Sara Rönne
  • HEM
  • OM MIG
  • JOBBA MED MIG
  • HYR I JÄRVSÖ!
  • KATEGORIER
    • Livet med mera
    • Livet utomhus
    • Tips till Åre
    • Äventyrshuset & renovering
    • Gravel & stigcykling
    • Overlanding, snöskoter & fiske
    • Biohacking, hormoner & hälsa
    • Jobb & framgång
Instagram
Sara Rönne
Sara Rönne Sara Rönne
  • HEM
  • OM MIG
  • JOBBA MED MIG
  • HYR I JÄRVSÖ!
  • KATEGORIER
    • Livet med mera
    • Livet utomhus
    • Tips till Åre
    • Äventyrshuset & renovering
    • Gravel & stigcykling
    • Overlanding, snöskoter & fiske
    • Biohacking, hormoner & hälsa
    • Jobb & framgång
  • Livet med mera

Andra sidan myntet

  • 27 oktober, 2014
  • 20 kommentarer
Total
0
Shares
0
0
0

Det snackas ju en hel del om snåla företag och bloggare som inte alls får betalt. Det är ju tråkigt – såklart. När jag researchade lite inför en föreläsning om bloggande som jag höll i fredags så sprang jag på det här inlägget från Prat PR. Och jag tyckte det var riktigt bra.

Att blogga är ingen svartvit värld. Ibland låter det som att PR-byråerna är snikna och att bloggarna alltid snuvas på rättvis utdelning för sitt jobb. Men det är inte alltid så. Det är faktiskt precis som ute i den vanliga världen. Du skapar dig din egen plats och odlar dina relationer – de kommer inte per automatik bara för att du har en jättestor grupp med kompisar som lyssnar på vad du säger.

Drivkrafter, relationsbyggande och förmåga att skapa win-win tar dig dit du vill. Kenzas senaste bokslut visar på ungefär 4-5 miljoner kronor i omsättning. Till exempel.

På min lunchföreläsning i fredags förklarade jag att många av de framgångsrika bloggarna är entreprenörer. Som entreprenör är man är en go getter som är mån om att leverera riktigt bra grejer och är proffsig i sitt affärstänk. För det är affärer vi pratar om. Isabella Löwengrip var sjukt proffsig när jag anlitade henne till en grej för många år sedan. Då hade hon inte de företag hon driver idag men redan då hade hon affärstänk och var mån om att leverera.

I mitt jobb och mina uppdrag så har jag två hattar på mig. Ibland är det Träningsglädjehatten och min roll som bloggare. Ibland är det kommunikationskonsulthatten och min roll som samarbetspartner till många bloggare. Vissa gånger blir jag så jäkla stolt över bloggarnas förmåga att göra riktigt bra grejer och att tänka business istället för att agera alltför personligt. Andra gånger förstår varför bloggare ibland har dåligt rykte.

Många frågar mig hur man kontaktar företag. Jag har framförallt ett tips: ge företaget du kontaktar anledningar varför de ska jobba med dig och hur du kan bidra till deras affär. Du ska sälja in dig och din blogg – precis som du ska sälja in dig själv, dina förmågor och dina erfarenheter när du söker ditt drömjobb.

Ett annat tips är att selektivt välja sina partners. Jag som bloggläsare uppskattar bloggare som verkligen prioriterat vem man valt att samarbeta med. Då har i alla fall jag personligen inget emot sponsring och rekommendationer av samma varumärke; jag vet att det är något som bloggaren står för och kan värdera informationen på ett mycket mer produktivt sätt.

I min roll som kommunikationskonsult är en sådan bloggare också mer värdefull för potentiella samarbeten som jag rekommenderar mina kunder att man ska investera ekonomiskt i. Men då är ett tydligt affärstänk redan en förutsättning.

[insert]träningsglädje sara rönne[/insert]

Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Pin it 0
Relaterade ämnen
  • bloggar
  • bloggbusiness
Sara

I believe in "träningsglädje" - to train happy. I believe in experiencing life and a thousand feelings in a pair of running shoes or on a bike - with sweat on my forehead. I don’t remember my personal bests but I remember all the feelings. The journey is the reward.

Tidigare inlägg
Föregående artikel
  • Livet med mera

Instalately

  • 27 oktober, 2014
Läs mer
Nästa artikel
  • Mat & recept: PURE och/eller Paleo

Chocolate chia pudding

  • 28 oktober, 2014
Läs mer
Förmodligen gillar du de här inläggen med
Läs mer
  • Livet med mera

Det lilla livet får ta plats

  • 10 maj, 2025
Läs mer
  • Livet med mera

Jag började veckan med…

  • 7 maj, 2025
Kallbad
Läs mer
  • Livet med mera

Vad är (grejen med) Wild Saunas?

  • 2 maj, 2025
Läs mer
  • Livet med mera

En tyst påminnelse om att tiden går, och relationer förändras

  • 1 maj, 2025
Läs mer
  • Livet med mera

Bröllopsfesten på Jacy’z i Göteborg

  • 28 april, 2025
Läs mer
  • Livet med mera

Manifestera våren

  • 21 april, 2025
Läs mer
  • Livet med mera

Människor avskyr verkligen detta

  • 10 april, 2025
Läs mer
  • Livet med mera

Dagarna som gått & dagarna som kommer

  • 6 april, 2025
20 kommentarer
  1. Pingback: Bli en bättre bloggare - mina bästa tips
  2. Jeanna skriver:
    30 oktober, 2014 kl. 14:40

    Som läsare ger ju ett bra samarbete mellan bloggare-företag mig något, när jag märker att bloggaren står för det hen är med och marknadsför (eller tvärtom, uppskattar givetvis också när bloggare dissar på goda grunder). Litar jag på bloggaren är rekommendationer från hen nästa lika värdefull (ibland kanske mer!) som den från en vän.

