Jag tog körkort för snöskoter för tre vintrar sedan. Förarbevis till snöskoter behövs inte för alla som vill köra snöskoter, för om du tog ditt ”vanliga” körkort innan 1 januari 2000 så ingår snöskoter och terrängskoter i din behörighet. Det är både bra och dåligt. Att ta körkort för snöskoter är ganska enkelt och dessutom lär du dig mycket bra om vad man får/inte får köra på som fler skulle behöva lära sig. Särskilt de som tagit körkort innan 1 januari 2000.
Att veta att man inte får köra hur som helst är inte kunskap som ingår med frukostflingorna. Och ju fler som vet var man får köra och framförallt var man inte får köra, desto bättre rykte och anseende får vi som kör snöskoter.
Man kan ta förarbevis för snöskoter genom en utbildning hos Medborgarskolan eller liknande där man går några timmar i veckan. Jag gick en intensivutbildning i Åre under en helg med lite plugg innan, ett gäng timmar i skolbänken, teoriprov och så en heldag med körning och praktiskt prov.
Nuförtiden kan man också gå utbildning för körkort för snöskoter online. Men, man måste fortfarande köra upp förstås.
Jag kan förstå att man vill ha det där med förarbeviset för snöskoter snabbt överstökat. Så tänkte jag själv också. ”Jag gör det på en helg så är det klart sedan” tänkte jag, och var otålig. Men ju mer snöskoter jag kör, desto mer tänker jag att det finns så mycket att lära sig. Det är enkelt att köra snöskoter när allting funkar som det ska.
Men när dimman och ovädret drar in och du inte vet åt vilket håll du ska köra åt. När remmen går på snöskotern och du är själv och aldrig har fixat med det själv. När du lämnat leden och friåker och är osäker på om du verkligen får köra just där. När du friåker i lavinområden. Vilket är vanligt. När du kör skoter och olyckan är framme för din kompis och allt hänger på dig. Eller om det är du själv som skadas och din kompis inte har någon som helst aning om vad han eller hon ska göra. Oavsett om det är blodbad eller en lavin. Att ta körkort för snöskoter är inte bara bökigt och krångligt och en kostnad du kanske svär över. Det är en bra chans att lära sig något värdefullt!
Om du är över 16 år kan du ta förarbevis för snöskoter. Man får köra utan körkort för snöskoter om man är med i en grupp om högst tio personer som leds av en person med förarbevis för snöskoter längs en sträcka som bestämts av guiden före färden.
När du kör snöskoter på led kommer du förmodligen se två olika trafikmärken:
Blå, rund skylt med vit skotersymbol. Detta är en påbjuden skoterled vilket innebär att du måste följa leden. Det är förbjudet att köra utanför leden.
Kvadratisk skylt med blå skotersymbol på vit botten, eller tvärtom vit skotersymbol på blå botten. Detta är en lämplig skoterled som märks ut med anvisningsmärke. Märket talar om att du kör säkrast och stör minst på den leden. Du bör hålla dig till leden, men det är inte förbjudet att köra utanför leden.
Du får köra snöskoter på snötäckt terräng rent generellt, men det finns vissa viktiga begränsningar:
Generellt förbud för körning på skogsplanteringar eller i ungskog som är lägre än två meter över snötäcket.
Det är förbjudet att köra på skogs- och jordbruksmark, om det inte är uppenbart att det kan ske utan risk för skada på skog eller mark. Du är själv skyldig att förvissa dig om att det inte är någon skaderisk.
I fjällen finns ett antal så kallade regleringsområden. I en del av dessa områden finns allmänna skoterleder och där får körning endast ske på lederna. I andra regleringsområden gäller totalt skoterförbud för allmänheten. Se karta över regleringsområden.
Länsstyrelsen eller kommunen kan utfärda förbud att köra snöskoter i andra områden av hänsyn till bl.a. friluftsliv, rennäring, djurliv eller naturvård.
Skoterkörning kan också regleras av kommuner genom lokala trafikföreskrifter.
I nationalparker och naturreservat gäller särskilda bestämmelser. I vissa parker och reservat är det förbjudet att använda motordrivet fordon. I föreskrifterna för det skyddade området kan du se om det är förbjudet.
Allmän snöskoterkörning är förbjudet i en skidanläggnings nedfarter eller i anslutning till dessa.
Det är inte tillåtet att köra snöskoter på allmän väg, utom när du ska korsa vägen (då måste ev sällskap kliva av), eller köra kortast möjliga sträcka om terrängen är oframkomlig. Där du måste köra snöskoter på väg är högsta tillåtna hastighet 20 km/tim. På enskilda vägar kan snöskoterkörning vara förbjuden.
Även om snöskoter inte får föras fram på andra leder så får andra utövare (t.ex. skidåkare eller hundspann) vistas på skoterleder och ska visas hänsyn! Max hastighet är 70 km/h men kan också skyltas som lägre.
Det är mycket snack om hur bred en skoterled är. 100 meter säger Wikipedia (dvs 50 meter åt vardera håll från kryssmarkeringn) men just detta minns jag faktiskt inte från snöskoterutbildningen. Minns du? Givetvis prepareras inte 100 meter i bredd utan kanske 3-7 meter. Att inte åka i mitten av det preparerade spåret är alltid ett tips; genom att sprida ut sig i bredd håller kvaliteten på leden bättre? Och snacket om 100 meters bredd handlar om att friåkare vill kunna köra utanför preparerat spår och samtidigt hävda att man kört inom ledens område. Jag brukar använda sunt förnuft istället för att gå ordagrant på vad jag får och inte får. Med det kommer man långt. Eftersom jag har en friåkningsmaskin behöver jag få in snö som kan kyla ner den men med isrivarna kommer man långt.
När jag gick min kurs för körkort för snöskoter var vi några tjejer och vi blir allt fler. Heja. Det är riktigt roligt att köra snöskoter och numer gör jag det många veckor per år!
Jag har kört snöskoter på rätt många ställen runt om i Sverige. Läs till exempel detta inlägg om XX Freeride Camp i Saxnäs. Eller inlägget om när vi gjorde en långtur på snöskoter förbi Helags. Enormt drömmigt! Här kan du läsa alla mina inlägg om snöskoter!
6 kommentarer
Härligt och bra inlägg! Jag tänkte ta skoterkort i Åre i vinter och har tänkt på detta med att kombinera skidstuga i Åre med en snöskoter.
Jag gillar egentligen byn mest, men det slog mig att om man skaffar sig något i Björnen/Sadeln så har man ju prima skoterområden i princip bakom huset.
Då kanske det är värt att stå ut med Vargenliften och långa bilfärder till ICA och restaurangerna i byn. 😀
japp, finns rätt många ställen med bra skoterkörning. jag bor vid draklanda: går att ta skotern rakt ut på sjön och ansluta till led! 🙂
Grymt bra inlägg, jag hör ju till dem som inte behövt ta skoterkörkort, men som tur var kände jag till det mesta av detta 🙂 Tyvärr är det ju en del som skiter i det alt inte vet om det, men ett sånt här inlägg är en väldigt bra påminnelse!
japp, tråkigt att just “sådana” förstör
Så bra inlägg! Toppen att sprida kunskap om reglerna så vi alla kan trivas i fjällen. Själv åker jag helst skidor, och uppskattar verkligen områdena med skoterförbud.
ja, jag tror på ömsesidighet. som turskidåkare kan jag uppskatta skoterspår för det blir såååå mycket enklare att skida då. är både och det där.