För två år sedan jobbade jag långa arbetsdagar på fjället med ett film- och fototeam som skapade magiskt innehåll för den största pannlampan i min historia. Silvas värstinglampa på 10 000 lumen som skapar dagsljus i nattmörkret. Nej men den är otrolig. Jag som älskar när det är mycket älskar denna.
Ett år senare var det dags för ny plåtning och framförallt nya innovationer. Säg hej till Silva Free som lanserades för några veckor senare och som jag också tycker väldigt mycket om eftersom det är en mer praktisk tränings- och äventyrslampa. Typ den enda lampan du behöver pga flera anledningar men framförallt:
Med Silva Free kan du byta både lamphuvud och batteri och skapa din egna perfekta uppsättning.
Otroligt va. Kanske ska du cykla långt ena kvällen och vill ha 3000 lumen ljus och största batteriet, men den andra kvällen vill du ha svinmycket ljus men ska bara vara ute en kort stund och kan enkelt klicka i ett mindre och lättare batteri, eller en 2000 lumen lamphuvud eller ett 1200 lumen lamphuvud.
Dessutom får du mesta möjliga effekt på ljuset eftersom tekniken kan kyla lamphuvudet med luft som kommer underifrån och inte bara luft som kommer framifrån och som skapas av motvind.
De flesta som ska köpa pannlampa vill ha mycket ljus, lång brinntid och låg vikt. Ofta står dessa tre saker i direkt motvikt till varandra. Mycket ljus kräver mycket batteri, vilket innebär kortare brinntid. Eller mer vikt om du vill ha längre brinntid och därmed mer batteri. Du behöver balansera alla dessa tre aspekter för att skapa den ultimata pannlampan.
Och grejen är att den ultimata pannlampan beror på vad du vill göra.
Med Silva Free kan du byta ut allt, lampan är modulär, så istället för att köpa två olika pannlampor kan du bara köpa till ett extra lamphuvud eller extra batteri.
Just ja. Det finns inga sladdar i Silva Free heller, elektroniken är inbyggt i pannbandet. Vill du fästa batteri på ramen på cykeln finns en platt sladd som accessoar, eller om du vill ha batteriet i din ryggsäck.
Skulle jag bara välja en lampa så är det 2000 lumen och ett 24,1 Wh batteri som jag skulle ladda ofta. Det finns som färdigt kit och heter Free 2000 Small. Jag skulle komplettera med ett större batteri om jag ville cykla mycket. Det batteriet kan också läggas i ryggsäcken och bli en perfekt uppsättning för skidturer. T.ex. ett 36 Wh-batteri.
Skulle jag unna mig 2 lamphuvuden så skulle det vara 1200 och 3000 lumen med 24,1 Wh batteri och ett 72 Wh-batteri. Lika bra att välja det största eftersom det ändå alltid ska vara på cykelramen eller i ryggsäcken och vill jag ha mycket ljus så vill jag också ha generös brinntid så att jag kan vara ute länge utan att begränsas av mörker.
Om en lampa på 10 000 lumen är som en vass sportbil så är Silva Free en snygg, smart och lite mer praktisk vardagsbil. Ingen tråkig Volvo, utan lite mer edge. Jag låter dig tänka ut det bilmärket.
2 kommentarer
Då tänker jag att den är som vår Ford Transit: den har plats för allt och är perfekt för vardagsäventyr, outdoorsemester och att köra grejer och byggmaterial i. Vi slåss lite om Silva Free här hemma om kvällarna eftersom den är så jäkla bra till allt.
ja visst är den! som en ford! 😀