Jag fastnade vid en diskussion på LinkedIn med en person som bara jobbade med äkta samarbeten digitalt. Jag frågade vad det var. UGC, svarade personen. User Generated Content alltså. Typ när du skriver en recension på en vara eller tjänst du handlat online. Personen förespråkade affiliate-marknadsföring också. Och tyckte att reklam hos influencers var oerhört överskattat.
Personen kunde inte ha mer fel.
För det första. Låt mig fnissa lite åt begreppet äkta samarbeten. För mig är ett samarbete samma sak som win för alla parter. Jag skulle vilja säga även win för följarna. Ett dåligt samarbete är win för endast en part, om ens det i det långa loppet. Finns det ens något samarbete att tala om när jag skriver en recension om en vara jag köpt och företaget sedan lyfter min recension på sin hemsida? Ingen win för mig, så som jag ser det?
75% av mina följare på Instagram har sagt att de vill ha tips på fler varumärken, produkter och tjänster som jag använder och rekommenderar. Samtidigt säger många, när andra profiler frågar, att de inte vill se reklam.
Följare, och folk i allmänhet, har kategoriskt fel. De flesta vill se saker som intresserar en, tillför värde och möter behov. De flesta vill inte se sådant som är irrelevant eller bara dåligt gjort. Oavsett om det har en reklamskylt eller inte.
Jag älskar reklamen på Instagram från Norrlands Guld. Den framkallar skratt och igenkänning och jag vill packa ett flak och åka någonstans där det jobbiga i omvärlden inte existerar och vara mig själv för en stund. Det är rolig reklam. Och det finns mer reklam jag gillar.
Som beställare av reklam hos influencers och på andra ställen så jobbar jag med digitalt innehåll på flera sätt. Bara UGC blir för fattigt. Bara affiliate för ensidigt. Endast influencer marketing (sponsrat innehåll) ger för mycket fokus på det varumärkesbyggande. Den bästa strategin innehåller lite av allt, beroende på vad mitt syfte är. Men syftet är i det långa loppet nästan alltid sälj på ett eller annat sätt.
Du som själv är kreatör/influencer/content creator/kalla det vad du vill kommer få svar på ditt sälj utifrån vem du pratar med. En person med titeln e-commerce kommer i de allra flesta fall vilja jobba med dig som affiliate. Den personen (ofta en man) bryr sig inte om varumärkesexponering och skiter ofta i content. Den personen mäter allt i konvertering. Inte så konstigt, det är den personens jobb. En marknadschef kommer förmodligen vilja jobba med sponsrat innehåll och är den personen lite mer erfaren inom influencer marketing så kommer ni förmodligen jobba lite mer långsiktigt med flera nedslag och om du är en duktig fotograf kommer du kunna leverera bilder också och inkludera det i din offert.
Jobbar du inte med sälj alls i egenskap av digital påverkare? Sorry, då får du det som någon annan tänkt vilket kanske inte alls är bäst för dig utifrån leverans och framförallt får du inte välja de varumärken du verkligen vill jobba med. Det vill säga: de varumärken som dina läsare vill få mer info om och se mer av.
Minns du undersökningen jag hänvisade till ovan? 75% av mina följare vill att jag tipsar om varumärken, produkter och tjänster. Borde jag inte jobba kommersiellt med de varumärken som jag använder i vardagen? Enkelt svar! JO!
Här kommer en parentes, men den är viktig. Jag hör MÅNGA influencers i intervjuer säga att de aldrig skickat ett säljmail och det sägs med STOLTHET. Varje gång undrar jag vad den personen gör i intervjun. Jag har alltid mer respekt för en yrkesverksam person som har en plan, en strategi och som jobbar metodiskt för att nå sina mål. Jag är alltid nyfiken på den personens HUR. Skryter en person med att det blev som det blev utan att personen hade vare sig riktning eller kompetens för att ta sig framåt utan planlöst tackade ja till det som en kom ens väg, ja då har jag inte mycket kunskap att lära från den personen. Sorry. Sådan aningslöshet är inget att skryta med.
Jag har en inplanerad kampanj med Victorinox som jag kommer publicera i veckan. Victorinox är en av de kunder jag stolt jobbat med under de senaste 3-4 åren. Jag använder deras produkter i min vardag. Ostronkniven! Nej men skoja ej. Använde den varje dag i en vecka när vi kom hem med flera kilo ostron från Västkusten före jul. Vinöppnaren! Den är alltid med. Särskilt under alla våra resor till Lappland och i taktältet och fisketurerna och om det är en enda pyttegrej jag är sjukt mån om att inte glömma någonstans så är det just den. Multiverktyget! Användes senast igår eftersom det finns en konservöppnare på den och jag inte hittade den vi vanligtvis har i kökslådan här hemma. Ryggsäcken? Använder jag varje dag för det är min datorryggsäck.
På liknande sätt vill jag känna med alla varumärken jag jobbar med. Och dessutom vill jag att innehållet ska tillföra något. Helst känslor. Skratt. Igenkänning. Aha-upplevelser. Ibland också kunskap. Kanske inspiration. Ofta någon form av tips. Ibland kommer reklamen med en rabattkod. Men mer ofta inte.
