Sara Rönne
  • HEM
  • OM MIG
  • JOBBA MED MIG
  • HYR I JÄRVSÖ!
  • KATEGORIER
    • Livet med mera
    • Livet utomhus
    • Tips till Åre
    • Äventyrshuset & renovering
    • Gravel & stigcykling
    • Overlanding, snöskoter & fiske
    • Biohacking, hormoner & hälsa
    • Jobb & framgång
Instagram
Sara Rönne
Sara Rönne Sara Rönne
  • HEM
  • OM MIG
  • JOBBA MED MIG
  • HYR I JÄRVSÖ!
  • KATEGORIER
    • Livet med mera
    • Livet utomhus
    • Tips till Åre
    • Äventyrshuset & renovering
    • Gravel & stigcykling
    • Overlanding, snöskoter & fiske
    • Biohacking, hormoner & hälsa
    • Jobb & framgång
  • Livet med mera

Christopher Johanssons spanska tomatmarmelad

  • 24 november, 2011
  • 6 kommentarer
Total
0
Shares
0
0
0

Tur att jag jobbar hemma idag – ett snyggt cykelbud ringde precis på dörren. Ja jag vet, det tillför inte det här inlägget ett dugg att säga att han var snygg men – han var faktiskt det.

Han gav mig en påse med ingredienser till ett recept: Christopher Johanssons spanska tomatmarmelad. Christopher började som kock vid Grythyttan och har varit ansvarig för mat och dryck vid Nobelfesten och vunnit priser i Årets Kock och fått stipendier och grejer. Kunnig kille alltså – god mat gör han säkert också!

Budet kommer, som ni förstår, från en PR-byrå. Jag tror det är PR för spanska tomater eftersom lappen på påsen pratar gott om just tomater – men i påsen fanns alla ingredienser till tomatmarmeladen utom just dessa tomater. Oh well, finns säkert i affären och det är säkert tänkt att jag ska gå dit och välja just de spanska.

Det där budet fick mig att reagera lite. Jag gillar ekologiskt och jag gillar närproducerat så budet är på intet sätt anpassat till mig annat än att jag är bloggare och att jag har läsare.

För det andra är jag lite trött på alla dessa bud hit och dit och alla andra som får samma samma. Ge mig ett bra förslag på långtgående samarbete där jag som bloggare kan ge mer långvariga positiva effekter än dessa kortsiktiga bud från alla håll och kanter. Vill ni verkligen att jag ska göra skillnad för en produkt eller varumärke – låt mig jobba med det då. Långsiktigt. Alla läsare med vett i skallen fattar ju att chansen är mycket högre att jag gillar ett varumärke och delar deras värderingar på riktigt om vi har ett långvarigt förhållande. Inte om det är över så snart produkten är konsumerad. Det är därför diverse företag jobbar långsiktigt med olika profiler. Hur skulle det se ut om Charlotte Kalla bytte sponsor varje dag? Den kortsiktiga effekten skulle ge utfall varje dag, men den långvariga skulle vara grund och intetsägande. Typ noll.

Nu är inte jag Charlotte Kalla, den insikten har jag också. Inte heller får jag betalt för att bära eller använda olika produkter. Det ger mig å andra sidan en enorm frihet att tycka och tänka precis som jag vill utan press från något håll. Den pressen verkar tynga ner ganska många i förtroendefördärvet.

Jag vill på intet sätt snacka skit om PR-byrå. Jag jobbar själv i branschen och är f.d. “PR-konsult”. Jag fattar vad deras jobb går ut på och jag har själv kontaktat bloggare i precis samma ärende – eller gett råd till företag om hur de ska gå tillväga. Men, det handlar om att göra det på rätt sätt och att alltid utgå från bloggarens drivkraft. Det är lite som en julklapp: alla är inte nöjda med samma sak. Alla vill inte ha samma sak. Alla vill inte ens ha nåt. Man måste göra olika precis hela tiden – till olika personer.

Om ni är intresserade av att göra tomatmarmelad så kommer här receptet:

1kg tomater, gärna små röda kanariska plommontomater

0.5kg syltsocker

1.5dl honung

1 vaniljstång

2 stjärnanis

5g saffran

apelsincest från 0.5 apelsin

Gör såhär:

1. Dela tomaterna i halvor, om du har stora tomater dela i mindre bitar.

2. Dela vaniljstången på mitten och skrapa ur fröna.

3. Sjud försiktigt tomaterna tillsammans med socker, honung, vanilj, stjärnanis tills tomaterna är mjuka. Låt gärna småputtra länge för att reducera vätska och öka smakerna.

