Jag blev kontaktad av en relativt ny bekantskap – som jag redan gillar mycket trots att vi bara setts en gång – eftersom hon skulle utbilda inom digitalt nätverkande. Hon ville ha med mig som case i sin föreläsning och frågade efter mina tre bästa tips. Hennes bild av mig var att jag har ett stort nätverk. Av samma anledning bad min före detta chef mig om en intervju till en utbildning hon gick. Hon ville prata med om hur jag gjorde för att ha så många dörröppnare runt omkring mig. Alltså ett nätverk inte bara med kontakter, utan kontakter som är värdefulla genom att skapa möjligheter till fler kontakter och möjligheter. Du vet, det spelar ingen roll om du har 3000 vänner på Facebook – det är vad du och vännerna tillsammans kan skapa som gör skillnaden. Och det spelar inte heller någon roll om du har 50k följare på Instagram om du ändå köpt merparten från Asien.
Hur som helst. Jag delgav mina tips till min bekant och önskade henne en riktigt bra utbildning. När rätt läge ges ska jag absolut tipsa vidare om henne, för det är det allra första och det viktigaste tipset jag har. Överlag handlar det om att skapa sig ett bra rykte. Var mån om ditt personliga varumärke och fyll det med sådant som är viktigt för dig! Jag beskriver ett rykte som ”bra” nedan och det är ett luddigt ord. För mig är ett bra rykte fyllt med allt det som innefattas av paraplynamnet professionell. Därför gör det lite ont i min själ när jag nyss upptäckte ett mail som legat obesvarat i sex dagar. Det känns oprofessionellt. På samma sätt känns det extremt oprofessionellt att missa deadlines. Det har aldrig hänt i mitt liv.
Här är mina tre tips för ett större nätverk – och i sin tur – fler möjligheter:
1. Var en dörröppnare! Bjussa på tips, kontakter och framförallt: energi. Det behöver inte handla om så mycket; en kommentar på ett inlägg på sociala medier eller ett sms med hejarop.
2. Gör ett bra jobb. Det är en liten värld och alla har ett rykte om sig. Se till att ditt rykte är bra. För mig har det alltid varit viktigt att uppfattas som professionell, så jag ser till att vara det i alla mina kontakter – även online.
3. Berätta vad du gör. När du åstadkommit något. När du utmanats av något och lärt dig mer. Det handlar inte om att vara skrytsam, det handlar om att öppna dörrar!
En gammal sanning som jag länge levt med och som jag ofta påminner mig om inte stämmer är den om att jag inte har några kompisar. Det lever kvar sedan skolåldern då jag hade några riktigt bra vänner, men liksom inget större kompisgäng. Då var det där gänget viktigt och jag kände mig utanför. Idag är jag tacksam över mina vänner och jag inser att de är många även om jag fortfarande inte har det där stora gänger. Mina vänner är enormt viktiga för mig på en mängd olika sätt. Men jag är också tacksam över mitt nätverk och det förtroende de visar för mig. Tips 1, 2 och 3 har lett till det.
8 kommentarer
Jag håller med dig på alla punkter! Har aldrig missat en deadline och värdesätter att jobba med andra som också respekterar deadlines och tid.
Försöker alltid vara en dörröppnare och en hjälpande hand när jag kan – har aldrig förstått dom som inte är det – det kostar ingenting men kan betyda väldigt mycket.
Det där med att göra ett bra jobb … viktigt!
Jag lägger till “avsluta på ett bra sätt” – för precis som du skriver är det en liten värld och jag har slutat räkna gångerna jag plötsligt ska jobba med en människa jag tidigare jobbat med i ett helt annat sammanhang. Har man avslutat på ett dåligt, tråkigt eller oprofessionellt sätt så kommer du få äta upp det förr eller senare så varför inte alltid göra ett så bra jobb som möjligt OCH avsluta på ett bra sätt varesig du tror ni kommer att ses någongång eller inte.
Jag försöker bli bättre på punkt tre. Har insett att få vet vad jag jobbar med – och det är ju dumt för jag vill göra fler proffsiga och roliga jobb.
JA!! Avslutet!!! Väldigt viktigt tips!! Världen är liten och ens egna bransch desto mindre.
Tack för dina värdefulla o alltid så inspirerande tips.
Varsågod Åsa, jag tycker om att dela med mig!
Jag tänkte samma som Emelie. Tänker dock att det kanske är skillnad på deadlines och deadlines. Om man själv har makten över när deadlines ska sättas kan man ju se till att det går ihop med ens jobbplanering i övrigt och ev också räkna in en liten tidsbuffert, samt säga nej om det inte gör det. Men om man får deadlines uppifrån utan att själv ha chans att vara med och bestämma kan det ju enklare bli så att det kör ihop sig totalt. Antar det är viktigt att då säga ifrån direkt om man får en deadline som verkligen är helt orimlig. Sen upplever jag att det finns två typer av deadlines, de som kommuniceras som “strict deadline”, och sen finns det även mjuka, mer flytande deadlines som mer är ett mål/riktmärke men som kallas deadline ändå. Detta kommuniceras alltså tydligt i början isf.
Ja såklart, när man sätter en deadline måste den ju vara rimlig från början! Annars är det ingen bra deadline. Och ja, ser man från START att det inte funkar säger man ju ifrån. Inser man längs vägen att det inte funkar så ber man om hjälp. Jag ser det som självklart. Men, att ha en deadline och inse att det inte kommer funka och inte säga något – då blir det sällan bra!
Tack, intressant inlägg! Fastnade på det här med att aldrig missa deadlines. Håller med om att det är jätteviktigt. Men hur gör du när det kör ihop sig? Ber du om mer tid i god tid eller vänder du ut o in på dig själ och jobbar nätter för att ändå hinna? Eller lyckas du alltid sätta deadlines som inte är för snäva?
Jag inspireras o drivs av deadlines. Jag presterar bättre resultat med snålt om tid. Men när det blir för mycket stress så klarar jag inte av att leverera alls. Då missar jag deadlines. Övar på att alltid kommunicera detta direkt, även om jag helst bara vill fly o gömma mig. Brukar gå att ta sig ur det genom att vara stenhård med att inte jobba mer än 8 timmar om dan och verkligen se till att få återhämtning. Svårt!
Intressant fråga Emelie. Tanken med att vara sjukt planerad och uppstyrd är att det inte ska köra ihop sig. Saker kör ihop sig antingen utifrån att jag missat i min planering eller pga utomstående faktorer som jag inte kan påverka. Om hela elnätet släcks (har aldrig hänt) så är det klart att deadlines kommer ryka. Jag kan inte påminna mig om en utomstående faktor som gjort att jag missat en deadline faktiskt. Att inte jobba mer än 8 timmar per dag är dock inte min filosofi. Jag jobbar gärna 10 en dag och 6 en annan, till exempel. Har jag tight att nå min deadline så jobbar jag de timmar jag behöver – men kompar givetvis ut det någon annan dag. Återhämtningen är viktig, absolut – och därför är både fjälltid, utomhustid, skratt med vänner och sömn viktigt. Men jag gillar perioder av supermycket jobb och perioder som är riktigt lugna, det är så jag håller min motivation och inspiration uppe.