Det är många som tror på Facebook och att plattformen kommer att överleva allt annat eftersom så många företag puttat in så mycket pengar i sina Facebooksidor. Facebook är inte något välgörenhetsprojekt för att vara schysst mot dig och mig som vill skriva roliga statusar och så. Facebook är business. Men, jag tror inte på Facebook som en världsöverlevare och jag tror inte det spelar någon roll hur mycket pengar företag puttar in för i slutändan handlar det om var kunden är – och den styrs inte av pengar.
Med det sagt så vill jag också poängtera att det inte är fel att lägga en del av sin budget på Facebook som marknadsförare – jag gör det varje dag i mina uppdrag. Men man ska veta vad man gör och varför och på vilka villkor. Som företagssida på Facebooks är det “pay to play” som gäller. Facebook har redan flera gånger ändrat i sin algorithm så att de statusar du skriver på din företagssida syns hos allt färre bland dina följare oavsett hur bra du är på att känna din målgrupp och vad de går igång på. Du spelar på en lånad arena och du har noll kontroll.
Idag gick P1 Sommar ut med sina sommarpratare och jag tänkte snarare ett förstrött “jaha” istället för ett “wow äntligen”. Med podcastens snabba entré så är P1 Sommar faktiskt inte lika intressant: samtal finns det gott om i poddarna och för min del blir Sommar bara en ytterligare pod att lyssna på – att jag skulle komma ihåg att lyssna live finns faktiskt inte på världskartan.
Podcasts kan startas av vem som helst och vara om vad som helst och på senare tid är det rätt många företag som kört igång podcasts. Jag har tidigare tipsat om Norwegians “Framgångsresor” som jag tycker är intressant och har precis letat upp Svenskt Näringslivs “Sverige tar matchen” som går lite i samma banor. Jag läser på Resume om “Smaklöken” från Weibulls och har nyss börjat prenumerera på “Håkans och Lenas podcast” från Stadsmissionen. Det finns många fler exempel på podcasts med företag som står bakom, vilket alltså är en skillnad mot att företag sponsrar podcasts. Företagspodcasts är ett exempel på trendbegreppet content marketing.
Apropå att inte tro på Facebook så tror jag inte heller på tvodd eller vad det kallas. Tid är en bristvara och jag tror att få(?) har tid att sitta och se på människor som pratar. Lyssna är enklare och kan göras var som och när som.
Däremot tror jag på hemsidor och jag tror faktiskt på bloggen, som också anses vara ett fenomen på utdöende. Enligt min mening så är det lite survivor of the fittest som gäller och att etablera sig på flera plattformar och se det som en dynamisk miljö som aldrig står stilla, oavsett om det handlar om träningsblogg eller företagsblogg. Facebook var igår, Instagram är idag och något annat kommer imorgon. Genom att förstå att det är så världen fungerar online så behöver man inte stå handfallen när man inte når ut på Facebook på samma sätt som man gjorde förr.
Den riktigt stora skälvan kommer nog när Google ändrar sin algorithm, vilket de kontinuerligt gör men aldrig riktigt så mycket som på Facebook. Det är Google som jag ser som den stora basen för allting online – inte Facebook. För mig skulle Facebook lika gärna kunna bli omkörd imorgon.
7 kommentarer
Håller med dig helt, kanske “bäst” idag men jag tror fler och fler använder facebook mindre för varje dag (iaf gör jag det). Får dessutom känslan av att missa många inlägg folk gör, det är väl deras kod som bestämmer vad jag ska läsa och inte – sånt gör att man till slut tröttnar.
Fördelen med podcasts är att jag kan lyssna på dem när jag själv vill, och behöver inte sitta och vänta på att ett program ska sändas. Direktsändning i all ära, men framtiden stavas tillgänglighet och valfrihet, och därför är traditionell TV, radio och dagspress på utdöende och smarta val som streaming på frammarsch, och kommer troligen ta över helt och hållet snart, när de sista gamla radiolyssnarna/Tv-tittarna försvunnit.
En fördel med lästa medier (bloggar, egna sajter etc) är scanning och scrollingsmöjligheten – när tid är en bristvara är en text mycket snabbare att få överblick på, framför allt om det är bra redigerat (det vill säga, glöm inte bort hantverkets betydelse för hur väl något kommuniceras). Å andra sidan kan poddar konsumeras samtidigt som du gör annat – men med de begränsningar som linjära medier har att det i högre grad då är sändare som styr. Men för båda/alla gäller att inget är viktigare än innehållet – vad som berättas, hur det berättas och för vem det berättas.
Betty: ja, när Facebook minskar som viktig kanal så ökar ju den egna plattformen lite igen i prioritet
Elna: ja extremt!!!
Magnus: poddar ger ju verkligen plats för de smala intressena!
Intressant inlägg, håller både med och inte. Jag tror du är inne på ett ev vägskäl för Facebook, de kan överleva eller falla tungt. Jag tror tex saker som att Facebook saknar en snabb kundsupportfunktion när man som företag behöver snabb action kan få företag att tröttna. Det går att uppvigla, bilda hatgrupper och förtala utan att det modereras. Samtidigt är det relativt billigt att annonsera där vilket gör att företag inte vågar att inte synas där. Jag tror rent generellt jag att “dela”samhället börjar tära på folk, det är svårt att stänga av “onödigt vetande” trots att man vill.
Det som jag tycker att gör att sommar i P1 slår formatet podcast är att de som medverkar laddar för programmet för en enda episod vilket kokar ner till vad man vill säga till ett tillfälle. En podcast ger inte alls samma punch, det är som att sänka en viktig putt- ett försök- en chans. En podcast kan spelas in massvis med gånger och missar live-momentet. Dessutom lyfts både mainstream och ganska smal kultur/forskning i Sommar, det smala som annars hade gått många förbi. Men jag har för dålig koll på poddarna för att säga att det inte förekommer där med, men Sommar når väldigt många som inte skulle nåtts i en pod.
Sen tycker jag det är fint med analog radio och en fast tid som styr mig och inte tvärtom. Men jag är ju 70-talist;)
Det här tycker jag är så himla spännande, vad kommer näst – vad blir efter facebook, det är så roligt att leva för då får man se hur det går (tror jag HC Andersen sa en gång i tiden och jag skulle ju kunna googla det men är lite trött på att allt ska googlas sönder och samman, så det får vara en gissning som kan vara fel. Lite mer spännande så)
Amen på det. Jag håller med dig Sara och ser redan en nedåtgående trend vad gäller att nå ut.