Sara Rönne
  • HEM
  • OM MIG
  • JOBBA MED MIG
  • HYR I JÄRVSÖ!
  • KATEGORIER
    • Livet med mera
    • Livet utomhus
    • Tips till Åre
    • Äventyrshuset & renovering
    • Gravel & stigcykling
    • Overlanding, snöskoter & fiske
    • Biohacking, hormoner & hälsa
    • Jobb & framgång
Instagram
Sara Rönne
Sara Rönne Sara Rönne
  • HEM
  • OM MIG
  • JOBBA MED MIG
  • HYR I JÄRVSÖ!
  • KATEGORIER
    • Livet med mera
    • Livet utomhus
    • Tips till Åre
    • Äventyrshuset & renovering
    • Gravel & stigcykling
    • Overlanding, snöskoter & fiske
    • Biohacking, hormoner & hälsa
    • Jobb & framgång
  • Jobb & framgång

Om att köpa influencersamarbeten

  • 13 december, 2022
  • 5 kommentarer
Total
0
Shares
0
0
0

Jag stänger 2022 många erfarenheter rikare. Jag är ansvarig för influencersamarbeten för en kund i ett av mina uppdrag. Jag tar kontinuerligt med mig nya insikter från det. Inget är konstant. Jag jobbar med influencers i framförallt Sverige, Norge och UK. Ofta vill jag jobba med samma influencers på helår, och redan där verkar jag sticka ut som inköpare av influencerannonsering.

Kanske är det för att jag också är en influencer. För att jag under många år jobbat på båda sidorna i branschen.

Många kunder vill veta vad ett inlägg kostar hos mig. Och när jag tar på mig andra hatten frågar jag ”vad får jag för summa x”? Jag är varken nöjd med frågan som ställs till mig eller svaren jag får av andra*.

*Svaret jag får är oftast 3 karuseller och 6 stories, eller liknande.

För en kund i höstas tog jag mig råd att lägga upp en säljdrivande kampanj på det sätt som jag trodde skulle maxa försäljningen hos kunden och (!) öka engagemanget i mina kanaler och uppskattningen av mig som profil. Jag hade preppat med en awareness-fas, innehåll fokuserat mot consideration och så blev det grande finale med decision. Ja en kampanjkod.

Kampanjen gick strålande rent säljmässigt. Jag benchmarkades mot andra profiler som har NIO gånger så många följare. Sålde lika bra som dem. Men, kampanjen gick bra även på andra sätt. Jag delade smart innehåll som uppskattades och sparades av mina följare, och jag utbildade inom ett ämne som är relevant för dem. Jag inkluderade alla format: blogg, stories, karusell, reel. Allt skulle in för att fylla olika funktioner. Och eftersom det var många lager så gjorde jag en publiceringsplan där jag hade koll på budskap, call to actions – och en tes om hur allt skulle landa.

I framtiden vill jag föreslå kampanjupplägg på ett friare sätt till mina kunder, istället för att fastna så mycket vid vad varenda liten story ska kosta. För risken är att det blir avskuret och insnålat och i slutändan inte alls landar rätt. Det jag åstadkom är resultatet av ett litet ekosystem. Man kan inte plocka bort fisken och tro att allt annat ska fungera ändå.

Inför 2023 önskar jag att alla annonsörer köper annonsering över längre tid. Det gör gott för varumärket. Bygg förtroende, lita på innehållet – och efterfråga färre rabattsamarbeten. När priskampanjerna blir färre så blir de mer exklusiva. Framförallt: låt innehållet få jobba innan priskampanjandet sätter igång.

Inför 2023 önskar jag att influencers lär sig mer om sälj och marknadsföring, så att de kan återkoppla på förslag från företag och spetsa till dem. Och så att de kan leverera bättre innehåll förstås, oavsett om målet är för varumärket eller för säljet.