    Personligen tycker jag att det är svårt att tänka i business, men det är nog för att jag inte är entreprenör-iskt lagd. En del har det i kroppen, andra får öva mer.

    Svara
  3. uppochhoppa skriver:
    28 oktober, 2014 kl. 22:33

    Toppeninlägg!

    Svara
  4. Ursula skriver:
    28 oktober, 2014 kl. 15:11

    great point Sara, I don’t like seeing blog posts where bloggers are jumping from one company to the next. It seems to lack sincerity but when a blogger I like endorses a good company and has a long lasting relationship with them, I’ll pay attention.

    Svara
  5. Rund är också en form! skriver:
    28 oktober, 2014 kl. 14:27

    Mycket intressant inlägg, Sara!

    Svara
  6. Sara skriver:
    28 oktober, 2014 kl. 12:06

    Terese: tack! ja jag håller med dig!

    Svara
  7. Terese Alvén skriver:
    28 oktober, 2014 kl. 11:20

    Bra skrivet Sara, intressant då du har två hattar och ser det från olika håll. Jag tror det är viktigt att skriva – och samarbeta – om sådant man själv kan stå för och känner att man vill rekommendera till andra. Väldigt kul att jobba med företag där det finns en tydlig plan och där man tänker lite annorlunda, inte bara testa och skriva, utan att det finns mer kreativitet bakom. Det är en spännande bransch vi är i!

    Svara
  8. Emilia skriver:
    28 oktober, 2014 kl. 10:04

    Sant!

    Svara
  9. Sara skriver:
    28 oktober, 2014 kl. 09:15

    Emilia: ja, det är nog det som skiljer bloggare sig åt. fast det behöver inte vara erfarenhet sedan förr, det kan också vara drivkrafter som gör att du skapar dig det. återigen är kenza ett bra exempel.

    Svara
  10. Emilia skriver:
    28 oktober, 2014 kl. 09:12

    Jag tror också att affärstänket behöver ha en förankring i något, dvs om du har erfarenhet (jobb, utbildning etc) och förstår hur din blogg kan vara värdefull för ett företag så blir det enklare att sälja in – du kan argumentera för din sak. Det handlar ju inte bara om klick och besöksstatistik. Bra inlägg som både inspirerar och väcker tankar!

    Svara
  11. Sara skriver:
    28 oktober, 2014 kl. 08:57

    Erika: kul att du gillar!

    Svara
  12. Erika skriver:
    28 oktober, 2014 kl. 06:35

    Jättebra och intressant läsning! Tack Sara 🙂

    Svara
  13. Sara skriver:
    27 oktober, 2014 kl. 22:01

    Charlotta: jag håller med!

    Svara
  14. Charlotta Sofia springer och trimmar skriver:
    27 oktober, 2014 kl. 21:56

    Intressant som sjutton! Älskar att grotta i sådant här 🙂 Det är lätt att en som bloggare liksom fastnar i sitt eget perspektiv tror jag.

    Svara
  15. Sara skriver:
    27 oktober, 2014 kl. 21:35

    Aktiva dagar: vad kul att du tycker det!

    Svara
  16. AktivaDagar skriver:
    27 oktober, 2014 kl. 21:31

    Tack för tipset! Intressant när det skrivs om detta område!

    Svara
  17. Sara skriver:
    27 oktober, 2014 kl. 21:21

    Pilla: ja, ungefär precis så faktiskt.

    Annie: ja det kan gå lite hur som helst beroende på hur man gör det tror jag

    Mari: kul att du tycker det!

    Svara
  18. Mari skriver:
    27 oktober, 2014 kl. 21:06

    Intressant läsning.

    Svara
  19. Annie skriver:
    27 oktober, 2014 kl. 20:04

    Klokt! Det är som med det mesta- går att sköta, utveckla och göra business av, och göra pannkaka av! Men inte alla som förstår skillnaden.

    Svara
  20. pilla skriver:
    27 oktober, 2014 kl. 20:00

    Bra skrivet Sara. Håller med dig om att i bloggvärlden som överallt annars i livet får man vad man förtjänar. Visst kan vissa av storbloggarna haft lite tur på vägen mot att komma till toppen men för att stanna där krävs proffesionalitet. Precis som i näringlivet.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Sara Rönne
  • HEM
  • OM MIG
  • JOBBA MED MIG
  • HYR I JÄRVSÖ!
  • KATEGORIER
Sara Rönne. En blogg om frihet, upplevelser och äventyr

Input your search keywords and press Enter.

Vi använder cookies på vår webbplats för att ge dig den bästa upplevelsen genom att komma ihåg dina preferenser och återkommande besök. Genom att klicka på "Acceptera alla" samtycker du till användningen av ALLA cookies. Du kan dock besöka "Cookieinställningar" för att ge ett korrigera ditt samtycke.
Cookie inställningarAcceptera alla
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Alltid aktiverad
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieVaraktighetBeskrivning
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SPARA OCH ACCEPTERA