Sara Rönne
  • HEM
  • OM MIG
  • JOBBA MED MIG
  • HYR I JÄRVSÖ!
  • KATEGORIER
    • Livet med mera
    • Livet utomhus
    • Tips till Åre
    • Äventyrshuset & renovering
    • Gravel & stigcykling
    • Overlanding, snöskoter & fiske
    • Biohacking, hormoner & hälsa
    • Jobb & framgång
Instagram
Sara Rönne
Sara Rönne Sara Rönne
  • HEM
  • OM MIG
  • JOBBA MED MIG
  • HYR I JÄRVSÖ!
  • KATEGORIER
    • Livet med mera
    • Livet utomhus
    • Tips till Åre
    • Äventyrshuset & renovering
    • Gravel & stigcykling
    • Overlanding, snöskoter & fiske
    • Biohacking, hormoner & hälsa
    • Jobb & framgång
  • Löpning
  • Träningstankar

Ons 24 jun: Intervaller på tartanbana

  • 24 juni, 2009
  • Inga kommentater
Total
0
Shares
0
0
0

Om 6 månader är det julafton. Men det är inte det som det här inlägget ska handla om. Istället är det intervaller som ska avverkas. Som har avverkats. När Grabben kom hem fick jag med honom till Sannarps tartanbana. En finfin bana som vi hade alldeles för oss själva. Tillsammans med en gubbe som satt på läktaren och pratade i telefon.

Jag orkade inte med att springa 6 x 400 eller något sådant. Det är alldeles för jobbigt för mitt psyke. Tvärtemot vad ni alla tror är mitt pannben inte så tjockt. Inte när det gäller monotona saker. För att göra intervallerna på löparbana till en rolig historia valde jag att springa 200, 400, 600, 800, 600, 400, 200, 100, 100 meter. Under de första intervallerna kom jag upp i 85-87% av max. Från 800-ingen och hemåt kom jag upp i 90% av puls. Jag hade ingen bestämd tid för vilopauserna utan de fick vara så långa som de tog för min puls att komma ner till 130 slag – eller 62.5%. Det visade sig bli samma sak som 200 meters gångvila.

Jag försökte leta efter mjölksyran och ligga precis under den när jag sprang intervallerna, men det var inte alltid jag kände av den. Det kändes smärtsamt enkelt att komma upp i 90% utan att det kändes alltför jobbigt.

Är min uppskattade maxpuls för låg? Jag tror faktiskt inte det. Jag har aldrig nått min uppskattade maxpuls på 208 slag (jag är 27 år gammal, snart 28). Jag har skitsvårt att komma över 194-195 slag (94%), vilket gör att jag tror att min beräknade maxpuls är ganska rätt. Jag har ganska enkelt för att ligga på runt 85-90% utan att dö i varken kropp eller ben. Vad betyder det? Är arbetspulsen olika från person till person? Finns det ens något som heter arbetspuls? Jag kanske borde testa på absoluta maxintervaller för att se hur högt i puls jag kan komma. Det verkar dock vara väldigt mycket lättare sagt än gjort för min del. Jag är för feg helt enkelt. För lat. Hur ironiskt är inte det!

Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Pin it 0
Sara

I believe in "träningsglädje" - to train happy. I believe in experiencing life and a thousand feelings in a pair of running shoes or on a bike - with sweat on my forehead. I don’t remember my personal bests but I remember all the feelings. The journey is the reward.

Tidigare inlägg
Föregående artikel
  • Löpning
  • Träningstankar

Uppladdning inför intervaller

  • 24 juni, 2009
Läs mer
Nästa artikel
  • Mat & recept

Fantastisk god ärtpure

  • 25 juni, 2009
Läs mer
Förmodligen gillar du de här inläggen med
Läs mer
  • Löpning

Högforsleden

  • 14 juni, 2023
Läs mer
  • Löpning

Vi stängde Vårruset

  • 10 juni, 2022
Läs mer
  • Löpning

15:09 minuter gör skillnad

  • 31 maj, 2022
Läs mer
  • Löpning

Varsågod. En snygg och bekväm löparsko!

  • 11 maj, 2021
Läs mer
  • Löpning

Jag är ingen löpare, säger du och springer

  • 13 april, 2021
Läs mer
  • Löpning

Löpning och lyx i Bergslagen

  • 26 juni, 2020
Läs mer
  • Löpning

Löpning ger mig mental frihet

  • 10 juni, 2020
Läs mer
  • Löpning

OUTRUN

  • 23 mars, 2020
0 kommentarer
  1. Anna (orka mera) skriver:
    27 juni, 2009 kl. 21:32

    Jag är på! När kör vi?

