Sara Rönne
  • HEM
  • OM MIG
  • JOBBA MED MIG
  • HYR I JÄRVSÖ!
  • KATEGORIER
    • Livet med mera
    • Livet utomhus
    • Tips till Åre
    • Äventyrshuset & renovering
    • Gravel & stigcykling
    • Overlanding, snöskoter & fiske
    • Biohacking, hormoner & hälsa
    • Jobb & framgång
Instagram
Sara Rönne
Sara Rönne Sara Rönne
  • HEM
  • OM MIG
  • JOBBA MED MIG
  • HYR I JÄRVSÖ!
  • KATEGORIER
    • Livet med mera
    • Livet utomhus
    • Tips till Åre
    • Äventyrshuset & renovering
    • Gravel & stigcykling
    • Overlanding, snöskoter & fiske
    • Biohacking, hormoner & hälsa
    • Jobb & framgång
  • Shopping

Love Nike (och det där med varumärken)

  • 12 juli, 2011
  • 10 kommentarer
Total
0
Shares
0
0
0

Jag är instängd idag. I mitt exceldokument med tusen flikar, pivottabeller och diagram. Analytikerhjärtat klappar lite extra när jag har flyt – och hjärncellerna trängs, bråkar och skriker när jag fastnar i det exceltekniska. Så jag tar en paus. Surfar in på Nike dit jag inte vågat surfa in på sista tiden. Jag försöker hålla igen på utgiftskontot. Men om jag fick shoppa som jag ville, så skulle det bli det nedan.

En Nikegrej har jag faktiskt shoppat. GPS-appen till min iPhone. Ni vet, den med applåder från Facebook. Det är en superapp som visar hastighet, sträcka och som ger kilometertider och som peppar med röster lånade från bland annat Lance Armstrong och Paula Radcliffe. Appen spelar den musik jag lagt in och vill jag så kan jag peppa mig lite extra med utvalda “Powersongs”. Och självklart har jag gjort som många av mina Facebookvänner – kopplat den till Facebook så att man kan se när jag påbörjat en ny runda. Varje kommentar och gilla-tryck på min statusrad blir till hejdundrande applåder i mina öron. Kul grej – helt klart värd de 15 kronor som den kostade.

Och jag kan konstatera det som redan konstaterats. Nike är mer än skor och kläder, Nike är ett av de varumärken som finns med oss i det vi gör och som engagerar oss i det vi tycker och tänker. Medan andra varumärken står trycka på kläder som slängs i och ur tvättmaskinen så är Nike lite mer än så. Det är ett statement vi skyltar med och som definierar oss. Som vi vill vara som. Jäkligt smart. Hur det har blivit så är relativt enkelt att se på de produkter och tjänster Nike erbjuder förutom sina kläder. För mig som är intresserad av varumärken och hur de fungerar så är det fascinerande att titta på strategi (från ett utanförperspektiv) och påverkan. Även om man inte är intresserad av kommunikation så kan man inte komma undan hur det påverkar. Ingenting erbjuds gratis (eller nästintill gratis) bara för att. Därtill kan man man såklart tycka vad man vill om Nike. Om produktion, om företagskultur och allt det där andra som också påverkar ett varumärke.

För att få lite perspektiv på det hela så är Sverige ett varumärke som fungerar ungefär likadant, fast i en helt annan värld. Och det finns såklart många fler exempel och ungefär hur mycket som helst om varumärken att läsa. Till exempel här om varumärkets fyra S, eller här om hur olika generationer förhåller sig på olika sätt till varumärken. Det är intressant att läsa att “generation Y” (födda 85 eller senare) vill vara delaktiga på ett kreativt sätt till varumärken eller att “generation X” (födda 65-84) i högre grad förlitar sig på personliga rekommendationer än tidigare generationer. De förväntar sig variation och att kunna ha en egen inverkan på varan eller tjänsten.

Generationsskillnaderna är också tydliga i bloggandet om varumärken. Ta det här med att skriva om gratisprodukter till exempel. De yngre (läs: Blondinbella och yngre) tycker inte att det är någon big deal att bloggare skriver om sådant som de fått utan att förtydliga att det är gratisgrejer. Enligt läsarna är det underförstått att bloggare enbart rekommenderar om sådant man gillar (oavsett om man fått det gratis eller inte) – annars tappar bloggaren i förtroende vilket skulle vara förödande för den fortsatta “bloggkarriären”. Bland de något äldre är denna transparens nödvändig och att inte skriva ut vad man fått gratis underminerar förtroendet. Samma beteende ger således upphov till två helt olika reaktioner beroende på vem som läser inlägget.

 

Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Pin it 0
Sara

I believe in "träningsglädje" - to train happy. I believe in experiencing life and a thousand feelings in a pair of running shoes or on a bike - with sweat on my forehead. I don’t remember my personal bests but I remember all the feelings. The journey is the reward.