Jag har gjort reklam för samhällsutvecklande elbolag som vill upplysa om att de söker nya medarbetare och jag tänkte hur ska jag kunna göra detta värt för fler än den lilla målgrupp som är ingenjör och vill klättra i karriären. Så jag postade bilder på mäktiga naturupplevelser för det kan desto fler spara som resmål på sin bucket list.
Jag har gjort reklam för träningsvarumärken och tänkte att jag vill bredda bilden av att bara smala storstadstjejer som är 25 år får synas i sådana sammanhang. Ni creddade det samarbetet med likes och det blev en bild med väldigt högt gilla-engagemang. Jag gjorde samarbete med Salomon för ett år sedan och gick i och med det över till att springa nästan bara i Salomon-skor för jag vill verkligen leva med de brands jag jobbar med. Äkthet är viktigt! Jag jobbar med Sensor Alarm och är glad varje gång appen larmar. Nu senast för att jag hade glömt ett fönster öppet så det blev kallt i huset och varningen fick min telefon att vibrera.
De samarbeten jag har är alla äkta samarbeten utifrån att det är produkter och varumärken jag använder både i den sponsrade posten men också långt utöver bilder på blogg eller instagram.
Därför kan jag inte ta personen på allvar. Ja alltså den personen på LinkedIn som menade att bara ”äkta samarbeten” var grejen. Hans definition av äkta samarbeten innebär en alltför ensidig digital strategi. Så jag hoppas att han ingår i ett team med vettig marknadschef, kanske en content-ansvarig eller varumärkesansvarig och så några andra kreatörer som kan fylla varumärket med liv. Det är först då man får till en vettig digital mix som leder till den ökning man vill nå.
11 kommentarer
Äsch, sälj som sälj. Hela idén med reklam är att med (alla) medel påverka opinionen så att den köper produkten i reklamen. Sedan om reklamen är direkt (som i en annons) eller indirekt (som genom en influencers samarbete) påverkar hur reklamen uppfattas men likt förbannat är all reklam reklam. Äkta eller oäkta, beror på definitionen av äkthet och var man som avsändaren, skådespelaren (influencern) eller konsumenten (den frivilliga följaren) står moraliskt. Spännande men aldrig särskilt produktivt att diskutera. Jag gillar snygg reklam, är ju en konst i sig. Nog så.
True dat!
Så spot on Sara! Tack för att du lyfter detta.
Tack Tess!
Som vanligt är dina analyser spot on och jävligt vettiga. Såg diskussionen du hade på LinkedIn och tänkte att, det här borde du skriva om!
Som medresenär på en del av dina resor kan jag intyga att multiverktyget alltid är med och att det alltid kommer till användning – för mig oxå 😛
haha japp! multi tool ftw!
Jag kan inget som sälj och marknadsföring, inte om strategier och reklam. Men jag vet vad jag som följare och läsare gillar. Och det är äkta samarbeten! Äkta för mig är väl både att man faktiskt gillar produkten och gärna att man använder den privat/utanför bild. De influencers som gör reklam för konkurrenter eller ena veckan säger ”jag har alltid…” och veckan efter ”jag har aldrig…” ger jag inte mycket för. Och jag erkänner att det stör mig att de tjänar pengar på den typen av risigt arbete. Men jag följer dem inte, den makten har jag i alla fall 🙂
Japp jag håller med dig. Och det är lustigt att det är de stora påverkarna som gör just så, både i blogg, insta och pod!
Intressant inlägg, i alla fall den halvan jag begrep. Jag är väl en lite aningslös läsare som inte fullt ut analyserar eller förstår de olika sätten en influerare kan tjäna pengar på. Därför var detta intressant. Men också obegripligt. Affiliate? E-commerce? Och varför är personen med titeln e-commerce nästan alltid en man? Och jag trodde att allt som influerarna fick betalt för kallades sponsrat innehåll.
Antagligen har du ett stort antal följare som skrattar intensivt åt dina analyser och tycker du är mitt i prick, klockren.
Och visst fattar jag att alla läsare inte kan förstå och ha utbyte av alla inlägg, det är ju en omöjlighet att pleasa alla jämt.
Så varför skriver jag då detta? Vet inte riktigt, mer än att notera att våra världar helt plötsligt skiljer sig åt med en avgrund. Det vore kul med en förklaring av skämten nån gång. Tills dess ska jag nog gå och googla på lite begrepp.
Hej Elisabeth! Ja, detta är ett inlägg rätt inifrån branschen så jag förstår att du känner dig utanför kunskapen. Vilket är helt fine. Du är en läsare, en kund! Jag skriver detta som företagare och verksam i detta myller av begrepp som är intensivt ever changing! Mina fniss är ett uttryck av ironi med en bitter underton för att det typiska för denna bransch är att tjejerna gör jobbet och killarna tjänar pengar. Varför är det främst män som är e-com managers? Vet inte faktiskt! Det är en intressant fråga!