Som annonsköpare räknar jag med att ca 25-30% av de influencers jag anlitar kommer bli kortvariga i min strategi. Jag mäter värdet av ett influencersamarbete på flera sätt, där varumärkesassociation och reshareable content är två parametrar av totalt sju. Det finns alltid en parameter som heter wild card. Genom att tydligt rita upp (yes i en graf) värde från hela vårt lag med influencers så kan vi se var vi är tunga, och var vi har hål att fylla.

Genom att använda vår modell så gör vi plats för olika typer av influencers och det är viktigt. För det är inte alltid de man tror som levererar bäst resultat.

Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Pin it 0
Sara

I believe in "träningsglädje" - to train happy. I believe in experiencing life and a thousand feelings in a pair of running shoes or on a bike - with sweat on my forehead. I don’t remember my personal bests but I remember all the feelings. The journey is the reward.

Tidigare inlägg
Föregående artikel
  • Biohacking, hormoner & hälsa

En träningsplan

  • 12 december, 2022
Läs mer
Nästa artikel
dromskåran vandring
  • Jobb & framgång

Hur gör man för att lyssna inåt?

  • 14 december, 2022
Läs mer
Förmodligen gillar du de här inläggen med
Läs mer
  • Jobb & framgång

Att destinationer samarbetar med influencers är självklart

  • 30 april, 2025
Läs mer
  • Jobb & framgång

Snedtänkt: AI vs. Det personliga

  • 16 april, 2025
Läs mer
  • Jobb & framgång

Mina principer för pengar

  • 25 mars, 2025
Läs mer
  • Jobb & framgång

Besöksnäringen i Hemavan: utmaningar och möjligheter

  • 17 mars, 2025
Läs mer
  • Jobb & framgång

Maximera mina sociala medier: såhär tänker jag

  • 31 januari, 2025
Läs mer
  • Jobb & framgång

Lögnen om den stora friheten

  • 20 januari, 2025
Läs mer
  • Jobb & framgång

Min dag om ett år

  • 14 januari, 2025
Läs mer
  • Jobb & framgång

Från döskallekällare till kontor

  • 3 januari, 2025
5 kommentarer
  1. Pingback: Låt oss prata om influencers - Sara Rönne
  2. Malou Augustin skriver:
    13 december, 2022 kl. 17:54

    Grymt bra artikel! Och försöker helt klart jobba på det sättet men som du skriver, man får tweaka och spetsa till det lite ytterligare för att hela tiden göra det så bra som möjligt.

    Svara
    1. Sara skriver:
      13 december, 2022 kl. 20:23

      ja, tänker att det liksom ingår i jobbet som influencer att vara en smart rådgivare till sin kund.

      Svara
  3. Sofie skriver:
    13 december, 2022 kl. 08:48

    Applåder och busvisslingar! Bra skrivet. Min känsla är att vi om tio år kommer titta tillbaka och tänka vad fan var det där [läs influenser står med pryl och rabattkod] Skriver under på hela ditt inlägg och jobbar själv mot att bli bättre på bägge sidorna. Mervärde åt båda hållen.

    Svara
    1. Sara skriver:
      13 december, 2022 kl. 09:22

      japp exakt så.

      Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Sara Rönne
  • HEM
  • OM MIG
  • JOBBA MED MIG
  • HYR I JÄRVSÖ!
  • KATEGORIER
Sara Rönne. En blogg om frihet, upplevelser och äventyr

Input your search keywords and press Enter.

Vi använder cookies på vår webbplats för att ge dig den bästa upplevelsen genom att komma ihåg dina preferenser och återkommande besök. Genom att klicka på "Acceptera alla" samtycker du till användningen av ALLA cookies. Du kan dock besöka "Cookieinställningar" för att ge ett korrigera ditt samtycke.
Cookie inställningarAcceptera alla
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Alltid aktiverad
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieVaraktighetBeskrivning
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SPARA OCH ACCEPTERA