    Svara
  2. Eva skriver:
    25 juni, 2009 kl. 14:42

    @traningsgladje: Ja, just det. Jag körde ett spinning-puls-pass för en tid sedan och angav maxpuls 210. Jag var någon gång uppe på runt 90 procent och instruktören frågade om jag mådde bra? Det gjorde jag. Kändes som en promenad =) Men som sagt var, det är ju högst individuellt. Vet att min mamma har ett väldigt stort spann mellan vilopuls och max.

    Svara
  3. Fredrika skriver:
    25 juni, 2009 kl. 14:08

    @traningsgladje: Om du med “fungerar som” menar att resultatet är att du får besked om vilka pulsintervaller du skall ligga inom för specifika typer av träning, så svar ja! 🙂

    Se till bara att du får göra testet på löpband, om det är löpningen som är mest intressant att få besked om. Testerna är grenspecifika, men det finns tyvärr mindre nogräknade testare som kör allt på cykel.

    Svara
  4. traningsgladje skriver:
    25 juni, 2009 kl. 13:27

    @Fredrika & Katarina: så laktattest fungerar som ett slags maxpulstest, även fastän det inte riktigt är samma sak? Verkar ju skitbra. Nu ska jag meddela Anna detta. Haha.

    Svara
  5. Fredrika skriver:
    25 juni, 2009 kl. 13:22

    Nej, precis som Katarina skriver behöver du inte maxa, du kan köra submaximalt test precis som jag har gjort. Du behöver bara komma över anaeroba tröskeln. Vad gäller % av maxpuls så är det individuellt och % av maxpuls använder man ju egentligen bara som mått för att man inte har de “riktiga” laktat/pulsnivåerna att tillgå. Jag menar alltså att för en person kan ett visst intervall ligga på säg 65-80% av maxpuls, medan samma intervall för någon annan ligger på kanske 70-75% (siffrorna gripna ur luften här men du fattar förhoppningsvis). Korrelationen är hursomhelst vansklig och bygger på ett statistiskt medel.

    Mina intervall enligt vad jag beskrev tidigare var 135-155, 155-165 och 165-180 med en maxpuls (uppmätt) på 184. You do the math 😉

    Svara
  6. Katarina skriver:
    25 juni, 2009 kl. 12:00

    Nej, du behöver inte upp i max för ett laktattest (beroende på testmetod)
    ex http://www.lactlab.com/tjanster.html

    Svara
  7. traningsgladje skriver:
    25 juni, 2009 kl. 11:51

    @Eva:

    Jag är en variationsmänniska. Körde mycket efter puls förut, sedan tröttnade jag och körde efter känsla – men nu är jag tillbaka på pulsen.

    Den generella formeln (220-ålder för män och 225-ålder för kvinnor) verkar inte funka något vidare. Enligt den skulle jag ha en maxpuls på 198. Enligt min uppskattning ligger jag 10 slag över formeln.

    Svara
  8. Eva skriver:
    25 juni, 2009 kl. 11:49

    Det här med puls har jag gett upp för länge sen. Jag kommer snabbt upp i 170-180 slag vilket innebär att max ligger ganska mycket mer än vad som är normalt för min ålder. Men jag har aldrig testat. Har hur som helst slutat träna efter puls och istället börjat gå efter känslan.

    Svara
  9. traningsgladje skriver:
    25 juni, 2009 kl. 11:42

    @Fredrika:

    Jag kan hålla med dig i ditt tänk, men jag skulle vilja veta vilka pulsnivåer vi pratar om. Din mellannivå skulle t.ex. motsvara en puls hos mig på 84-92% ungefär. Därifrån och uppåt är det maxmax.

    Måste man anstränga sig för det där laktattestet? Det känns som en waste of everything att göra tester där jag måste maxa. Jag kan inte maxa. Eller snarare, jag måste lära mig att maxa. Varför kan man inte utläsa maxpuls från ett blodprov? Det vore enkelt och bra.

    Svara
  10. Fredrika skriver:
    25 juni, 2009 kl. 10:45

    Jag vet heller inte riktigt vad du menar med arbetspuls, men jag är ju å andra sidan väldigt präglad av mjölksyrenivåtänket. Där jag grovt ser tre intervaller: den lägsta då man är helt aerob, där man kan hålla på hur länge som helst och bara har en låg mjölksyrenivå – tekniskt upp till “aeroba tröskeln”. Sedan mellannivån, där man bygger upp lika mycket mjölksyra som man bryter ner, går upp till “anaeroba tröskeln”. Här kan man springa maran t.ex. Sedan högsta nivån, där man bildar mer mjölksyra än vad kroppen hinner bryta ned, och man därför får en ackumulation av mjölksyra. Det är här man ligger när man kör VO2max-intervaller t.ex., antagligen det du menar med maxintervaller.