Tidigare inlägg
Föregående artikel
  • Löpning

Nöjd

  • 11 juli, 2011
Läs mer
Nästa artikel
  • Form Friskvård
  • Functional moves
  • Livet med mera

Form flyttar ut

  • 12 juli, 2011
Läs mer
Förmodligen gillar du de här inläggen med
Läs mer
  • Shopping

Craft på Campadre

  • 9 oktober, 2014
Läs mer
  • Shopping

Bodystore

  • 21 september, 2014
Läs mer
  • Shopping

Wishlist

  • 15 april, 2014
Läs mer
  • Shopping

Skynda fynda

  • 16 mars, 2014
Läs mer
  • Shopping

BAL D’AFRIQUE

  • 28 februari, 2014
Läs mer
  • Shopping

Nike air max

  • 23 februari, 2014
Läs mer
  • Shopping

Mjau!

  • 10 februari, 2014
Läs mer
  • Shopping

Evoc kameraväska

  • 1 februari, 2014
10 kommentarer
  1. Keron skriver:
    13 juli, 2011 kl. 22:45

    Nu har jag hittat! konstigt! Dina som jag var sugen på är slut i alla storlekar typ! så går det när man ska förtjäna nåt, då hinner saker ta slut 😛

    Svara
  2. Katten skriver:
    13 juli, 2011 kl. 08:58

    Underbart, varumärkesstrategi och psykologin i det är så oerhört fascinerande – jag är också hooked!
    Tack för lästipset, hade missat den sista länken från micco, trodde jag dammsugit den sajten 🙂

    Svara
  3. Sara skriver:
    12 juli, 2011 kl. 22:39

    MC: jag är helt klart en känsloköpare. åh jag älskar varumärkestänk. det finns så mkt inbyggt i det…

    Keron: Nä jag är på den one and only, men de finns inte på rean… dumt att man inte kan länka direkt till produkten… 🙁

    Emilia: ja visst är det fascinerande

    Västgötskan: ja jag gjorde nog det – inte meningen att vara sarkastisk, det vara bara lustigt och lite småroligt. jag är ju en träningsklädesjunkie så vi är nog lite olika på den punkten. hoppas du gillar skorna förresten!!! 🙂

    Svara
  4. Västgötskan skriver:
    12 juli, 2011 kl. 20:46

    Grattis. Du hittade den enda (tror jag) 😉 produkten jag hade på min blogg just för att jag hade köpt den igår. Och jag köper nya träningskläder ungefär 1 gång om året. Hi hi! 😀

    Svara
  5. Emilia skriver:
    12 juli, 2011 kl. 19:32

    Håller absolut inte med “Västgötskan”. Visst skriver du mycket om märken men det känns inte som reklam tycker jag.

    I övrigt håller jag med om det du skriver i inlägget. Nike har något som t.ex. Adidas helt saknar.

    Svara
  6. Keron skriver:
    12 juli, 2011 kl. 19:00

    Är du på någon annan nike store än vad jag är? Hittar ingen nike free 3.0 v3?!

    Svara
  7. MC skriver:
    12 juli, 2011 kl. 18:04

    (Varning för teoretiskt dravel ;)) ”We are reminded of the idea of the dream society where you buy a story, an experience, an identity, a lifestyle, and not in the first place a physical product even if the access to such a product is a necessary antecedent to all the others.” citat Gummesson. Precis det som du beskriver! Kommer från Vargo & Lush teori om SD-Logic, precis det som Nike tillämpar – det finns inga “produkter” allt är service. Om man också kastar in vad Foucoult anser så förkastar han att individen har egna intressen, önskningar eller subjektiva preferenser. Han menar att makten som styr individen följer av den sociala diskursen. Jäkligt intressant om man börjar grotta ner sig i den teoretiska strategin 😉

    Jag har redan börjat drömma på nätterna om Nike Town! Det första stället vi ska besöka när vi landar i San Francisco 6 augusti 😉 Nästan. Jag är Nikeifierad.

    Svara
  8. Sara skriver:
    12 juli, 2011 kl. 16:18

    Sofia: jag med! har inte upplevt några problem med mina beställningar därifrån.

    Västgötskan: tråkigt att du tycker så, jag gillar varumärken (får tyvärr ej betalt…) och snygga träningskläder. ha det fint så länge, vi kanske stöter på varandra igen!

    Svara
  9. Västgötskan skriver:
    12 juli, 2011 kl. 16:15

    Du skriver (tyvärr) väldigt mycket om märken och stora delar av bloggen känns som en reklamsajt… 🙁

    Jag slutar läsa din blogg, men tackar för de inspirerande inlägg som varit.

    Svara
  10. Sofia skriver:
    12 juli, 2011 kl. 15:52

    Snygga grejer! Jag blir mer inspirerad i min träning om jag har snygga träningskläder. Har du upplevt några problem när du beställt från nikestore.com??
    Tack för bra pepping och inspiration Sara! /Sofia

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Sara Rönne
  • HEM
  • OM MIG
  • JOBBA MED MIG
  • HYR I JÄRVSÖ!
  • KATEGORIER
Sara Rönne. En blogg om frihet, upplevelser och äventyr

Input your search keywords and press Enter.

Vi använder cookies på vår webbplats för att ge dig den bästa upplevelsen genom att komma ihåg dina preferenser och återkommande besök. Genom att klicka på "Acceptera alla" samtycker du till användningen av ALLA cookies. Du kan dock besöka "Cookieinställningar" för att ge ett korrigera ditt samtycke.
Cookie inställningarAcceptera alla
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Alltid aktiverad
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieVaraktighetBeskrivning
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SPARA OCH ACCEPTERA