I måndags eftermiddags tog jag tåget ner till Stockholm. Var framme 22.46 och promenerade till Hotel Diplomat som jag bokat för natten. Det hade varit en produktiv tågresa de timmar internet fungerade, så jag stupade i säng så snart jag kom fram. Hann inte lyssna länge på ljuden från Strandvägen utanför fönstret innan jag somnade.



Jag snoozade en stund på morgonen. De senaste dagarna har jag skapat mig vanan att lyssna på morgonnyheterna samtidigt som jag vaknar till liv. Det är inte så peppigt, så det kommer förmodligen inte hålla i sig så länge. Jag var en storkonsument P1 under lång tid, men just nu konsumerar jag nyheter på andra sätt.
Hur som helst, strax efter 07.30 skulle jag träffa Wilda på frukost nere i lobbyn.



Vi har släppt alla sex avsnitt av vår pod nu. En pod som fick sina första tankar redan i våras, när vi sågs på några dagars konferens i Storlien eftersom vi jobbar med samma uppdrag. Vid det tillfället gästade jag hennes fjällpod, och det var kul. Vi pratade företagande, och jag tror att vi båda tänkte att detta borde vi prata mer om!
Tanken fick landa en tid. Jag vill inte gå in i evighetsprojekt utan att ha en plan för hur det ska bära sig. Det är lätt att föreställa sig en pod, tycker jag. Men det är svårt att tänka hur det ska fungera över tid, varje vecka som en löpande föreställning.
Podden Sara Rönne & Wilda Nilsson
Jag hade tidigare haft en del tankar på pod i projektformat. En pod som faktiskt tar slut. Det är del av att skapa sig sitt egna ekosystem. Så vi landade i 6 avsnitt, med släpp varje vecka. Vi har båda tänkt att det är en bra idé att paketera kunskap i ljudformat, snarare än alla kurser som paketeras som rörlig bild. Jag blir uttråkad av att titta på en människa som säger saker på en skärm, jag vill hellre lyssna som ljud när jag gör något annat. Därför kom det sig att vi bestämde oss för en pod i 6 avsnitt som ett första kapitel, med optionen att göra fler kapitel senare.
Vi både hade – och har – fullbokade dagar med betalande kunduppdrag, så vi behövde en tydlig process för framgång:
Vi satte tema för varje avsnitt, och punktade upp lite stödord och frågeställningar. Från hur vi jobbar med effektivitet och struktur till personligt varumärke till sälj till frågan om vad framgång är och våra principer för företagande. Sedan bestämde vi att vi skulle spela in utan att klippa, ingen av oss ville lägga den tiden och då fick vi istället bestämma att usp:en är att det är oklippt och ett “riktigt” samtal. Hela tiden utgick vi från kravet: hur kan vi göra detta så bra som möjligt med minsta möjliga motstånd och tidsuppoffring.
För att få samtalet bra så bestämde vi oss för att spela in i samma rum. Med det beslutet, och en dag för lansering av första avsnittet så prioriterade vi att ses helt enkelt. En dag körde jag 70 minuter till Bydalen, för Wilda hade ett uppdrag där. En annan gång sågs vi i Åre när vi båda var där. Det man prioriterar ger man plats för, och det funkar fint under begränsad tid. Podden var ju inget betalt uppdrag så den prioriteringen hade varit tveksam i längden.
Därför blev det en workshop
Efter några avsnitt stod det klart för oss att de ämnen vi pratade om engagerade människor, som ville ha mer. Vi förstod att våra styrkor, som vi båda jobbar med i våra respektive kunduppdrag, är skills som ganska många behöver hjälp med.
Jag och Wilda hade genomfört en workshop innan sommaren, och tyckte att det var ett bra sätt att jobba tillsammans på. Och idén kom snart till oss båda: vi gör en öppen workshop för företagare som vill ha mer riktning och resultat i säljarbetet.
Nästa frågeställning blev huruvida vi skulle köra den fysiskt eller digitalt. Det är *enkelt* att gå den digitala vägen, men jag gillar att göra avtryck och jag tror på båda sätten att leverera inspiration och kunskap på men det finns något som blir extra starkt när man ses fysiskt.
Pengarna ska in, men hur?
Så då blev idén mer verklig. Och vi bestämde oss för att lansera två tillfällen: 2 december i Stockholm och 16 januari i Åre. En halvdag tillsammans med mig och Wilda med den krassa frågeställningen “pengarna ska in, men hur?“. Eller Riktning & Resultat som blev det riktiga namnet för den.
Det kommer bli några intensiva timmar, och du som deltagare kommer gå därifrån med en lista med actions att börja agera på redan dagen efter – med tydligt fokus för att nå ditt mål. När man gör “lite här och lite där” så blir det lätt trevande. Och med “så mycket att göra och var ska jag börja?” blir känslan överväldigande.
Min och Wildas kombinerade styrkor mynnar ut i en sak: en förmåga att göra saker i rätt riktning utifrån det vi vill åstadkomma. Det finns ett arbetssätt och tydligt tänk bakom det, och det kommer vi lära ut.
Målgruppen för workshopen är du som företagare eller som jobbar med sälj i din arbetsroll. Kanske är du både egen och anställd, kanske beror det på tidpunkt i livet. Det där är inte så viktigt egentligen, viktigare är att du vill åstadkomma riktning och resultat i ditt jobb.
Vi kommer prata metod och vi kommer prata paketering och trygghet i att tänka pengar och försäljning. Vi vill ha med dig som tycker att försäljning är obekvämt och helst skulle slippa. Men som behöver försäljning och behöver ett sätt att göra det bra och… ja kanske lite roligt till och med!
Här kan du läsa om workshopen Riktning och Resultat. Vi har ett begränsat antal platser per ort och just nu är hälften av platserna bokade till Stockholm efter att vi släppt detta för tre dagar sedan.

Hur som helst: under morgonens frukost spikade vi några av de arbetssätt vi kommer använda under workshopen. Och sedan bar det iväg på andra uppdrag. Vi promenerade in mot city för vi hade en kund att jobba med, faktiskt med samma grunduppdrag: riktning och resultat.
Och nu sitter jag på tåget hem mot Jämtland igen. ❤️