    Låga intervallet är det klassiska “snacktempot”, mellanintervallet känner jag av på flåset utan att det är döjobbigt (mera “hjälp hur länge kommer jag orka det här), och kommer jag över tröskeln till högsta så börjar jag harkla mig en massa, lustigt nog. Och det är asjobbigt efter någon minut.

    Jag tror det är svårare att “känna mjölksyran” som du är ute efter än att gå efter andningen. De två är ju direkt korrelerade till varandra, eftersom både andningsfrekvensen och mjölksyrenivån höjs som konsekvens av den syrebrist som uppstår vid hårdare arbete. Dvs. man andas fortare eftersom kroppen vill få mer syre, och mjölksyra bildas eftersom syret inte räcker till och musklerna tvingas arbeta anaerobt.

    Tränar man mycket tycker åtminstone jag ett laktattest är väl investerade pengar. Och så är det kul också om man är lite nördig 😎

    Svara
  11. Josefine skriver:
    25 juni, 2009 kl. 09:35

    Det är verkligen knepigt med maxpuls. Min beräknade maxpuls är 196 (226-30), men jag toppar ofta på 193-195 när jag är ute och springer. Och då är det oftast när jag springer uppför en lagom lång backe eller så, vilket är jobbigt men jag är inte helt slut. Det borde rimligen medföra att min maxpuls är över 200 kanske ännu mer…? Om det inte är fel på pulsklockan. Maxpulstest är den enda lösningen, men jag är nog också för feg 🙂

    Svara
  12. Katarina skriver:
    25 juni, 2009 kl. 08:52

    Nä, det värsta som kan hända är ju att man blir trött.
    Boka en tid. Ta med Orka mera Anna också. Hon vill men kommer inte heller iväg 🙂

    Svara
  13. traningsgladje skriver:
    25 juni, 2009 kl. 08:35

    Gurra:
    Tack för tips. Verkar vara ett bra ställe det där, ska ta en funderare på det!

    Katarina:
    Problemet är att jag inte vågar ta ut mig, oavsett syfte eller vad jag springer.

    Svara
  14. Katarina skriver:
    25 juni, 2009 kl. 07:27

    Jag delar din vånda. Skillnaden mellan 95% och max är ganska stor upplevelsemässigt. Hualigen.
    Men det är skönt att ha siffrorna. Det är det som motiverar mig att bita ihop de där hemska minutrarna. Kanske kan det motivera dig?

    Vill du inte in på lab kan ju grabben hjälpa dig med ett Coopertest.

    Kul att du är igång igen efter ditt långa uppehåll 🙂

    Svara
  15. Gurra skriver:
    25 juni, 2009 kl. 06:42

    Bra jobbat på intervallerna!
    Om du verkligen vill veta din maxpuls och andra gränser (mjölksyratröskel osv) går det att göra ett helt testbatteri i Löddeköpinge.
    Läs här http://www.fitforfight.se/
    Jag har inte varit där själv men funderat på det. Verkar i alla fall spännande.

    Svara
  16. Susanna skriver:
    24 juni, 2009 kl. 22:21

    Jag har precis samma funderingar som du faktiskt. Funderar över hur det kommer sig att jag lyckas ligga kring 85% i puls hur länge som helst utan att dö, men ändå inte kommer över 93-94% hur dödsslut jag än är. Skulle vilja göra ett sånt test jag med, borde ta reda på vad det kostar…

    Svara
  17. magdalena skriver:
    24 juni, 2009 kl. 21:59

    Imponerande! Lycka till på lördag…behövs egentligen ej! ;o)

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Sara Rönne
  • HEM
  • OM MIG
  • JOBBA MED MIG
  • HYR I JÄRVSÖ!
  • KATEGORIER
Sara Rönne. En blogg om frihet, upplevelser och äventyr

Input your search keywords and press Enter.

Vi använder cookies på vår webbplats för att ge dig den bästa upplevelsen genom att komma ihåg dina preferenser och återkommande besök. Genom att klicka på "Acceptera alla" samtycker du till användningen av ALLA cookies. Du kan dock besöka "Cookieinställningar" för att ge ett korrigera ditt samtycke.
Cookie inställningarAcceptera alla
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Alltid aktiverad
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieVaraktighetBeskrivning
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SPARA OCH ACCEPTERA