I stolt annonssamarbete med Icebug. Just nu får du 20% rabatt på deras skor på Icebug.se med koden TRANINGSGLADJE20.
Mycket av det jag gjort de senaste dagarna har handlat om trendspaningar och beteenden utifrån det som är nu och det som kommer snart. Och oavsett vilken bransch det handlar om så är medvetenhet det stora ordet.
En aspekt av medvetenhet handlar om kunskap. Att ha kunskapen hur vi överlever i naturen till exempel. Kunna göra upp eld. Läsa av snön. Navigera. Sådan kunskap blir allt trendigare – vi ser hur fler och fler vill lära sig saker.
Men det handlar också om medvetna val. Att inte välja utifrån pris utan välja utifrån statement. Just ordet medvetenhet tycker jag är väldigt målande i det sammanhanget. För det är ofta vi hamnar i diskussioner huruvida en konventionellt odlad gurka från Skåne eller en ekologiskt odlad gurka från Holland är ”bäst”. Eller när vi jämför elbilar med andra alternativ. Och så där håller vi på. Det går att argumentera för eller emot en massa saker men är vi medvetna så har vi gjort ett aktivt val för något.
Jag fick ett mail från Icebug igår. De undrade om jag sett deras Kickstarterkampanj. Det hade jag inte.
Kickstarter är ett verktyg för crowdfunding och min kille hänger där en del och har köpt en del smarta innovationer. Just nu finns Icebug där. De vill kolla om det finns tillräckligt stort intresse för att ta fram världens just nu mest hållbara trailsko: Outrun.
”Hos vissa återförsäljare möter vi argumentet att det är en bra sko men att kunderna inte är beredda att betala för hållbarhet. Så nu vill vi överbevisa dem” sa Icebug till mig.
På Kickstarter kan man alltså lägga in en peng så att företag har kapital att utveckla sina produkter enligt en tydlig plan som de skriver om på sajten. Lägger du in 1100 kr (eller mer) så ger du produktutvecklarna möjlighet att gå all in på projektet – och så får du skon i mars (den kommer vara dyrare än de pengar du går in med nu).
Här kan du läsa om det – och få köpa skon som ska utvecklas.
Behöver du ingen sko kan du fortfarande skicka med lite krut till projektet genom att donera 100 kronor – som en hälsning till skeptikerna. Pengen kommer att gå till utveckling, men också klimatkompensation.
Det finns ytterligare alternativ att backa projektet – som du kan läsa mer om här. Tack Icebug för att ni utvecklar branschen och samtidigt gör ett statement. För att ni driver på återförsäljarna som verkligen står med mycket makt och ibland felaktigt tolkar konsumenterna.
1 kommentar