Spana in skärmdumpen från Dagens Media nedan. Ser du något särskilt? Kanske är det en rubrik som sticker ut lite extra. Den där om att ytterligare en modebloggare går till Rodeo.
Modebloggarna är duktiga på att göra namn av sig själva och branschen är bra på att knyta profiler till sig. I vår lilla ringhörna har vi inte ens en stark plattform att gå till. Kan du nämna en bra portal som skulle kunna samla träningsbloggare på samma sätt som t.ex. Rodeo eller Kanal 5 gör?
Nä, jag tänkte väl det. Jag kan bara komma på Lifeportalen men hur influerande är den?
När ska träningsbranschen inse potentialen? När de väl gör det hoppas jag att du förstår ditt eget värde. Jag sålde mig för billigt på Spotlife och kommer inte sälja mig för billigt till någon annan. Jag hör nu och då om träningsmänniskor som bloggar gratis på olika sajter. Jag hoppas ni får något annat för det – för de platser ni bloggar på får sin målgrupp rakt in till sin egen sajt. De tjänar pengar på dig. Gör du?
11 kommentarer
Eml: kanske är träningsbranschen inte lika mkt på tå som t.ex. modebranschen? kanske är en kulturell skillnad i hur arbetet bedrivs…
Emmas Form: en anledning så god som någon. och det finns det ju många modebloggar också som gör. 🙂
Sanna: ja du får ta och krya på dig nu!!!!
Sofie RW: ja, den rätte…
Ellen: japp!
Sofy: haha kanske är du entreprenören Sofie efterfrågar!
Petra: många av de stora är rätt bra ändå. finns nog lika mycket fel hos alla småbloggare oavsett nisch. men det finns sjuuuukt många modebloggare!
Åsa & Anna: håller med
Carina: japp, RW har börjat förstå även om jag inte håller med om sättet de har gjort det på. TACK OCH LOV behöver man inte vara medlem längre för att kommentera men det tog ju ett tag innan de förstod det. Funbeat har väl någon slags bloggfunktion men det är inget häpnadsväckande… men vore smart att integrera allt. Än så länge är det väl SvD som gjort bäst ifrån sig hittills med maratonpetra som har flest besökare av alla bloggar på den tidningen. Å andra sidan kan man väl argumentera varför en tung dagstidning ska pyssla med sådant som mode-, smink- och träningsbloggar. Hör det till?
Jag är helt häpen!
Sport- och Fitnessbranschen är en miljardindustri, precis som mode. Att ingen tagit stafettpinnen för att samordna denna typ av intresseorienterat virtuellt nätverk är för mig en gåta. Runnersworld har gjort det i sin nisch, dvs i liten skala i förhållande till den totala potentialen. Men den är i första hand för löpare och personer som prenumererar på deras tidning.
Nu spånar jag… Tänk om man kopplade samman lösningar med loggfunktion för träning ex Funbeat, Piggelino, Jogg och allt vad de heter med bloggare och för ämnet intressanta varumärken. Kanske drar det lite extra om funktionen utökas med möjlighet att logga även kosthållning. Då får man s a s hela kontot – både insättningen (träningen) och uttaget (det vi stoppar i oss).
Man kan diskutera omfattning, funktion och intressegrupperingar i oändlighet, men det känns som det bara är en tidsfråga innan någon ser möjligheterna.
Surt sa räven…
Jag hoppas på en förändring! Fler modetidningar borde ta in träningsbloggare på sina hemsidor. Tycker jag…
Intressant inlägg och intressanta kommentarer. Visst är det dags för en plattform. Kan bara skriva under på er andra.
Jag fattar faktiskt inte det ohyggliga intresset för alla dessa modebloggar. Och då tycker jag ändå att kläder är ganska kul. Men jag tycker att övervägande delen av modebloggarna är rena rama skräpet, småtjejer som inte kan stava, bilda en mening eller skriva någonting intressant. Och så jämför man med träningsbloggar där det är folk med ett helt otroligt driv och djupa tankegångar. Håller med dig Sara: Varför ingen plattform. När ska “marknaden” vakna?
Spotlife gillar jag inte alls och tycker inte att de har några intressanta bloggar överhuvudtaget. Sen gillar jag inte all reklam där. Särskilt inte med tanke på att det endast är småören som hamnar hos bloggarna. Jag bloggade ju på metrobloggen men då de drog in arvodet fanns ingen anledning att vara kvar. Då bloggar jag hellre på egen hand och får styra helt själv och slippa reklam. Sen bloggar jag ju för Röhnisch också, en blogg som jag själv får styra 100% över innehållet, bli ihopkopplad med en produkt som jag själv gillar, inspirera och motivera – och jag gör det såklart inte gratis. Sporty Spice är “min hobby”. Röhnischbloggen är “jobb”.
ja, du , när öppnar vi egentligen portalen? 😉
Kan bara hålla med. Jag skulle ALDRIG blogga på någon sajt, typ Kanal5 eller vad som helst, om jag inte fick betalt. Sajten ifråga får ju antagligen en massa extra trafik pga mig (om jag hade haft en stor/populär blogg) = mer pengar, så klart bloggaren som producerar innehållet ska ha betalt också!
Finns sannerligen utrymme för en tillräckligt entreprenöriell och driven typ med de rätta kontakterna att göra något av detta 😉
Jag håller med Emliscious i det hon skriver!
Och tack för krya-på-dig-hälsningen. Det är ju för jäkla trist att ha någon bakterie dragande efter mig såhär länge.. Det rycker i kroppen av träningssug men jag är ju inte dum inte, så träningen får vänta.
Det är synd! Personligen bloggar jag mest för skoj skull… vet inte ens hur många läsare jag har för har inte orkat fixa analytics till bloggen än =)
det finns så grymt många bra träningsbloggar och duktiga bloggerskor! fatta vad som skulle hända och hur mycket de skulle kunna lyfta med lite pengar och sponsring bakom (på rätt sätt givetvis)! väldigt trist som sagt att vår lilla ringhörna inte har värderats bättre ÄNNU *lever fortfarande på hoppet som du ser*