Det är februari 2021. Jag sitter i en stuga i Lappland och det vräker ner lovikavantar där ute. Det är mörkt, för så är det tidigt i februari i norra Sverige. Ja hela Sverige.
Jag har precis avslutat en anställning och påbörjat ett stort uppdrag för ett annat företag. Ett första i möte i december, om att skriva copy några timmar i veckan, blev snabbt ett mycket större uppdrag som interim marknadschef för Silva. Silva är ett svenskt företag, snart 90 år gammalt. Som uppfann kompassen och Zweiler-pannlampan och gjort massa annat också.
Men tillbaks till februari igen. Eftersom jag är ny på rollen så blir jag inte involverad i allt från början. Särskilt inte eftersom jag också smygstartar mitt uppdrag. Jag är på skoterkollo i Lappland och tillbringar dagarna i snön och tar alla möten på morgnar och eftermiddagar. Ute på fjället och i skogen så tänker jag. För det är så jag lägger upp alla mina jobb: i brainwork och i doings.
Brainwork är den samlade erfarenheten av allt jag gjort och lärt mig och min talang.
Doings är det jag utför vid datorn eller i ett mötesrum.
Den perfekta balansen mellan de båda är inte konstant. Jag funderar på den ofta och känner tydligt när det är obalans. Det värde jag leverera till mina kunder är som allra högst när det är samspel mellan brainwork och doings.
Då, i februari 2021 är samspelet perfekt. Många av mina möten handlar om en helt ny pannlampa. En produkt som utvecklings- och innovationsteamet länge tänkt på och länge velat göra. Och nu är rätt tid. Det är en pannlampa på 10 000 lumen som inte är för alla men som absolut är för dem som behöver (ibland villhöver) en pannlampa med väldigt mycket ljus.
Jag och min uppdragsgivare och kollega Madelene pratar mycket om hur vi vill marknadsföra den. Vi gör research. Vi drömmer (annat ord för planerar). Vi skapar ramverk för den känsla och det intresse vi vill att marknadsföringen ska generera. Och så introducerar vi vår idé för byrån som förädlar konceptet och gör det tydligare.
Processen är igång. Samtidigt som produktutvecklarna förfinar lampan i intensiva processer som jag vet inte är enkelt, så skapar vi i marknadsteamet den identitet som pannlampan behöver.
I augusti 2021 kör vi igång med första filmproduktionen när pannlampan ska användas på riktigt. Då är det fortfarande ett sample vi jobbar med. Det är det förresten hela tiden, i varenda filminspelning och på varenda plåtning. För så funkar saker och ting rent generellt.
Robin Wallner kommer med sin Cake till Fäviken där Whiteout Pictures och Alexander Rydén står för foto och film (Whiteout står bakom alla filmerna i kampanjen och Joakim Åström har plåtat bilderna med skoter i detta inlägg). Det är mer än ett år till lansering men jobbet inför att pannlampan ska göra succé, är intensivt.
Produktionsdagarna fortsätter med Gustav Bergman, orienterare som vunnit många framgångsmedaljer, som springer likt parkour på hala stenar och klippblock i Ottsjö. Nej men det är helt otroligt att se världsorienterare springa så hänsynslöst snabbt i obanad terräng. Vi kör produktion fram till småtimmarna och när kameran stängs av har Gustav sprungit drygt en mil fram och tillbaka. Snart nog blir det en lång kväll med cykling som också ska fotas och filmas. Vi önskar episk solnedgång men blir tilldelad med stolpe ut. Men det är fint ändå. Vi fascineras av ljuset från 10 000 lumen, vilket motsvarar ljuset från flera bilar.
Samtidigt som vi producerar content för våra olika kanaler och målgrupper så jobbar produktteamet intensivt. En pannlampa med 10 000 lumen är inte en enkel kaka. Det här är ingenjörskonst på hög nivå och det ser du på priset. Det finns en anledning till varför den här pannlampan kostar vad den kostar. Det här är inte en slit-och-släng-pannlampa. Det här är en pannlampa för när mycket ljus är viktigt. Det är en tech-produkt. Inget jag går och hämtar posten i brevlådan med*.
