Jag omvärldsspanar även nuförtiden även om det blir mer sällan nu jämfört med för 15 år sedan när det var mitt jobb. För några veckor sedan nämnde jag begreppet ursprungsmat för mina kollegor. Jag hade nyss svarat på några frågor om mattrender och det landade i mig då. Trenden just nu är inte att det ska vara specifikt närodlat eller härodlat, det är att råvaran ska ha ett ursprung. Potatis kan absolut vara härodlad och gnistra lite särskilt just tack vare det medan kaffe som inte kan odlas i Sverige väljs med omsorg från en viss producent eller till och med en viss by. Medvetenheten finns där men vi räknar den inte i kilometer. Vi vill att vår mat ska ha ett ursprung oavsett om det är potatis från Jämtland eller kaffe från Costa Rica, DET är grejen.
Byrån Food & Friends, som till vardags jobbar med kommunikation framförallt inom mat och måltider, gör årligen en trendrapport med fokus på mat och närbesläktade områden. Jag plockade ur några intressanta saker ur rapporten för 2024 som du kan läsa i sin helhet här.
Det övergripande temat är “good old days ahead” och jag tycker att det säger allt. Bland annat att GLASSBÅTEN säljer som bara den just nu. Glassbåt alltså! Den gamla klassikern, som jag såg serverades på Flora Wiströms boklansering även om det förmodligen var en sponsrad aktivitet.
Nostalgimat är en trend
Världens kaos gör att vi söker trygghet i nostalgin. Inte bara det, “hälsomatens” storhetstid från 2018 är long gone och vi vill inte alls äta hälsomat just nu. Jag ser det överallt på Instagram. Det postas om burgare och varma mackor med ost och pommes frites-restauranger och fast food är på allas tallrikar. Dekadensen! Vi langar fram trygghet på tallrik som består av fett och kolhydrater. Comfort food bokstavligt talat.
Tydligen bekräftar Folkhälsomyndigheten att konsumtionen av frukt och bär minskar medan sockrade drycker ökar.
Obs! Vi har mer höns i storstäderna också, och hemmaodlar mer. Men min tjejgissning säger att det är stora skillnader beroende på samhällsklass och socioekonomisk bakgrund.
Den stora restaurangtrenden
En intressant del i Food & Friends-rapporten är affärsutvecklingen i restaurangbranschen. Matvaror vi handlar i butik har ökat mer i pris jämfört med restaurangmaten, vilket innebär att restaurangerna tjänar mindre på oss. Alltså: de behöver tänka nytt!
I rapporten spås några olika förändringar:
Att det ska kosta mer att boka de bästa borden (t.ex. de vid fönster) medan det kostar mindre att boka de sämre borden (t.ex. de vid utgången eller toaletten).
Att man tar betalt för tillbehören. Dvs priset du ser på menyn är för själva huvuddelen av rätten, sedan kanske du vill ha en sallad eller en annan side till, men då kostar det extra. Ungefär på samma sätt som att vissa restauranger redan lägger på en extra peng för brödkorgen.
Lägg till extra pengar för extra lyxiga tillbehör. Detta sätt att tänka finns redan på flera restauranger både här hemma och utomlands. “Vill du toppa din pasta med vårtryffel?” – för ett gäng extra kronor. Eller gå all in och lägg till caviar, också för en extra peng. Jag har inte tyckt att det varit särskilt konstigt när jag stött på det hittills, men då har det också varit lyxdetaljer som verkligen förhöjt upplevelsen på tallriken.
Merch. Kepsar eller den där goda såsen på flaska. Inte heller något nytt egentligen, utan bara smart. Hard Rock Café gjorde ju detta redan när jag var liten och här hemma i Åre har jag absolut en keps från Imilla. Tror vi fick den dock, för vi lade till så mycket Caviar till vår kväll när vi beställde menyvalet “en jävligt bra kväll”. Du som varit där vet vad jag menar!
Det finns också vissa trender kopplade till att så många kunniga restaurangmedarbetare lämnade branschen under pandemin. T.ex. att menyn anpassas så att mer mat kan förberedas innan servering för ett effektivare flöde i köket.
Husmanskost är trendigt
Och så har vi det där med nostalgimaten med glassbåtar och flygande jakob och den stora husmanstrenden överlag. Den spanade jag om redan i början på året och den trendspaningen kan du läsa om här. Räkna med räkcocktails och glassbomber.
Glädje och underhållning är en trend för caféer och hotell
Det finns också en trend som fokuserar på glädje. I världsmörkret behöver vi den lilla glädjen i en Happy Meal, en flaska Champagne (rekordförsäljning uppnåddes 2022) eller att gungor är en grej inte bara i lobbyn på hotell utan även caféer och restauranger. Stelt och tråkigt är ute, vi behöver lättsamt och lite roligt i all sin enkelhet. IKEAs våningssängar kommer med argumentet “it’s more fun than an ordinary bed” vilket anammas av fler hotell också. Vi paketerar om och tvingar fram ett roligt kommunikationskoncept istället för att säga att det är för dyrt med den extra ytan som en dubbelsäng kräver. Vattenglaset är halvfullt, inte halvtomt.
Från laget till jaget – medlemsklubbarnas framfart och allemansrätten
Mer oroande är att vi går från laget till jaget. Ungdomsbarometern visar att färre personer identifierar sig som anti-rasist, femiminst eller environmentalist och Food & Friends kopplar samman den statistiken med att det har uppstått fler klubbnätverk för de invalda. T.ex. Soho House och Alma andra fysiska ställen för coffice och nätverkande som finns framförallt i Stockholm. En överlag väldigt oskön trend som också har spår i andra frågor, t.ex. att vi fokuserar mer på allemansRÄTT jämfört med allemansVETT. Att hävda sin egen rätt är viktigare än att förstå det samspel som samhället går ut på. Vad mer kan detta innebära för samhället?
6 kommentarer
Kloka och spännande reflektioner! Jag läste också rapporten och tog med mig hur viktigt det är för oss företagare att vara i samklang med vår samtid. Hur kan vi skruva på våra tjänster utifrån den marknaden vi befinner oss i? Anpassa oss efter de möjligheter vi har. Tack för att du sammanfattar!
Sedan tycker jag personligen att det är en ruskigt oskön utveckling med jaget. Och det känns skrämmande att se hur det påverkar mina tonårskids som är på väg ut i samhället. Just nu, mer än någonsin, skulle jag hellre vilja se hur vi krokar arm och är mer just VETTiga.
verkligen så: i samklang med samtiden! delar din oro för jaget… hoppas det bubblar med lag där under, känns som vi varit i jaget lite för länge nu så det borde hända något annat med den utvecklingen.
Spännande att läsa! Själv har jag köpt MÅNGA lådor glassbåtar senaste tiden. Det var min mammas favoritglass och jag tänker att jag gör både henne och mig en tjänst genom att äta sådana då och då. ÄLSKAR allt med dem – krispig choklad, syrlig sylt, len vanilj och så lite segkrispig våffla. Nostalgin ser jag också vad gäller resor för övrigt. Våra “trygga” resmål kommer tillbaka – och längtan dit likaså.
så fascinerande!! nostalgiglass alltså!
jag tänkte på nostalgin just vad gäller grekland som återuppstått så stort i år.