Jag är hemma från Hemavan. Kl 19.45 körde vi inte in på vår grusväg till huset, en sträcka på cirka 50 meter. För vi var tvungen att stanna hela ekipaget med bil och släp och vandra i snödrev fram till fyrhjulingen och ploga alltsammans först. Peppen var inte superhög men jag ska inte klaga för jag satt kvar i bilen och scrollade instagram medan min kille tog plogansvaret. Däremot var jag sjukt kissnödig. 21.30 låg vi i sängen i alla fall. Inpackade och klara. Uppackning ingår absolut inte i det begreppet men alla väskor står nere i källaren i alla fall. Där vi har äventyrsrum, kontor, tvättstuga och badrum. Det innebär att livet på övre våningen är härligare.
Hur som helst. Jag tänkte att jag skulle summera skoterveckan i Hemavan med hjälp av Microsoft Copilot, så jag bad min AI-assistent om 10 frågor. Här är de:
Har du uppnått ditt mål med resan? Tänk på vad du ville uppleva eller åstadkomma under resan.
Vi hade otroligt väder under vår vecka i Hemavan. Det var sol och nysnö, inte alls samma gråmisär som förra året. Bitvis var det för kallt. Kallare än -20 blir väldigt kallt på skotern. I skogskörning så är det okej, för då blir man varm. Men kilometern över sjön, som ibland blev uppåt 6 km, är satfläskkallt.
Jag hade några utvecklingsmål jag ville bemästra. Fick bra rullesnö när vi var första helgen i Storåbränna, och körde en del på rulle (skidres) då. Målet därefter var egentligen att välta ner med skotern utan att släppa den, som ett första steg i att lära mig en re-entry, dvs där man i en brant gör ett skidres och sedan vänder hela ekipaget i luften. Men det blev inget med det. Är däremot nöjd med att köra branter, och bitvis nöjd med min skråkörning. Dessutom kunde jag köra med foten som jag gjorde illa lagom till skoterhelgen i Borgafjäll.
Var resan tillräckligt lång? Kunde du koppla av ordentligt?
Vi var totalt borta i 10 dagar: torsdag-söndag i Storåbränna med delar av gänget från byrån Midnattsbris, och sedan söndag-söndag med vänner som också kör skoter. 10 dagar konstant umgänge med människor. Lagom länge tycker jag. Tidigare år när vi kört skoterkollo har vi varit borta 4-5 veckor i sträck, men jag tycker att årets upplägg också är bra.
Koppla av gör jag då rakt inte, eftersom jag kombinerar skoterkörning med jobb. Jag skulle säga att denna typ av resa faktiskt är mer intensiv och stressig än mitt vanliga liv hemma. Känner sällan att jag räcker till, om jag ska vara ärlig. Men det är värt det. Jag är borta på resa och fakturerar som om jag inte var ute och körde skoter 4-5 timmar per dag. Det kompenseras med jobb väldigt tidigt på morgonen och väldigt sent på kvällen.
Hur hanterade du eventuella oväntade händelser? Kunde du anpassa dig utan problem?
Mitt svåraste tror jag. Jag tycker om att ha en plan. Min killes skoter gick sönder. Han var först inne på att köra 12 timmar tur och retur för att få den lagad, vilket skulle ta två dagar av veckan. Men vi gjorde en bättre plan så han körde 4 timmar tur och retur och hyrde en skoter för tre dagar istället.
Det är inte gratis att köra skoter. Hyran kostade 8000 kr. Med eventuell självrisk på 12 000. Det gäller att inte haka upp sig på sådant, för då blir det ingen skoterkörning alls.
Vilka aktiviteter eller platser gillade du mest? Vad var höjdpunkterna?
Vi hyrde ett jättefint hus i Tängvattnet, vilket är vårt favoritområde för friåkning i Hemavan. Vi behövde inte åka led för att komma dit vi ville vilket. var. så. skönt. Huset och läget var höjdpunkten. Här är det på airbnb om du vill se.
Hur påverkade resan din hälsa och välbefinnande? Känner du dig utvilad och nöjd?
Utvilad nej. Åkte dessutom på en ordentlig förkylning och skulle kanske absolut vilat med mina blanka ögon men jag hade inte tid. Prioriterade absolut skoterkörning framför hälsan, men gjorde det medvetet. Det är så skönt att inte skriva en hälsoblogg!! Fick en ordentlig lårkaka i samband med en incident men överlevde den med. Summa summarum: det var ingen resa som gjorde mig utvilad. Däremot blev jag nog starkare. Friåkning på skoter är fysiskt krävande. En av killarna reggade 2000 aktiva kalorier på sin klocka. Jag låg runt 1000 per dag, i snitt. 500 aktiva kalorier de dagar jag kände mig klen och svag. Var inte med och grävde loss de andra lika mycket då, och körde med lite mindre riskfokus för att jag inte orkade gräva loss mig själv.
Hur var balansen mellan arbete och fritid? Kunde du släppa jobbet helt?
Nej, men det var heller inte tanken. Planerade mina möten optimalt. Är nöjd med min faktiska belastning vs. planerade belastning.
Vilka förbättringar kan göras inför nästa resa? Finns det något du vill ändra eller förbereda bättre?
Det går alltid att träna mer inför en veckas friåkning på snöskoter. Kroppen känns överkörd efter dag 1 och 2. Det är den ibland också. Jag har blåmärken lite överallt. Till kommande veckor, och kommande år, vill jag träna ännu mer. Det behövs hård träning för den här sporten. Tunga lyft och ryck, explosivitet och allt som gör lite ont. Ingen mjukträning.
Hur var kvaliteten på din vila och sömn under resan? Kunde du sova gott?
Ja i teorin.
Vilka nya saker lärde du dig eller upptäckte under resan? Var det något som inspirerade dig?
En vecka per plats är perfekt, efter 6-7 dagars åkning hinner jag tröttna på terrängen. Det är en bra grej att komma ihåg.
Hur var din totala upplevelse? Blev det en minnesvärd och njutbar tid?
Det var en riktigt fin vecka, minus förkylning och lårkaka. Vi åt riktigt god mat, drack bra champagner och höll på med överdådig dekadens vilket är en bra kontrast i livet. Kombinationen snöskoter och stjärnkock gillar man ju. Jag fyllde min längtanslista för februari med riktigt många pilgrimsmusslor och öppnade en jeroboam till det: champagne från vår favorit Tornay.