4. Avsluta med att tillsätta saffran och apelsincest och kyl ner. Förvara i väl rengjorda glasburkar för längre hållbarhet.

Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Pin it 0
Sara

I believe in "träningsglädje" - to train happy. I believe in experiencing life and a thousand feelings in a pair of running shoes or on a bike - with sweat on my forehead. I don’t remember my personal bests but I remember all the feelings. The journey is the reward.

Tidigare inlägg
Föregående artikel
  • Löpning

In i bubblan

  • 23 november, 2011
Läs mer
Nästa artikel
  • Mat & recept

Pepparkaksmüsli

  • 25 november, 2011
Läs mer
Förmodligen gillar du de här inläggen med
Läs mer
  • Livet med mera

Det lilla livet får ta plats

  • 10 maj, 2025
Läs mer
  • Livet med mera

Jag började veckan med…

  • 7 maj, 2025
Kallbad
Läs mer
  • Livet med mera

Vad är (grejen med) Wild Saunas?

  • 2 maj, 2025
Läs mer
  • Livet med mera

En tyst påminnelse om att tiden går, och relationer förändras

  • 1 maj, 2025
Läs mer
  • Livet med mera

Bröllopsfesten på Jacy’z i Göteborg

  • 28 april, 2025
Läs mer
  • Livet med mera

Manifestera våren

  • 21 april, 2025
Läs mer
  • Livet med mera

Människor avskyr verkligen detta

  • 10 april, 2025
Läs mer
  • Livet med mera

Dagarna som gått & dagarna som kommer

  • 6 april, 2025
6 kommentarer
  1. Sara skriver:
    24 november, 2011 kl. 22:45

    Var det ryska posten som budade kanske?

    Svara
  2. pilla skriver:
    24 november, 2011 kl. 22:27

    Skippar den tomatmarmeladen. Bara namnet ger mig kväljningar.

    Det där med att jobba långsiktigt verkar inte ha gått in hos många PR företag. Har läst 5 år på uni. i internationalmarketing/brandmanagement och redan i A-kurserna var det långsiktighet som var den magiska formeln för sucess. Hade jag varit en PR byrå hade jag delat in bloggosfären i olika segment och haft olika fokusgrupper för olika produkter, samt samlat bloggarna presenterat varumärkena, filosofin bakom samt företaget så de vet vad de pratar om. Det är ju ändå de som är ansiktet utåt och hur mycket litar jag som konsument på om du säger att tomatmarmeladen var god? inte ett skit. Hade jag köpt den för att den exponeras en gång på bloggen. Svar nej. Men däremot blir jag nyfiken på Blueberry som konstant rekommenderas här och det även berättas om företagets filosofi och profil. Tycker generellt Linn Herbertssson gör det riktigt bra i sin blogg att koppla företag och produkter på ett förtroendeingivande sätt.

    Svara
  3. admin skriver:
    24 november, 2011 kl. 18:54

    Träningen o livet: vet inte… jag undrar lite samma sak!

    Svara
  4. Träningen och livet skriver:
    24 november, 2011 kl. 18:39

    Var det någon poäng med att de inte levererade den viktigaste ingredinsen?

    Svara
  5. admin skriver:
    24 november, 2011 kl. 17:27

    Suzan: yes. är jag inte hemma så läggs det utanför dörren. pr-byrån har min adress sedan tidigare kontakter. själva budgrejen är ju trevlig, men jag önskar en tydligare strategi bakom – rent generellt. inte bara i detta sammanhang utan alltid, i all kommunikation.

    Svara
  6. Suzan skriver:
    24 november, 2011 kl. 17:17

    Har ingen aning om hur det funkar och antar att flera undrar så frågar: Kommer det ett bud och bara plingar på dörren utan att du ens pratat med företaget innan?

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Sara Rönne
  • HEM
  • OM MIG
  • JOBBA MED MIG
  • HYR I JÄRVSÖ!
  • KATEGORIER
Sara Rönne. En blogg om frihet, upplevelser och äventyr

Input your search keywords and press Enter.

Vi använder cookies på vår webbplats för att ge dig den bästa upplevelsen genom att komma ihåg dina preferenser och återkommande besök. Genom att klicka på "Acceptera alla" samtycker du till användningen av ALLA cookies. Du kan dock besöka "Cookieinställningar" för att ge ett korrigera ditt samtycke.
Cookie inställningarAcceptera alla
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Alltid aktiverad
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieVaraktighetBeskrivning
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SPARA OCH ACCEPTERA