Adidas skyltfönster – som en påse lösgodis fast lite bättre. Synd bara att Adidas inte har den där dragningskraften som lockar. De pratar inte med mig som kund på samma sätt som till exempel Nike eller ens Casall. Vad står Adidas för till exempel? Jag har ingen aning! Därför har jag inga känslor för Adidas. De har snygga grejer men deras varumärke är känslolöst och därför är mitt engagemang som kund rätt lågt.
18 kommentarer
Jag gillar faktiskt Adidas väldigt mycket. Jag tycker de har riktigt snygga kläder och så älskar jag all färg. Så länge jag känner så tänker jag inte särskilt mycket på hur företaget marknadsför sig och vad de står för. Jag kanske är en väldigt enkel kund men det viktigaste för mig är att jag trivs i kläderna och att kvalitén är bra.
Åh – jag gillar Adidas! Det är klart att varumärken som har jobbat hårt med marknadsföringen, men ibland räcker det för mig att det är färgglatt och gör mig glad… Så även om marknadsföringen och varumärket Adidas i sig kanske är “känslolöst” så är GLAD verkligen en känsla som jag gärna samlar på hög. 🙂
Jag håller med, själv är jag en nike-tjej! Tycker att de marknadsför sitt märke grymt bra!
Jag har alltid gillat Adidas med sina retro-ränder, men aldrig tänkt på vad de representerar. Inte något annat märke heller för den delen. Så jag handlar det jag tycker är snyggt av alla möjliga märken. Ytligt, men så är det ju bara kläder..
Håller med Sofie, jag har faktiskt aldrig reflekterat över det men det är nog sant. Men ändå känns det bra att ha på sig adidas. Kan det vara så att de har samma marknadsavdelning som för trettio år sedan? Kanske dags att byta ut lite folk och bli lite mer kreativa. Adidas bara ÄR. Nike och Casall är laddade med svett och träning på ett helt annat sätt.
Har inte tänkt på känslolösheten i Adidas faktiskt men du har nog rätt när man tänker efter. Dock har jag motvilligt fallit för deras löparskor som ändå känns som vinnare. Tyskland och fotboll… det är typ Adidas.
Jag kanske inbillar mig… men min känsla av Adidas är “trångt”. Skorna känns trånga, kläderna känns trånga…
Nääää, inget Adidas för mig heller.
Känner samma sak som du Sara. Kommer ni ihåg de gammla goda tiderna när Nike hade butik på Norrlanadsgatan. Fatta det idag? Hade varit grymt!!!
Jag håller med dig helt och fullt, Adidas ÄR känslolöst! Tyvärr!
Nike har ingen egen affär i Sthlm… 🙁
Är nyinflyttad till Sthlm och jag undrar vart Nikes affär ligger? Jag vill ju handla massa nytt och tvinga fram våren 🙂
Anna-Karin: tack för research! 🙂 tycker det var lite tråkiga ord. inte ett dugg känsloframkallande om man inte gör nåt kul med det!
På junkyard.se (världens mest pålitliga källa?!) står det: “Kvalitet, klass och kreativitet – adidas tre taggiga ränder representerar alltid något pålitligt och genuint.” Hur sjutton ska man kunna gissa det? Det skulle absolut gå att bygga vidare utifrån det och använda det i marknadsförningen.
Anneliten: jag har samma känslor som du. men de själva kommunicerar ju inget annat vilket är tråkigt.
Adidas känns 70-tal tycker jag. Konstigt att de inte vann mer mark för några år sedan när det kändes lite som om 70-talet var tillbaka. Tycker själv att de känns lite så där tyskt trista (fy på mig – vilka fördomar). Trots färgen.
Men känslomässigt alltså, vad vill de förmedla? Adidas säger mig inget mer än att de pysslar mycket med fotboll och har rätt kul färg på skorna nuförtiden. Men det var häftigt med entreprenörskapet i familjen!
Adidas står för Adi Dassler, som startade företaget. Hans bror, Rudi Dassler, startade Puma. Otroligt men sant 🙂