*Jag bor i glesbygd, det är 350 meter till min postlåda och det finns ingen gatubelysning. Du som känner igen dig vet behovet av en pannlampa för det ändamålet.
Önskemålet kommer alltid att vara jättemycket ljus och jättelitet och lätt batteri. Men saken är den att du får antingen det ena eller det andra för jättemycket ljus kräver mycket av batteriet. Och inte bara det: mycket ljus skapar mycket värme. Och det är där ingenjörskonsten levererar. Du tror du håller i en pannlampa men du håller något rätt så litet i din hand som ska prestera något enormt.
Såhär: du behöver egentligen bara 10 000 lumen när du gör saker i full fart. Lampan behöver också full fart för att kylas. Så funkar alla ljusstarka lampor (som inte har en enorm fläkt men vem vill ha en lampa och en fläkt på huvudet).
Silvas pannlampa med 10 000 lumen kommer som Spectra A och Spectra O. A för action. O för orientering. Lampan är densamma, det är tillbehören som skiljer dem åt. Och alla gadgets och tillbehör går att köpas separat. Min egna Spectra är lite som en Spectra S. S som i Sara, eftersom jag vill kunna ha den på min skoterhjälm och på min cykel och i en väska när jag reser.
I vintras filmades scenerna med skidåkning och skoter. Om jag ställde upp som modell? Såklart. Det hängde snöfall i luften och underlaget var lurigt. Liksom skare mellan skikten av snö. Jag hade på mig mitt varmaste Tobe Heater Jumpsuit, som faktiskt är en egen overall, och frös inte ett dugg trots många timmar och mycket tålamod.
Och sedan passerade vintern och det blev vår och sommar och hösten gjorde entré och det var äntligen dags för allt det jobb vi lagt ner att bli något verkligt. I september gick det live. Silvas lampa med 10 000 lumen presenterades. Och har sålt slut hos minst en återförsäljare, vilket är otroligt roligt eftersom det är en extrem pannlampa som absolut inte är mainstream.
Här finns pannlampan Spectra by Silva
Tidigare i veckan hurrade jag för en väldigt specifik grej. För när jag och Madelene bollade våra idéer där i februari 2021 så sa jag att det här är en lampa jag vill ska göra avtryck inte bara i branschpress för actionsporter och orientering. Jag vill att den här lampan ska göra avtryck i sammanhang där tech och gadgets är den röda tråden. Ställen som Feber.se.
Jag har precis hämtat ut min egna Spectra på posten. Den pannlampa jag använder i alla filmer och bilder är ett sample. Jag ser fram emot att få använda detta vidunder till pannlampa på riktigt i mörkret.
Här på landningssidan för Spectra kan du se en edit från alla sporter som vi filmade!
5 kommentarer
Drömjobb alltså, snyggt!
Blir lite sådär varumärkesnostalgisk, Silva har varit med mig sedan jag var en liten orienterare och fick min första alldeles egna kompass. Var nog sju då. Minns att vi tränade med pannlampa i skogen och att man fick sätta på sig en hel ryggsäck med batteri och som en sorts hårdplastanordning på huvudet och att de var opålitliga som bara den och ungefär alltid slocknade någonstans i skogen. Hade någon berättat om den här lampan då hade vi skrattat tror jag.
Fantastiskt bra! Bilderna är ju otroliga, precis som jobbet bakom. Minns när du satt i de där första mötena. Coolt att se vad det blev!
Verkligen fina bilder! Sen borde man prata om det här med pannlampshyfs: Om man möter någon när man har pannlampa ska man inte titta på den personen ty då bländar man hen. Speciellt med 10 000 lumen är det en snygg gest.
Jag håller med Juni Maria, såå sjukt snygga bilder det blev! Grattis till ett bra jobb (inte bara bilderna) 🙂 Pannlampan verkar ju sjukt bra också. Vill nästan ha själv fast jag inte behöver, haha.
Nej men sluuuuuta Sara (fast sluta inte ;)) vad snygga bilder!!! Vilken film! Vilken koncept! Jag pallar inte. Det blir inte snyggare än såhär. Applåder deluxe kring både koncept och utförande! 2 år..good shit takes time. Eller kanske ”slow is the fastest way to go” ????????????????☺️