Sara Rönne
  • HEM
  • OM MIG
  • JOBBA MED MIG
  • HYR I JÄRVSÖ!
  • KATEGORIER
    • Livet med mera
    • Livet utomhus
    • Tips till Åre
    • Äventyrshuset & renovering
    • Gravel & stigcykling
    • Overlanding, snöskoter & fiske
    • Biohacking, hormoner & hälsa
    • Jobb & framgång
Instagram
Sara Rönne
sök
Sara Rönne Sara Rönne
  • HEM
  • OM MIG
  • JOBBA MED MIG
  • HYR I JÄRVSÖ!
  • KATEGORIER
    • Livet med mera
    • Livet utomhus
    • Tips till Åre
    • Äventyrshuset & renovering
    • Gravel & stigcykling
    • Overlanding, snöskoter & fiske
    • Biohacking, hormoner & hälsa
    • Jobb & framgång
sök
  • Jobb & framgång

Taggabilitet & shareabilitet

  • 29 oktober, 2025
  • Inga kommentater
Total
0
Shares
0
0
0

I flera intervjuer har jag sagt att jag anpassar marknadsstrategi och marknadsplan efter de företag jag jobbar med. Det låter självklart, men jag tycker faktiskt inte att det alltid görs. Ofta kör man på ett skolbokstänk utan att stanna upp och fråga sig: är det här verkligen det smartaste för just oss?

I ett av mina kunduppdrag har jag, med bara några hundra följare, byggt upp en räckvidd på över 40 000 per 30 dagar – och visningar på långt över 100 000. Hur då? Genom att skapa innehåll som människor vill dela, och genom att faktiskt prata med målgruppen istället för att bara prata till den.

Det är inget nytt trick. Jag har jobbat så här i femton år på mina egna digitala plattformar. I en intervju från tidernas begynnelse sa jag att jag tillbringade lika mycket tid på andras plattformar som i mina egna. Det har varit ett framgångsrikt sätt att bygga varumärke och awareness. Samma princip funkar fortfarande. På min egen Instagram, till exempel: 13 400 följare, men över en miljon exponeringar under en bra månad. Inte varje månad – sociala medier kräver sitt arbete – men ofta nog för att jag ska veta att det funkar.

Jag skrev nyligen en instagrampost om just frågan vad som egentligen är mycket räckvidd på Instagram. Exemplet ovan är därifrån.

Anpassa. Alltid.

En hel del av mina uppdrag inkluderar ansvar för influencer marketing. Men i ett uppdrag har jag valt bort att jobba med influencers helt. Det passar inte målet för detta företag. Istället har vi hittat andra vägar för spridning: mer anpassade, mer strategiska och med tydligt syfte.

Taggabilitet

För en tredje kund jobbar vi med något helt annat: taggabilitet. Taggability, på engelska. Oklart om det ens är ett ord, men du fattar.

Målet är att fler ska vilja tagga varumärket i sina sociala medier. För tänk på det själv: vissa varumärken taggar du gärna, eftersom det stärker bilden av dig själv. Andra? Inte en chans.

Exempel på hotell med hög taggabilitet för mig: Fjällnäs Fjällhotell. Copperhill Mountain Lodge. Granen Hotell i Åre.

Exempel på hotell med låg taggabilitet för mig: Scandic. Comfort. Andra kedjehotell som mest löser behovet ”jag behöver en säng i natt.”

Det är inget fel på dem. De fyller sin funktion. Men de talar inte till mig. Jag vill inte ha en relation till dem – och det är helt okej, jag är inte deras målgrupp.

Men just där ligger poängen: att ha hög taggabilitet hos sin målgrupp är ett fantastiskt sätt att göra sin marknadsföring både effektivare och mer mänsklig.

Shareabilitet

Sen finns shareabilitet – ett annat av mina favoritord. Det handlar om hur delningsbart innehållet är.

När jag ansvarar för influencer marketing handlar det inte bara om att ”ha influencers”. Det handlar om att förstå vad varje person faktiskt bidrar med. Vissa är fantastiska på brand awareness. Andra driver trafik och konvertering. Några har hög shareability: deras innehåll är så delningsbart att det passar naturligt in i uppdragsgivarens egna kanaler.

Alla har inte det. Vissa skapar magiskt innehåll, men det är så specifikt för deras egen stil och tonalitet att det inte riktigt fungerar någon annanstans. Ju fler saker en influencer bidrar med, desto mer ökar värdet av samarbetet. Vissa stjärnor är grymma på brand awareness OCH konverterar trafik OCH har hög shareability PLUS en massa andra saker. Dessa influencers håller jag hårt i, och sätter högt värde på.

Jag tänker mycket på shareabilitet även när jag gör mina egna samarbeten. Jag vill skapa innehåll som går att dela vidare. Som känns rätt, både för mig och för varumärket jag jobbar med. Och även varumärken jag inte jobbar med. Ännu.

Så varsågod – två ord till din marknadsföringsordlista: taggabilitet och shareabilitet. Plus insikten anpassa alltid. Använd dem så mycket du vill!

Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Pin it 0
Sara

I believe in "träningsglädje" - to train happy. I believe in experiencing life and a thousand feelings in a pair of running shoes or on a bike - with sweat on my forehead. I don’t remember my personal bests but I remember all the feelings. The journey is the reward.

Tidigare inlägg
Föregående artikel
  • Livet med mera

Stöket i köket

  • 28 oktober, 2025
Läs mer
Förmodligen gillar du de här inläggen med
Läs mer
  • Jobb & framgång

Vad jag gjorde i Stockholm

  • 21 oktober, 2025
Läs mer
  • Jobb & framgång

Debrief från veckan

  • 10 oktober, 2025
Läs mer
  • Jobb & framgång

Vem jag vill vara & hur jag vill jobba

  • 23 september, 2025
Läs mer
  • Jobb & framgång

Varför startade jag en podcast?

  • 20 september, 2025
Läs mer
  • Jobb & framgång

Jag har varit hemifrån ett halvt liv

  • 18 september, 2025
Läs mer
  • Jobb & framgång

Mitt företagsår 2024/2025 – så gick det

  • 1 september, 2025
Läs mer
  • Jobb & framgång

Bloggen är död. Sa aldrig Clara.

  • 28 augusti, 2025
Läs mer
  • Jobb & framgång

Höststruktur

  • 25 augusti, 2025

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Sara Rönne
  • HEM
  • OM MIG
  • JOBBA MED MIG
  • HYR I JÄRVSÖ!
  • KATEGORIER
Sara Rönne. En blogg om frihet, upplevelser och äventyr

Input your search keywords and press Enter.

Vi använder cookies på vår webbplats för att ge dig den bästa upplevelsen genom att komma ihåg dina preferenser och återkommande besök. Genom att klicka på "Acceptera alla" samtycker du till användningen av ALLA cookies. Du kan dock besöka "Cookieinställningar" för att ge ett korrigera ditt samtycke.
Cookie inställningarAcceptera alla
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Alltid aktiverad
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieVaraktighetBeskrivning
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SPARA OCH ACCEPTERA