktiga. Jag vill aktivt skriva in namn på saker, plagg, verktyg, redskap, exakt vad jag gör – men samtidigt skriva känslostyrt och igenkännande. Mixa SEO-optimering med sådant man läser med hjärtat. Hela den mixen får jag in om jag planerar bra.
Jag skriver inte om allt jag gör eller det jag funderar på. Däremot är jag väldigt strategisk i allt jag skriver och lägger upp. Jag diskuterar mycket om att visa upp och kommunicera svagheter och styrkor med andra i min bransch och jag tror på kontrasterna i det. Att båda behövs. Precis som i allt annat.
16 kommentarer
Tack för att du delar med dig av dina kloka tankar Sara. Det här inlägget gav mig så mycket!
Grymt bra inlägg! Bra inspiration för alla delar i livet som en vill ska bli allvar, oavsett vad.
Tack Katta!
TACK Sara för att du delar med dig! Är alltid imponerad av hur snygga bilder du har till dina inlägg och förstår ju varför 😉 Jag skulle vilja bli bättre på att planera in vissa saker som t.ex. att få bilder i bättre ljus för en viss typ av inlägg.
Jag är inte mycket av en planerande person och går mycket på känsla – men däremot vet jag att jag måste prioritera tid för bloggen och där tror jag att många kanske misslyckas trots att de har ambitionen. För att man inte avsätter tid helt enkelt, utan bara någon halvtimma här och där.
Känner igen tänket om att vilja få in en bra mix också. Och apropå det borde det ASAP komma ut ett inlägg om sökoptimering på min blogg, hehe.
tycker du är spot on på dina spaningar! ser fram emot seo-inlägget, gillar att läsa sådant hos dig!
Jag blir så inspirerad av ditt sätt och jobbar verkligen för att bli mer som du! Jag älskar att du planerar OCH får det att kännas spontant och in the moment.
Tack Alex! Lyssnade på ert podavsnitt och kunde inte låta bli att skratta lite för det är ju det som är skillnaden… “jag är nöjd med att komma ihåg att lägga upp stories” så någon av er vid ett tillfälle. Det kan säkert funka jättebra och allt beror på ambitionsnivå men för mig är inte det att göra det profesionellt, dvs på ett strategiskt sätt i syfte att skapa business. Men det behöver inte betyda att det är fel. Bara olika. 🙂
Superintressant inlägg, alltid spännade att se hur andra tänker och jag är som vanligt imponerad över ditt jobb med bloggen. För det är ju precis som du säger, man kan inte bara blogga när känslan faller på om man ska driva bloggen som business. Själv kör jag med Trello som contentkalender och det funkar oftast bra, men sedan i somras och sen vi flyttade till Brasilien helt kommit ur gängorna och bloggen har fått lida en del pga. andra projekt med t.ex. Dreampreneur Society. Men det handlar ju om fokus och det har helt enkelt få ta mer fokus under den perioden, en lanseringsperiod klarar sig inte själv!
Jag tycker du skrev det bra; det är svårt att lägga 100% fokus på allt – ibland måste man prioritera. Bara man är medveten om vad man låter ta fokus så är det oftast enligt ens plan!
Bra skrivet och inspirerande.
Tack Åsa!
Intressant! Nog för att din blogg känns proffsig och alltid är intressant för mig att läsa, men det är ändå inte självklart för mig att du planerar så pass mycket. Jag har ju en liten blogg som jag idogt uppdaterar – och tycker mycket om att ha i mitt liv – men planerar gör jag inte, inte heller behandlar jag den som business. Så din text är en liten väckarklocka, en påminnelse om vad som skulle kunna göras annorlunda om man vill växa.
grejen med planering är att det inte ska kännas planerat, och att planera inte heller innebär att det är “oäkta”. att planera ger effektivitet. lite som en bra sminking, den bästa makeupen är ju den som – ironiskt nog – typ knappt syns. annars ser det sminkat ut och det är det få som vill…
Intressant läsning.
Jag – eller alltså mitt bloggande – kan gå lite i vågor. När det blivit för nischat åt det proffsiga hållet (med det menar jag guider etc om resor, som blir mindre personliga) så kan jag få lite skav och känna att jag vill maxa in det personliga. Och då släpper jag lite på garden kring kvalitet och tänker att spontant också är bra. Tycker mig också få uppskattning för just det. Kan också känna lite att bloggen måste få vara en frizon till viss del, och att jag själv tycker om att läsa bloggar som inte är för tillrättalagda.
Däremot tänker jag ofta i publiceringsplan spontant, typ att om jag gjort ett resereportage så kan jag låta det vara enklare inlägg som följer och så söker jag en inte helt uttalad men för mig ändå väldigt bestämd mix. Sen just resereportagen är ju det jag hänger upp på, och det har jag många utkast konstant så har det blivit för få sådana så plockar jag upp något av dem. Där kommer inte lika ofta feelingen på beställning förrän jag väl sätter mig och låter mig gå in i tankarna och texten.
Men handlar väl mycket om hur mycket business bloggen är. Jag är imponerad av din tydlighet där.
fast måste personligt vara spontant? måste planerat innebära tillrättalagt?